کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۹۹
تاریخ خبر:

احساس خطر آقای ‌ساسی

احساس خطر آقای ‌ساسی

جزئیاتی از لغو‌ کنسرت ساسان حیدری در مسقط

روزنامه هفت صبح| ‌فقط چند ساعت قبل از برگزاری کنسرت ساسی‌مانکن که قرار بود در پایتخت کشور عمان روی استیج برود، برنامه لغو و طبق برخی از اخبار غیررسمی، این خواننده برای جلوگیری از بازداشت و دیپورت به ایران، راهی کشور آلمان می‌شود.

 

بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد ‌4روز قبل از کنسرت، حساسیت‌های امنیتی درباره اجرای او وجود داشته، اما تاکنون خبر رسمی درباره استرداد او منتشر نشده است. بعد از بازگشت تتلو و دیپورت برخی دیگر از چهره‌های اینستاگرامی که در شبکه قمار آنلاین فعالیت‌ داشتند، این احتمال وجود داشت که ساسان حیدری، معروف به ساسی هم با این اتهام از سوی پلیس بین‌الملل به کشور بازگردانده شود.

 

پنجشنبه ظهر، کمپانی برگزارکننده کنسرت ساسی (به اسم سان‌ایونت) استوری مهمی منتشر کرد. قرار بود هفدهم اسفند کنسرت از ساعت‌19 شروع شود و تا یک بامداد ادامه داشته باشد که سان ایونت خبر داد: «به دلایلی خارج از کنترل ما این کنسرت به تعویق افتاده.» یک خبرنگار حوزه موسیقی در تلگرام خود نوشته بود که این ماجرا مربوط به همکاری‌های سیاسی عمان با ایران است که قرار بوده ساسی را بازداشت و به تهران دیپورت کنند.

 

بهمن بابازاده نوشت: «ساعاتی پس از انتشار خبر لغو کنسرت «ساسی» در مسقط و تلاش‌هایی برای بازداشت و استرداد این خواننده به ایران، «ساسی» از عمان خارج شد.» فعلا چنین خبری نه از سوی برگزارکننده، نه از سوی خود ساسان حیدری و نه از سوی مقام‌های سیاسی ایران و عمان تایید نشده. 

 

ماجرای تعهد کنسرت‌گزار به پلیس عمان

یک فرد نزدیک به کنسرت‌گزار در مسقط که مایل به انتشار نام خود نیست جزئیات بیشتری به هفت صبح می‌دهد: «آنها تمامی مجوزهای لازم را داشتند. سه الی چهار روز مانده به کنسرت، پلیس با مدیر شرکت که یک فرد عمانی است تماس گرفت و گفت که این کنسرت کمی حاشیه دارد. آنها از شرکت تعهد گرفتند که نباید هیچ‌گونه حرکتی خارج از چارچوب قوانین عمان انجام شود و همچنین نباید درباره مسائل سیاسی و مذهبی هیچ صحبتی شود. حتی لیستی از همه آهنگ‌هایی که قرار بود اجرا شود از آنها گرفتند.»

 

همین ماجرا نشان می‌دهد که یک حساسیت سیاسی در مورد کنسرت ساسان حیدری از قبل شکل گرفته بود، اما تا آن زمان هنوز خبری از لغو کنسرت نبود. او توضیح می‌دهد که توصیه یا دستوری مبنی بر اینکه کدام آهنگ اجازه اجرا ندارد به آنها داده نشده. در ادامه اینطور می‌گوید:

 

«ساعت 1:20 بامداد آرتیست مورد نظر به مسقط رسید و در هتل محل اجرا مستقر شد. همه چیز عادی بود تا اینکه پلیس صبح روز اجرا به صورت تلفنی به شرکت اعلام کرد که به‌دلایلی که نمی‌توانند توضیح دهند، این اجرا باید لغو شود. ما دستور تلفنی پلیس را قبول نکردیم تا اینکه آنها (پلیس) کتبا نامه نوشتند و گفتند این اجرا باید متوقف شود. شرکت از چند مسیر تلاش کرد که کنسرت برگزار شود اما به در بسته خورد.»

 

او درباره خروج ساسی مانکن از عمان اینطور می‌گوید: «بعد از همه این اتفاق‌ها ما کنسرت را لغو کردیم. آرتیست هم چند ساعت بعد عمان را ترک کرد.» این فرد در آخر توضیح می‌دهد که هیچ خبری مبنی بر احتمال بازداشت، دیپورت یا هر برخورد دیگر با ساسی مطرح نبوده.  با وجود این ادعا، همین که این خواننده به محض لغو کنسرت سوار هواپیما شده و به سمت برلین پرواز کرده نشان می‌دهد از حضور خود در مسقط احساس نگرانی کرده. 

 

تحقیقات «هفت صبح» نشان می‌دهد که 700 بلیت برای این اجرا فروخته شده و قرار بود در در فضای باز کنسرت هتل مجلل اینترکنتیننتال برگزار شود. کمپانی که میزبان ساسی در مسقط شده بود قبلا کنسرت شایع و مهیار را برگزار کرد. دو رپری که برای اولین بار وارد کشورهای حوزه خلیج فارس شده بودند. 25 بند و تهی هم دو خواننده لس آنجلسی دیگری بودند که با مجوز همین کمپانی در همین مسقط کنسرت دادند. حتی خواننده داخلی کشور، محسن ابراهیم‌زاده هم در مسقط سابقه برگزاری کنسرت داشته. به گفته این فرد آگاه در فرایند کنسرت‌های این شرکت تاکنون هیچ تنشی وجود نداشته. 

 

ساسی مانکن تاکنون واکنشی به این ماجرا نداشته و به جز تبلیغ کردن موزیک ویدیوی جدیدش استوری دیگری منتشر نکرده. او از دو هفته پیش با سر و صداهای مختلفی سعی می‌کرد حواس همه را به این موزیک جدید جلب کند. اگر خبر دیپورت او به تهران صحت داشته باشد، این حساسیت سیاسی احتمالا از تیزر آهنگ جدید او نشئت می‌گیرد.

 

این ویدیو کلیپ چه محتوایی داشت؟ ساسی مانکن اینجا نقش امیرکبیر را بازی می‌کند که اسم آن به ساسی کبیر تغییر کرده. آرش (خواننده ایرانی-سوئدی) هم او را در این موزیک ویدیو همراهی می‌کند و نقش ناصرالدین شاه را دارد که نام آن اینجا تبدیل شده به «آرش‌الدین شاه قاچار». مشکل چیست؟

 

پلتفرم رادیو جوان این آهنگ را 16 اسفند منتشر کرد. اینجا دو موضوع باعث حمله به او  شد. ماجرا این است که امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، در دوره کاری خود رهبر فرقه بهاییت را به کوه‌های آذربایجان تبعید کرده بود . علمای تبریزی فتوای ارتداد این فرد را صادر کردند و این ماجرا منجر شد که 28 شعبان امیرکبیر با اجازه از ناصرالدین‌شاه فرمان اعدام او را صادر کند.

 

28 شعبان امسال برابر است با همین امروز، نوزدهم اسفند ماه. تفسیر گروهی از کاربران توییتری این بود که ساسی مانکن تحت حمایت رادیو جوان این ویدئو کلیپ را برای تخریب چهره امیرکبیر درست کرده تا تصویر بهتری از سیّد علی‌محمد شیرازی، بنیانگذار بابیت به تصویر بکشد. مثلا یکی از این کاربران نوشته: «کینه‌ای که بابیت و بهائیت از امیرکبیر و حمایت ناصرالدین شاه در این فقره، جهت سرکوب کردن این فرقه‌ ضالّه‌ ضد اسلام دارند، شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که مأموریّت ساسی و «رادیو جوان» طی سال‌های اخیر، منزجر کردن مردم از نمادهای ملّی و شعائر مذهبی و شتاب دادن به دوری بسیاری جوانان از سبک زندگی اسلامی ایرانی است.» 

 

اسپانسر ساسی مشکل دوم او بود. سال 1399 محمد سرشار، مدیر وقت شبکه پویا در کانال تلگرامی خود مطلبی از مدیر وقت موسسه تبیان نقل کرد که طبق تحقیق‌های این خانم  یک اسرائیلی به نام جاناتان مهریان اسپانسر ساسی بوده. یکی از کاربران توییتر نوشته بود «ساسی مانکن به دستور کارفرمای صهیونیست خود جاناتان مهریان موزیک ویدئویی با گریم امیرکبیر را منتشر کرده است.»

 

اسم جاناتان مهریان یک بار به‌عنوان اسپانسر روی موزیک ویدیو برادران لیلا (به نام آهنگ تهران توکیو) درج شده بود. اطلاعات بیشتری در صفحه اینستاگرام او نیست جز اینکه خودش را کارآفرین معرفی کرده، به اسرائیل رفت و آمد دارد و با شاهکار بینش پژوه، ابراهیم حامدی (ابی) و ساسی چندین عکس دارد. به نظر می‌رسد که کالج را رها کرده و حدود 20 سال پیش وارد حوزه بیزنس شده. 

 

آثار ساسی مانکن از سال‌ها قبل به‌عنوان مصادیق تهاجم فرهنگی معرفی ‌شدند. این خواننده هم دو آهنگ پرحاشیه به نام جنتلمن و تهران توکیو داشت که در یکی از بازی بازیگر فیلم‌های پورنوگرافیک استفاده کرده و در دیگری درباره مشروب خوردن، مصرف گل و خط قرمزهای دیگری حرف می‌زند. برای همین این موزیک ویدیو جدید باعث اوج گرفتن واکنش‌های منفی و عصبانیت بیشتر برخی از اقشار جامعه به او شد.

 

این موج که به نظر می‌رسد محصول یک کمپین جمعی بوده از روز چهارشنبه شکل گرفت. کمپینی که غالب مشارکت‌کنندگانش را کاربران ارزشی تشکیل می‌دادند. تعداد زیادی از آنها ویدیو جدید ساسی و آرش را به معنای تلاش دوباره این خواننده برای نشانه گرفتن هویت ایرانی تفسیر کردند. حتی چند نفر از طرفداران رائفی پور به ویدئویی اشاره کردند که درباره فیلم جیران حرف می‌زند.

 

این سخنرانی مربوط به سال 1401 است و رائفی پور از ضدیت سریال‌های اخیر با ناصرالدین شاه انتقاد می‌کند. او ادعا دارد که این آثار در تلاش هستند تا تصویر امیرکبیر و ناصرالدین شاه را به خاطر اینکه باعث و بانی اعدام رهبر بهایی‌ها شدند تخریب کنند. 


هشتگ امیرکبیر متشکریم

این مطالب باعث شد که هشتگ امیرکبیر متشکریم با 5 هزار توئیت ترند توییتر در ایران شود. مجموع همه این دلایل می‌توانست منجر به بازداشت ساسی مانکن بشود. به خصوص که او سابقه تبلیغ سایت‌های زنجیره‌ای قمار را هم در کارنامه خود داشته. همچنین کانال وب‌آموز که معمولا به اطلاع رسانی درباره سایت‌های قمار می‌پردازد قبلا از رادیو جوان به عنوان اسپانسر وب سایت‌های شرط بندی نام برده بود.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر