کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۱۲۲
تاریخ خبر:

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | استقبال بی‌نظیر از یک کنسرت اولی

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | استقبال بی‌نظیر از یک کنسرت اولی

درباره یک اجرای پرمخاطب، لغو یک مجوز، افتخار آفرینی محسن شریفیان و چیزهای دیگر

هفت صبح|‌ هفته گذشته اولین کنسرت رسمی عرفان طهماسبی روی صحنه رفت. کنسرتی که با استقبال بی نظیر تماشاچیان مواجه شد. بیش از ۲۰هزار بلیت نخستین کنسرت‌ عرفان طهماسبی در کمتر از ۲۰دقیقه در تهران به فروش رفت تا موسیقی ایران در جدیدترین رونمایی از یک پدیده با استعداد، بار دیگر رکوردشکنی هیجان انگیزی را تجربه نماید.

حالا هم چند روزی است که اجرای قطعه «گلوبند» در این کنسرت به صورت گسترده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و از صدای جمعیتی که در سالن، عرفان را همراهی می‌کنند، کاملا مشخص است که اجرای او چه‌قدر پرشور بوده است.

استقبال در نخستین کنسرت خواننده‌های زیادی رخ داده و قابل پیش‌بینی بود که عرفان طهماسبی نیز پس از روند روبه‌رشد خود، شروعی پرمخاطب را تجربه نماید. او اما یک شاخصه مهم و بنیادی را در آثار و مسیر هنریش دارد و تلاشش برای ماندگاری و فاصله گرفتن از موسیقی مصرفی، شاخصه مهم او در این یکی، دو سال است.

 

او تلاش می‌‌کند به دور از جریان بازاری و مخاطب‌پسند، شاخصه‌هایی چون ماندگاری و حرکت رو‌به‌رشد براساس تالیف آثاری قابل‌دفاع، پیش رود و به نظر می‌‌رسد، این‌بار موسیقی در ایران، در آستانه تجربه جدی و مهمی است. خواننده‌ای مستعد، صدایی قدرتمند و آثاری در تلاش برای ماندگاری.

 

معین زندی و موزیک ویدئوی جدیدش در چند روز گذشته حاشیه‌ساز بوده‌اند. پس از جنجال‌های انتشار تیزر «مشق امشبم»، دفتر موسیقی وزارت ارشاد به دلیل انتشار این تیزر، مجوز قطعه مورد نظر را لغو و اجازه انتشار این اثر را نداده است. این تیزر بالای ۱۸میلیون بار در صفحه شخصی معین زندی بازدید داشته است.

به نظر می‌رسد میزان فراوان واکنش‌ها به این تیزر، دلیل اصلی ممانعت از انتشار این اثر است که تمام مجوزهای آن پیش‌تر صادر شده بود. استارت حرف‌وحدیث‌ها و حاشیه‌های این ویدئو کلیپ از شبکه اجتماعی ایکس و میان برخی کاربران زده شد.

معین زندی هم بعد از لغو مجوزش در میان سانس‌های کنسرتش، یک ویدئو منتشر کرد که در آن می‌گوید از این اتفاق ناراحت است و امیدوار است به زودی بتواند آهنگ جدیدش را منتشر کند.

 

آلبوم «لوکا» اثر محسن شریفیان هم به‌عنوان یکی از ۱۰آلبوم برگزیده در بخش بَگپایپ (نی انبان) جهان، توسط مجله سانگ‌لاینز در ماه می ۲۰۲۴، انتخاب و معرفی شد. مجله سانگ‌لاینز (Song lines) یک مجله موسیقیایی با گستره فعالیت در موسیقی جهان است که در بریتانیا به صورت الکترونیکی و فیزیکی منتشر می‌شود.

معرفی آثار موسیقی در ژانرهای مختلف از دیرباز تا موسیقی‌های جدید، انتخاب بهترین آلبوم‌های موسیقی دنیا، معرفی هنرمندان این عرصه و اعطای جایزه سال از اهم فعالیت‌های این نشریه است. آلبوم دیوی اسپیلان ایرلندی؛ نوازنده بگپایپ و برنده جایزه گِرمی، نیز در میان برگزیدگان این مجله است. آلبوم «لوکا»، تجربه سال‌ها اجرای گروه موسیقی لیان با سرپرستی محسن شریفیان است که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰، روانه بازار موسیقی کشور شد.

 

ماه‌ها است که سامی یوسف، روی آلبومی در حال کار کردن است، حسام ناصری و آرش پاکزاد، عوامل ایرانی این آلبوم هستند. سامی یوسف چند ماه پیش در یک گپ‌وگفت اینستاگرامی، اعلام کرد که با چند خواننده ایرانی همکاری کرده است.

او در ابتدا، علیرضا قربانی را تگ کرد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره همکاری او با قربانی مطرح شود و از چند شب گذشته، انتشار تصاویری از سامی یوسف و همایون شجریان، نخستین خواننده ایرانی این آلبوم را مشخص کرد. همکاری همایون شجریان و سامی یوسف در شرایطی اتفاق افتاده که به‌نظر می‌رسد غافلگیری‌های سامی یوسف با خواننده‌های ایرانی ابعاد دیگری هم خواهد داشت.

 

سامی یوسف، فرزند بابک رادمنش، آهنگساز خوش‌نام ایرانی است. او بارها به ایران سفر کرده ولی هرگز اجازه کنسرت در ایران را به دلایل مختلف، نداشته است.

 

کدخبر: ۵۶۱۱۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر