کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۰۲
تاریخ خبر:

جهرمی روی بیت کاگان؛ وقتی آذری جهرمی جواب اشکان کاگان را داد

جهرمی روی بیت کاگان؛ وقتی آذری جهرمی جواب اشکان کاگان را داد

نگاهی به موزیک‌های زیرزمینی که از سایه بیرون آمده‌اند

هفت صبح|  فضای این روزهای دنیای موسیقی به ما این سرنخ را می‌دهد که موزیک زیرزمینی از زیر سایه به بیرون درآمده است. از آن طرف «اوهام»، «سیریا» و گروه‌های مشابه به صورت رسمی در «کنسرتینو» اجرا دارند یا برای گروه کوچکی از مخاطبان کنسرت‌های اصطلاحا پژوهشی برگزار می‌کنند.

 

از این طرف هم رپرها قرار دارند که زیرزمینی‌تر از گروه اول هستند اما بدون مجوز آنقدر بُرِش داشته‌اند که خودشان را به چارت موسیقی روز فارسی تحمیل کنند. هر دو گروه از لابه‌لای فیلترشکن‌ها، ساوندکلاود و اسپاتیفای و بلک‌باکس‌های کوچک نمایش ظاهر ‌می‌شوند و توجه مخاطب را از گروه‌های مجوزدار می‌دزدند. تا جایی که حتی با وزیر سابق ارتباطات کشور هم وارد کل کل و یکی به دو می‌شوند. 

 

یک: اشکان کاگان اخیرا با یک لحن اعتراضی (که البته نمی‌توانیم به همه کلمات او اشاره کنیم) در کامنت‌های یک توئیت توئیتر محمدجواد آذری جهرمی نوشته بود: «بابا .... پر رویی تو. این فیلترینگا هم حتما کار منه.» توئیت جهرمی چه بود؟ خلاصه بخواهیم بگوییم نوشته بود که باید آن 60 درصد از مردمی که تصمیم گرفتند رای ندهند ببینیم و در نظر داشته باشیم.

 

این توئیت زمانی که حدودا سه هزار لایک گرفته بود با جواب اشکان کاگان روبه‌رو شد. تعداد لایک‌های کامنت اشکان کاگان همینطور بالا می‌رفت  که آذری جهرمی به این کامنت واکنش نشان داد. او به شکل زیرپوستی بدون اینکه اسم «هیپ هاپولوژیست» را بیاورد خطاب به کاگان نوشت: «اشی جان من که فیلتر نکردم. بابت فیلتر نکردنمم دادگاه پاسگاهمو رفتم. شما با یه پزشک توی رپ همکاری داشتی و کیفیت کارو دیدی، منم با یه پزشک توی اجرا همکاری داشتم و بهت قول می‌دم اینجا هم کیفیت تمیز درمیاد»

 

منظور جهرمی از پزشک اول هیپ هاپولوژیست یا به قول خود رپرها «دکی» بود و پزشک دوم هم که برمی‌گشت به مسعود پزشکیان. چند شب پیش اما ماجرا از این هم جالب‌تر شد و خود «هیپ هاپولوژیست» یک فیری استایل اجرا کرد که به این کامنت‌ها اشاره داشت. او که بیستم مرداد در لندن کنسرت دارد در این فیری استایل می‌گوید: « ... برام توئیت می‌زنن مث جهرمی»

 

 این واکنش از سمت وزیر ارتباطات سابق که البته از این دست کامنت‌بازی‌ها زیاد در توئیترش داشته توجه بسیاری از افراد را جلب کرد. الان که این گزارش نوشته می‌شود خود توئیت اول 11 هزار لایک داشته، کامنت اشکان هزار و 900 و جواب جهرمی هم هزار و 700 لایک. 300 کامنت هم مجموعا برای آن گذاشته شده. یکی برای جهرمی کامنت گذاشته بود: «آقا بیف رو پوری زد یا دکی؟» این به ماجرای بیف «پوری» و «هیپ هاپولوژیست» برمی‌گشت.

 

این دو نفر سال 1401 وارد یک دیس و دیس بک بازی با همدیگر شدند. بخواهیم به زبان همه فهم توضیح دهیم ماجرا به کل کل دو رپر با همدیگر برمی‌گشت که هر دو مازندرانی و نسل چهاری محسوب می‌شدند. به خاطر دوستی قدیمی و هم استانی بودن آنها نفر کسی انتظار شکل‌گیری تنش بین آنها را نداشت. در نهایت تا چند روز این کل کل ادامه داشت و معلوم نشد بالاخره سمبه کدام یک پر زورتر بود یا به قول این کاربر معلوم نشد پوری زد یا دکی.

 

کامنت دیگر این بود:‌«کاکاکاگان» که اشاره به لقب اشکان کاگان و امضای او دارد. یک کاربر دیگر توئیتر هم نوشته بود: «جهرمی دریل میاد لندنی». منظور از دریل یکی از سبک‌های زیرمجموعه رپ است. اشاره این کاربر به یکی از تِرک‌های سروش هیپ هاپولوژیست برمی‌گشت که در آن می‌گوید: « مازندران دریل میاد لندنی» که این یکی هم یعنی دریل خواندن به سبک و روی بیت دریل‌های لندن. 

 

اشکان کاگان قبل از این هم معروف بود اما بعد از داغ شدن آهنگ damn things  از «دورچی» افراد بیشتری او را شناختند. کاگان تنظیم‌کننده بیت بسیاری از رپرها از جمله هیپ‌هاپولوژیست هم بوده. این دو نفر با هم تا امروز کار مشترک زیادی داشته‌اند که دو مورد از معروف‌ترین‌های آن «دریاکنار» و «شکاک» است.

 

دو: اخیرا رستاک حلاج در یک استوری خطاب به مخاطبانش از آنها عذرخواهی کرده بود. این ماجرا چه ربطی به ما دارد؟ علت عذرخواهی این بود که او در پنجمین قسمت برنامه «کنسرتینو» که مجری آن علیرضا عصار است در استیج دوم نمایش داده شده. استیج اول دست کدام خواننده بوده؟ «سیریا» یک گروه بسیار جوان که با تک آهنگ «شعر یادوم رفت» به شهرت زیادی رسید.

 

«کنسرتینو» برنامه جدید شبکه نمایش خانگی نماوا در حوزه موسیقی است که معمولا دو استیج دارد: یکی از این دو استیج را به گروه یا خواننده‌های نسبتا غیررسمی اختصاص می‌دهد که تا امروز شانس کمتری برای شنیده شدن داشته است. استیج دیگرهم تعلق می‌گیرد به خواننده یا گروه رسمی و مجوز دار که تا دلش بخواهد روی بزرگ‌ترین سکوهای نمایش کشور کنسرت داشته. گروه سیریا هم اگرچه اخیرا توانسته مجوز چند اجرای کوچک بگیرد اما هنوز مثل رستاک نتوانسته خودش را به سالن‌های بزرگی مثل برج میلاد برساند.

 

در این برنامه اخیرا گروه اوهام هم روی استیج آمده بود. این گروه بیش از 10 سال بدون مجوز فعالیت می‌کرد. «کنسرتینو» اخیرا یک ویدئو کلیپ از گروه «فان کیو» هم در طول برنامه خود پخش کرد. فان کیو هم یک گروه مستقل بدون مجوز بود که اجرای خود را از کافه‌ها شروع کرد و امسال به اجراهای پژوهشی در سالن‌های کوچک رسید. یعنی آنها هم مانند سیریا دیگر از زیرزمین فاصله گرفتند اما نه آنقدری که بتوان گفت تبدیل به گروه روزمینی، رسمی و غیرمستقل شده باشند.

 

این چند گروه و خواننده که اسمشان آمد آرتیست‌هایی هستند که از زیرزمین خارج شده‌اند اما مثل دانه‌درشت‌های جریان موسیقی به مارکت هم نپیوسته‌اند. آنها جایی بین زیر و روی زمین هستند و مرز بین موسیقی مستقل و غیرمستقل را شکسته‌اند. رپرها که اول متن به آن اشاره شد، معمولا خودشان را با زندگی زیر زمین تعریف می‌کنند و آنقدر طرفدار دارند که با هر ترک جدید، استریم را فتح کنند. برای همین اگرچه زیرزمینی هستند ولی می‌توانند از نفوذ اجتماعی خود برای کل کل با وزیر سابق مملکت استفاده کنند.

 

گروه دیگر هم شامل آن دسته از آرتیست‌هایی می‌شود که روزی بدون مجوز فعالیت می‌کردند اما به محض پیدا شدن مخاطب، به مجوز اجراهای کوچک هم جواب رد نمی‌دهند ولی همچنان جایی در مارکت بزرگ و پول ساز موسیقی ندارند. آنها البته با یک انتقاد بزرگ هم روبه‌رو هستند.

 

منتقدان می‌گویند این گروه‌ها زمانی که زیر زمین فعالیت دارند از محدودیت‌های وزارت ارشاد فراتر می‌روند و با برخی از خط‌شکنی‌ها مخاطب جذب می‌کنند اما به محض مجوز گرفتن به چارچوب رسمی کشور برمی‌گردند. استراتژی آنها هر چه که باشد می‌شود درباره‌شان اینطور گفت که خط و محدوده جدیدی برای خودشان تعریف کرده‌اند که دیگر مثل گروه‌های قدیمی زیرزمینی نیست اما پایشان را آنقدرها هم روی زمین نگذاشته‌اند.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر