کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۵۵۷
تاریخ خبر:

‌چه خودروهایی بعد از آزادسازی واردات به ایران می‌آیند؟

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | داستان واردات خودرو بی‌اغراق کلاف در هم تنیده‌ای است که هیچ‌کس نمی‌داند گره آن باز خواهد شد یا خیر؟ اما همه چشم‌ها به اردیبهشت امسال خیره شده تا مشخص شود آیا وعده آزادسازی واردات در این ماه توسط دولت عملیاتی خواهد شد! از سال ۹۷ با هدف توازن ارزی، واردات خودرو به کشور ممنوع شد، این ممنوعیت تا اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد و بعد از آن دیگر منعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

در این میان سال گذشته مجلس مصوب کرد که دولت سیزدهم می‌تواند برای سال جدید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند. مدیران وزارت صمت و واردکنندگان خودرو، در مصاحبه‌هایی تأکید کردند که واردات خودرو از خردادماه انجام خواهد شد. اما با این تفاسیر امکان ورود چه خودروهایی با چه قیمتی به کشور وجود دارد که در این پرونده این خودروها را بررسی می‌کنیم.

تویوتا کرولا، قیمت : ۲۰۰۷۵ دلار، قیمت احتمالی: یک میلیارد و چهل سه میلیون و نهصد تومان
کرولا (Corolla) را باید گاو شیرده تویوتا دانست. یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی و یکی از پرفروش و پرسودترین محصولات تولیدی برند ژاپنی تویوتا. در نتیجه این حقیقت که با اوج‌گیری فروش چشمگیر کلاس کراس اوور در ۱۰سال گذشته، تویوتا بر آن شد که مدل کرولا را با گروه کراس اوورهای شهری پیوند بزند، به واقع ایده بدی نبود.

در نتیجه مدل جدیدی که تویوتا آن را با نام کرولا کراس (نسخه کراس اوور کرولا) می‌خواند، در حقیقت یک کراس اوور کامپکت شهری با نام و برخی مشخصات فنی نسخه سواری کرولا است که از سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهانی شد. تویوتا کراس اووری خاص و شیک به نام کرولا کراس طراحی کرده که قرار است در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. این خودرو قرار است در جنگ شدید کراس اوورهای آمریکایی به فروش برسد.اگر بخواهیم به مشخصات فنی این خودرو بپردازیم می‌توان گفت که در زیر بدنه آن یک چهار سیلندر ۱۶۹ اسب بخاری قرار دارد که به چهار چرخ متحرک متصل می‌شود.

آنطور که تویوتا اعلام کرده قرار است یک پیشرانه هیبریدی برای سال ۲۰۲۳ به خط تولید بپیوندد.از نظر بررسی اندازه این خودرو می‌توان گفت کرولا کراس بزرگ‌تر از تویوتا C-HR و کوچک‌تر از RAV۴ است که آن را در رده‌ای بین رقیبان دیگر مانند جیپ Compass ، کیا سلتوس و نیسان روگ اسپرت قرار می‌دهد. فضای داخلی برگرفته از مدل‌های کرولا و کرولا هاچ‌بک است اما کمی فضای بار بیشتری دارد و بدیهی است که کراس موقعیت رانندگی بهتری را ارائه دهد.

حجم موتور: ۲ لیتر
حداکثر قدرت: ۱۶۹ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر: ۴
طول: ۴۴۶۰ میلی متر
وزن: ۱۳۲۵ کیلوگرم
ارتفاع: ۱۶۲۰ میلی متر

‌تویوتا کمری، ۲۵۲۹۵دلار ،قیمت احتمالی: یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان
پس از سدان پرفروش کرولا، بدون تردید سدان کمری یکی از پرفروش‌ترین محصولات تولیدی برند تویوتا در بازار جهانی به حساب می‌آید. عرضه ابتدایی این مدل به سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد اما جدیدترین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۷ و با کد شناسایی فنی XV70 روانه بازار جهانی شد و حالا دیگر وقتش بود که تویوتا برای سال ۲۰۲۲، دستی به سر و روی نسل اخیر این سدان پرفروش بکشد.

کمری در دوران آزادی واردات خودرو، در بیش از دو نسل متمایز در بازار کشور عرضه شد و به دلیل داشتن ابعاد و توان فنی متناسب، بسیار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. بدون تردید جای خالی نسل جدید این خودرو در بازار کشور احساس می‌شود. نسخه فیس لیفت شده کمری ۲۰۲۲ تمایز چندان چشمگیری با مدل‌های قبلی ندارد چراکه تغییرات اعمال شده نسبتا جزئی و مینیمال است.

تویوتا پکیجی ویژه تحت عنوان Nightshade در تریم‌های قابل سفارش خود دارد که با تریم دودی و مشکی شیشه‌ها، ریم‌های اسپرت ۱۸ اینچی مشکی رنگ، تریم مشکی رنگ آینه‌های جانبی و در حالت کلی رنگ‌آمیزی مشکی رنگ برای ۲۰۲۲ برای نسخه‌های هیبرید نیز قابل سفارش است.

در حالت ترکیبی، تویوتا از دیدگاه ویژگی‌ها و تریم‌های قابل سفارش جمعا ۱۸ مدل متمایز کمری را تولید می‌کند که بدون تردید جذاب‌ترین آن‌ها مدل عملکرد محور TRD خواهد بود. واژگان TRD مخفف نام بخش توسعه محصولات مسابقه‌ای تویوتا است که بر ارائه محصولات خیابانی عملکرد محور تمرکز دارد.

نامی که بیشتر در محصولات آفرودی تویوتا به چشم می‌خورد اما هم‌ اکنون برای سدان سایز متوسطی چون کمری نیز در دسترس است.تویوتا رنگ ویژه‌ای با ترکیب دو رنگ آبی/مشکی را تنها ویژه مدل TRD کمری روانه بازار کرده است که ترکیب آن با اجزا و قطعات اسپرت بدنه، نظیر اسپویلر عقب، دامن جانبی و دفیوزر جلو به زیبایی به چشم می‌آید.

حجم موتور: ۳٫۵لیتر
حداکثر قدرت: ۳۰۱ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر: ۲۴/۶
طول: ۴۸۹۵ میلی متر
وزن: ۱۶۲۶ کیلوگرم
ارتفاع: ۱۴۳۰میلی متر

‌تویوتا راو۴، قیمت : ۲۷۰۰۰ دلار، قیمت احتمالی: یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان
نسل اول تویوتا راوفور (RAV4) در سال ۱۹۹۴ میلادی به بازار جهانی راه یافت که به عنوان یک شاسی بلند سایز کوچک شناخته می‌شد. شاید حتی خود تویوتا تصورش را نمی‌کرد که این شاسی بلند کوچک، روزی در راستای افزایش محبوبیت کراس‌اوورها، به یکی از پرفروش‌ترین محصولات تولیدی این برند بدل شود.راوفور امروز پنجمین نسل خود را بر خط تولید تجربه می‌کند در حالی که با تغییر سگمنت، سال‌هاست که به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت شهری شناخته می‌شود.

داشتن ابعاد منطقی و توان فنی مناسب در مقایسه با سایز محصولات هم کلاس، راوفور را در ۲۵ سال گذشته به یکی از بهترین و پرفروش‌ترین خودروهای این سگمنت در جهان بدل کرده است. تویوتا راو ۴ از آن دست شاسی بلندهایی بود که به محض ورود به بازار ایران توانست هم به عنوان یک شاسی بلند جوان پسند و هم مناسب خانواده توجه علاقه‌مندان را جلب کند. این شاسی بلند در سال ۲۰۰۵ وارد خط تولید شد و اکنون نسل پنجم تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۲ با تغییرات ظاهری معرفی شد. تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۲۲ علاوه بر پیشرانه بنزینی با موتور پرقدرت هیبریدی نیز عرضه می‌شود.

موتور پرقدرت ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر در کنار موتور برقی قدرتی معادل ۲۱۹ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. با آمار فروش بیش از ۳۱۳ هزار دستگاه در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، راوفور عنوان‌دار پرفروش‌ترین خودرو کلاس کراس‌اوورهای کامپکت بازار آمریکای شمالی است. از این رو جای تعجب ندارد که تویوتا ارتقا و اعمال تغییرات در این مدل به‌خصوص را بسیار جدی بگیرد.گفتنی است قیمت این شاسی بلند با توجه به تریم‌ها بین ۲۷ تا ۳۰ هزار دلار برآورد شده است. اما به نظر شما آیا این شاسی بلند می‌تواند راهش را به بازار ایران باز کند و قیمت آن در بازار چقدر خواهد بود؟

حجم موتور: ۲٫۵ لیتر
حداکثر قدرت: ۳۰۲اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر: ۱۶/۴
طول: ۴۵۹۵میلی متر
وزن: ۱۹۵۰کیلوگرم
ارتفاع: ۱۷۰۲ میلیمتر

‌ کیا سراتو، قیمت: ۲۶۰۰۰ دلار، قیمت احتمالی: یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان
کیا سراتو برای سال ۲۰۲۲ با ظاهری جدید و امکانات مدرن جدید روانه بازار شد. این خودرو که در برخی کشورها با نام کیا فورته به فروش می‌رسد، یکی از مهم‌ترین بازیگران کیا در بازار خودروهای اقتصادی جهان محسوب می‌شود. این خودرو برای سال ۲۰۲۲ با ۱۵ سیستم کمک راننده جدید همراه است و مشتریان قادر هستند تا این خودرو را در چهار تیپ FE ، LXS ، GT-Line و GT خریداری کنند. خط تولید کیا در مکزیک، وظیفه تامین نیاز مشتریان آمریکایی به کیا سراتو ۲۰۲۲ را برعهده خواهد داشت.

چراغ‌های جدید جلو با نورپردازی قوی‌تر و سپرهای اصلاح شده بخشی از تغییرات ظاهری کیا سراتو برای سال ۲۰۲۲ هستند. همچنین خریداران نسخه‌های فول آپشن چراغ‌های مه شکن تمام LED را نیز دریافت خواهند کرد. جلوپنجره این خودرو نیز از نسل جدید زبان طراحی کیا یعنی الگوی ببر جدید بهره می‌برد و رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی تازه برای سراتو در نظر گرفته شده‌اند. کیا سراتو ۲۰۲۲ همانند نسخه کره‌ای خود در نمای جلو به دماغه‌ای بازطراحی شده با چراغ‌های جدید مجهز شده که ترکیب آن با جلوپنجره باریک معروف به پوزه ببری توانستند نمای جذابی را به وجود آورند.

سپر تهاجمی‌تر با ورودی‌های هوای جدید و چراغ‌های LED نیز از سایر ویژگی‌های نمای بخش جلو این سدان کامپکت محسوب می‌شوند. طراحان برای بخش عقب تغییرات کمی را در نظر گرفتند و از تغییرات این بخش فقط می‌توان به لوگوی جدید کیا، گرافیک جدید چراغ‌ها و بازنگری جزئی در سپر اشاره کرد. البته نسخه‌های GT به تریم‌های قرمزرنگ در سپرها و جلوپنجره و همچنین اسپویلر کوچک در لبه در صندوق مجهز شدند.

رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی جدید نیز در جذابیت نمای جانبی نقش زیادی دارند. تیپ‌های FE و LXS کیا سراتو ۲۰۲۲ از نمایشگر ۸ اینچی بهره می‌برند، اما کیا در نسخه کره‌ای این خودرو برای تیپ‌های GT-Line و GT نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچ را در نظر گرفته است. هر دو نمایشگر قادرند از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم نیز پشتیبانی کنند. البته تیپ‌های بالایی نسخه آمریکایی این سدان کامپکت از نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی بی بهره مانده‌اند.

حجم موتور: ۱٫۶ لیتر
حداکثر قدرت: ۲۰۱ اسب بخار
حداکثر سرعت: ۱۹۵کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر: ۱۶/۴
طول: ۴۶۴۰ میلی متر
وزن: ۱۲۲۸کیلوگرم
ارتفاع: ۱۴۴۰

‌کیا اسپورتیج، قیمت : ۲۵۳۰۵ دلار، قیمت احتمالی: یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان
چندی پیش اخبار پیش نمایش کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ حسابی سروصدا کرد و طرفداران بی‌شماری را به وجد آورد. حالا فروش این شاسی بلند جذاب و محبوب در خاک کشورش، یعنی کره جنوبی، آغاز و مشخصات فنی‌اش در سایت‌ها و مجلات خودرویی پخش شده است. اخبار حاکی از این است که کمپانی کیا بار دیگر هم گل کاشته است!انتظارها رو به پایان است، چرا که کیا اسپورتیج ۲۰۲۲ بالاخره وارد بازار کره جنوبی شد و این بدان معناست که به زودی به بازار جهانی نیز قدم خواهد گذاشت.

برخلاف هیوندای توسان که با طراحی غیر معمول خود حسابی گرد و خاک به پا و به اصطلاح سنت‌شکنی کرد، به نظر می‌رسد که طرفداران اسپورتیج از طراحی و عملکرد آن بسیار راضی هستند. در خصوص پیشرانه‌های قابل نصب اسپورتیج یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوشارژ بنزینی دارد که قادر به تولید ۱۷۷ اسب بخارقدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه کوپل می‌شود.اگر طرفدار پیشرانه دیزلی هستید، می‌توانید کیا اسپورتیج جدید را با یک پیشرانه ۲ لیتری توربودیزل با ۱۸۳ اسب بخار قدرت و ۴۱۳ نیوتن متر گشتاور سفارش دهید.

این نسخه فاقد گیربکس دستی بوده و تنها گیربکس قابل نصب برای آن یک نمونه هشت سرعته اتوماتیک به روزرسانی شده است.در آینده قرار است نسخه‌های بنزینی و دیزلی جدیدتری هم برای اسپورتیج در کنار نسخه‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی معرفی شوند که به سیستمی به نام E-Handling هم مجهز شده‌اند. کیا اعلام کرده که جزئیات بیشتر در خصوص تمامی مدل‌های تولیدی اسپورتیج را با نزدیک شدن به زمان عرضه منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم که پیشرانه‌های الکتریکی سازی شده کیا اسپورتیج اگر یکسان نباشند حداقل اشتراکات زیادی را با هیوندای توسان جدید دارند.

حجم موتور: ۲۳۵۹ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر: ۴
طول: ۴۴۸۰میلی متر
وزن: ۱۶۳۱کیلوگرم
ارتفاع: ۱۶۴۰میلیمتر

‌کیا سورنتو، قیمت: ۲۹۶۰۰ دلار، قیمت احتمالی: یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون تومان
کیا سورنتو ۲۰۲۲ از لحاظ ظاهری تغییرات زیادی را تجربه نکرده و نکته قابل توجه در ظاهر آن لوگو جدید کیا است که سایر محصولات جدید این خودروساز نیز از آنها بهره می‌برند؛ این لوگوی جدید نسبت به قبل دارای طراحی مدرن‌تری است. همچنین تریم‌های سورنتو EX و S این خودرو نیز اکنون به پکیج ایکس لاین مجهز شده‌اند. مدل هیبریدی این شاسی بلند کره‌ای به قوای محرکه چهار چرخ محرک مجهز شده و تریم EX نیز از رینگ‌های ۱۹ اینچی سود می‌برد.

برای تریم S و به بالا هم یک نمایشگر لمسی جدید ۱۰.۲۵ اینچی با ناوبری و سیستم‌های تلماتیک به شکل استاندارد در نظر گرفته شده است. مدل فول SX پرستیژ کیا سورنتو ۲۰۲۲ از صندلی‌های قابل تنظیم در ۱۴ جهت بهره می‌برد. ضمن این که صندلی‌های کاپیتانی عقب نیز به گرم‌کن مجهز شده‌اند. کیا سورنتو ۲۰۲۲ در مدل پایه LX FWD در حال حاضر حدود ۲۹ هزار و ۴۹۰ دلار قیمت دارد که از مدل سال قبل حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر شده است. مشتریان با پرداخت ۱۸۰۰ دلار می‌توانند برای این شاسی بلند سیستم چهار چرخ محرک را نیز سفارش دهند.

ظاهر کیا سورنتو جدید کاملاً متفاوت و متمایز از کراس اورر های دیگر کیا مثل: اسپورتیج، تلوراید و کیا سلتوس است اما باید بگوییم که خط و الگوی طراحی کیا یعنی دماغه ببر را همچنان رعایت می‌کند. در مورد طراحی این خودرو باید بگوییم که با ماشین زیبا و باابهتی روبه‌رو هستیم و همچنین باید گفت که نسل جدید کیا سورنتو در تمام زمینه‌ها نسبت به نسل قبلی خود بسیار متحول شده است. در نمای جلوی این خودرو با جلوپنجره بزرگ و کشیده‌ای روبه‌رو هستیم که این جلوپنجره در ترکیب با چراغ‌های بدون قاب جلو ظاهر بسیار خوب و سنگینی را به این خودرو داده‌اند.

اما در نمای جانبی بنا بر اعلام شرکت کیا، به واسطه عقب رفتن ستون A نسبت به محور جلو به میزان ۳۰ میلی‌متر باعث شده است طول کاپوت کیا سورنتو نسبت به نسل قبل بیشتر شده باشد. در این قسمت هم باید بگوییم کیا کمترین اغراق را در طراحی آن داشته و سعی کرده است خودرویی زیبا و ماندگار را طراحی کند و از طراحی‌های با خطوط تیز و تند اجتناب کرده است تا خیلی زود این خودرو از چشم نیفتد که بسیار همان‌طور که مشاهده می‌کنید کیا نیز موفق بوده است.

حجم موتور: ۱٫۶ لیتر
حداکثر قدرت: ۲۶۱ اسب بخار
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر:۴
طول: ۴۴۸۰میلی متر
وزن: ۱۶۳۱کیلوگرم
ارتفاع : ۱۶۴۰ میلیمتر

کدخبر: ۴۴۹۵۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    چینی که دست آقایان هست!