کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۳۲
تاریخ خبر:

اگر شکایت از یک شخص به نتیجه نرسد، ممکن است زندانی شوید!

اگر شکایت از یک شخص به نتیجه نرسد، ممکن است زندانی شوید!

آیا همسایه می‌تواند بگوید دیگر راضی نیستم که روی پاسیو سقف داشته باشی؟

روزنامه هفت صبح|  این هفته به سوال یک نفر از مخاطبان روزنامه و یک نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

سوال یک: بنده در طبقه اول آپارتمان ساکن هستم. بیش از ۲۰سال است که سقف پاسیو را با اجازه مالکین قبلی پوشانده‌ام. ساکن جدید هم ۱۳سال است که ساکن طبقه فوقانی شده است. آیا او می‌تواند خواهان جمع‌آوری سقف طلقی بنده باشد؟

 

پاسخ: فرض بر این است که مالک جدید در هنگام خرید از اذنی که مالکین قبلی داده بودند مطلع شده و فرض بر این است که او در تمام این ۱۳سال این اذن را تایید کرده ولی این اذن در حقوق معروف است به اذن ساده و برای شما حق و برای او تکلیفی ایجاد نمی‌کند و او می‌تواند از این اذن به اصطلاح رجوع کند مگر اینکه او حق رجوع از اذن را از خود سلب کرده باشد. 

 

سوال دو: شخصی از من شکایت‌های متعددی کرده من جمله مزاحمت تلفنی، تهدید، سلب آسایش و آرامش عمومی، هتک حیثیت، انتشار تصاویر و سلب امنیت خانوادگی اما از طرف دادگاه منع تعقیب صادر شده، اگر شکایت و اعاده حیثیت کنم دادگاه چه حکمی به او خواهد داد؟ چون با آبروی من بازی کرده و به آن لطمه زده می‌توانم او را به زندان بیندازم؟ 

 

پاسخ: طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به و‌سیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه او‌راق چاپی یا خطی با امضاء یا بدو‌ن امضاء اکاذیبی را اظهار نماید

 

یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به‌ نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر و‌ارد شود یا نه علاو‌ه‌ بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (74) ضَربه محکوم شود.

 

‌ دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۳۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر