کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۰۴
تاریخ خبر:

باشگاه وکلا | آیا ثبت نکردن ازدواج جرم است؟

باشگاه وکلا | آیا ثبت نکردن ازدواج جرم است؟

مطلبی از صفحه باشگاه وکلا روزنامه هفت صبح(صفحه ویژه روزهای دوشنبه)

هفت صبح| آرمان احمدی، عقد نکاح در دین اسلام به عنوان امر مستحب مؤکد توصیه شده است. انجام این عقد نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با اعلام رضایت طرفین، بعد از جاری شدن صیغه عقد، ازدواج آنان معتبر و صحیح خواهد بود. با این وجود به دلایل گوناگون اجتماعی، ثبت امر ازدواج برای مردان یک تکلیف قانونی است. اهمیت این مسئله به حدی است که عدم ثبت واقعه ازدواج در قانون جرم بوده و برای آن مجازات تعیین شده است.

 

قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، عدم ثبت واقعه ازدواج دائم را جرم تلقی و بر اساس ماده ۶۴۵، در صورت ثبت نکردن ازدواج، زن می‌توانست به جرم عدم ثبت واقعه ازدواج از مرد شکایت کند. با تصویب قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۹۱ و با توجه به اهمیت بقای خانواده و حمایت از این نهاد، در ماده ۴۹ آن، عدم ثبت ازدواج دائم توسط مرد، جرم محسوب و برای آن مجازات تعیین شد. پیروی تصویب این ماده در قانون حمایت از خانواده، ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی که به آن اشاره کردیم، نسخ شده است.

 

بنابراین جهت حفظ بقای ساختار خانواده، ثبت ازدواج دائم، طلاق و رجوع بر پایه مقررات، الزامی خواهد بود. چنانچه مردی به ازدواج، طلاق یا رجوع بدون ثبت آن در دفاتر رسمی اقدام کند، مجازات خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت علاوه بر پیش‌بینی مجازات برای جرم عدم ثبت واقعه ازدواج، در ثبت کردن طلاق هم الزام وجود دارد. مجازات مرد به سبب عدم ثبت نکاح دائم، تابع قوانین حمایت خانواده است. ثبت ازدواج موقت نیز در شرایط خاصی نظیر باردار شدن زن، توافق طرفین و وجود شرط ضمن عقد مبنی بر ثبت رسمی عقد و ازدواج موقت، الزامی است.

 

مطابق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده، مجازات جرم عدم ثبت واقعه ازدواج به شرح زیر است: اگر مرد بدون ثبت نمودن در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح کند یا بعد از رجوع ظرف مدت یک ماه آن را ثبت نکند یا در مواردی که برای ثبت واقعه ازدواج موقت الزام وجود دارد، از آن امتناع نماید، علاوه بر ملزم شدن به ثبت رسمی عقد، به حبس تعزیری درجه ۷ و نیز پرداخت جریمه نقدی با درجه ۵ محکوم خواهد شد. مجازات جرم عدم ثبت واقعه ازدواج، فقط شامل مردانی می‌شود که از ثبت کردن ازدواج خود خودداری کرده‌اند و زن را برای این امر مجرم تلقی نمی‌کنند. مجازات این جرم در این ماده قانونی شامل نکاح دائم و همچنین ازدواج موقتی است که بر طبق قانون مرد وظیفه دارد که آن را ثبت نماید. بر اساس قانون، دادسرا مرجع رسیدگی به جرم عدم ثبت واقعه ازدواج است. به این ترتیب مرد علاوه بر محکوم شدن به مجازات ثبت نکردن واقعه ازدواج دائم یا موقت، موظف به ثبت آن نیز می‌شود. در واقع این امر را می‌توان یک ضمانت اجرای حقوقی مطلوب برای زنان به شمار آورد.

  ‌

برای ارتباط با ایشان می‌توانید با صفحه اینستاگرامی armanahmadi7 تعامل کنید.

 

کدخبر: ۵۶۰۶۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر