کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۳۵
تاریخ خبر:

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | تاریخ در کمینه ‌صوت

موسیقی در هفته‌ای که گذشت | تاریخ در کمینه ‌صوت

درباره اجرای پرشور عرفان طهماسبی، علیرضا قربانی در تخت جمشید، قطعه مشترک دو هنرمند سرشناس و کمی چیزهای دیگر

هفت صبح|  سه‌شنبه هفته گذشته، تعطیل بود و نشد درباره کنسرت عرفان طهماسبی بنویسیم. اجرایی که ویدئوهایش آنقدر ترند شده بود که حداقل می‌توانیم بگوییم اینستاگرام را پر کرده بود. عرفان طهماسبی در اولین تجربه کنسرتش در هفته گذشته، سر و صدای زیادی به راه انداخته و رسما به خبر یک رسانه‌های موسیقی تبدیل شد. فروش 20هزار بلیت در کمتر از نیم ساعت اگرچه یک رکورد در موسیقی ایران محسوب نمی‌شود اما برای یک خواننده کنسرت اولی، اتفاقی کم‌نظیر است.

 

او با اولین حضورش روی صحنه، تجربه‌ای کسب کرد که از این به بعد شاید کار را برایش سخت‌تر هم بکند. حالا دیگر مردم از او توقع اجراهایی این چنین با کیفیت دارند. در روزهای گذشته ویدئوهایی از اجرای ترانه «گلوبند» در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که مورد استقبال گرفت. هیاهوی سالن به خوبی در ویدئوها مشخص است و هرکس که اندکی هم به موسیقی علاقه‌مند باشد، دوست دارد حضور در چنین کنسرت‌هایی را تجربه کند.

 

کنسرت «علیرضا قربانی» در تخت‌جمشید خبر ویژه و مهم موسیقی این روزها در رسانه‌های ایرانی است. اجرایی که از 10تیرماه روی صحنه رفت و حالا این خواننده به نام موسیقی ایران، آزمونی جدید را پس از چالش‌های مختلف ماه‌های اخیرش، پیش رو دارد. به گفته مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید، این کنسرت در فاصله ۵۰متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷متری تختگاه انجام می‌شود.

 

علیرضا عسکری چاوردی گفته: «ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث‌جهانی تخت‌جمشید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده و بر اساس نتایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودارهای اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه‌های گرافیکی این طرح نشان می‌دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت‌جمشید جدا شود و به همین دلیل کنسرت در بیرون تختگاه جانمایی شد.

 

او با بیان اینکه صوت تمام اسپیکرها نیز به سمت جنگل و فضای باز انتقال یافته، توضیح داد: «صوت با طی فاصله از منبع، انرژی خود را در مقصد از دست می‌دهد و برای این بنای ارزشمند، مخرب خواهد بود.» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز گفت: «برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ضمن آن‌که نشاط اجتماعی را به همراه دارد، موجب رونق و توسعه گردشگری هم می‌شود.» او با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از این کنسرت موسیقی، اظهار کرد: «تعریف و اجرای رویدادهای گردشگری یک ضرورت است.»

 

آرمان گرشاسبی هم از رکوردداران روزهای اخیر است. او 9تیرماه در برج میلاد کنسرت داشته و 10 و 12تیرماه هم در هتل اسپیناس. این یعنی چیزی حدود 15هزار نفر که قرار است در این اجراها حضور داشته باشند. گرشاسبی همه این بلیت‌ها را یکی، دو ساعته فروخته و این روزها حسابی سرش شلوغ است.

 

خبر دیگر هم این که احمد سعیدی خواننده پاپ وارد ایران شد. حالا به نظر می‌رسد تمام موانع بازگشت و فعالیت‌های او در ایران مرتفع شده و این خواننده به زودی فعالیت‌های رسمی خود را در ایران از سر خواهد گرفت. این سفر در ادامه سیاست‌های بازگشت هنرمندان ایرانی به کشور است و به نظر می‌رسد این خواننده بتواند فعالیت‌های خود در ایران را به زودی از سر بگیرد. احمد سعیدی در ماه‌های گذشته بارها در صفحات شخصی خود از تمایل برای بازگشت به ایران خبر داده بود. او هنوز هیچگونه واکنشی رسمی‌، به حضور در ایران نشان نداده است. به تازگی یک فیلم هم از او در فرودگاه منتشر شده که خبر بازگشتش را رسما تائید می‌کند.

 

اولین تیزر از همکاری مشترک همایون شجریان و سامی یوسف هم چند روز پیش منتشر شد و امروز که شما این مطلب را می‌خوانید، احتمالا باید خود آهنگ هم منتشر شده باشد. سامی یوسف در مورد این قطعه در پیجش نوشته: «اولین قطعه «هستی» از آلبوم جدیدم به نام «اکستازی» در تاریخ ۱۱تیرماه منتشر خواهد شد. این اثر یک همکاری فوق‌العاده است که مطمئنم شما هم به اندازه ما از آن لذت خواهید برد.»

 

کدخبر: ۵۶۲۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر