کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۹۵۵
تاریخ خبر:

‌مصاف معروف‌ترین گیمرهای کشور در جزیره کیش

روزنامه هفت صبح | این روزها فستیوال جالبی در کیش در حال برگزاری است. آکادمی بازی‌های الکترونیکی جشنواره‌ای برای بازی‌های آنلاین برگزار کرده تا معروف‌ترین گیمرهای کشور را در پنج رشته دور هم جمع کند. این برنامه اول برای بازی‌های کنسولی به شکل حضوری در کیش برگزار شد و به زودی قرار است در بخش بازی‌های موبایلی هم ادامه داشته باشد.

چهار ماه پیش ثبت‌نام گیمرها در دو رشته فیفا و pes2021 تمام شد. برنامه بازی‌های موبایلی هم الان در حال ثبت‌نام شرکت‌کننده است و حدودا یک ماه دیگر شروع به کار خواهد کرد. حالا چرا این ماجرا جالب است؟ از جهت اینکه یکی دو سال گذشته تب استریمینگ بازی بین نوجوان‌ها و جوانان بسیار بالا گرفته و این برای اولین‌بار است که استریمرها و گیمرهای معروف در یک جشنواره داخلی شرکت می‌کنند.

به گفته بنیانگذار آکادمی بازی‌های الکترونیک در این جشنواره که سیزدهم مهر بخش بازی‌های کنسولی آن به پایان رسید، گیمرهای ۱۳ تا ۳۵ساله شرکت کرده بودند و میانگین سنی برندگان آن بین ۲۰ تا ۲۵ سال بوده است. برخی از برندگان این مسابقات از استریمرهای معروف کشور هستند. مثلا حسن پاجانی، گیمر ۲۴ساله نفر چهارم این رقابت در پس، قهرمان آسیایی بوده. حسن متولد ۷۷ و در حال حاضر هم دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه آزاد تهران شمال است.

اگر از این فضا دور نباشید احتمالا می‌دانید که استریمرها واقعا دارند در یک دنیای جدیدی زندگی می‌کنند که ریشه‌هایش کمتر در واقعیت قرار دارد.اگر هم نمی‌دانید استریمینگ کردن چیست واقعا برای فهم آن کار سختی در پیش دارید. استریم کردن یعنی اینکه یک نفر ساعت‌ها بازی کند و آن را با مخاطبان خود در یوتیوب، سوییچ و یا آپارات به اشتراک بگذارد. مخاطبان هم نه فقط ساعت‌ها وقتشان را صرف تماشای بازی این گیمر می‌کنند؛ بلکه هزاران دلار به استریمر اهدا می‌کنند تا به کارش ادامه دهد. حالا این پول جدا از مبلغی است که آپارات و یوتیوب در ازای سابسکرایب (دنبال کردن) ویدئوها به سازنده آن می‌پردازد.

با لژیونرهای بازی‌های کنسولی آشنا شوید
در مسابقات فیفا و پس این فستیوال به نفر اول تا چهارم از فینالیست‌ها به ترتیب ۴۰، ۳۰،۲۰ و ۱۰ میلیون تومان داده شده است. میانگین سنی فینالیست‌های فیفا ۲۵ و pes 20 سال بوده. در بین فینالیست‌ها بازیکن‌هایی از تهران، اهواز، اصفهان و مشهد حضور داشته‌اند اما بازیکن‌های دیگری هم از شهرهایی مانند ایلام، رشت، سیستان و بلوچستان، قم و … در این برنامه شرکت کرده بودند.

اگرچه در سال‌های گذشته جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را هم برای گیمرهای کشور داشتیم که آن را بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌کرد اما هم این جشنواره دیگر خیلی وقت بود به کارش پایان داده بود، هم اینکه فستیوال کیش فقط شامل بازی‌های الکترونیک می‌شود و همه بازی‌ها را در برنمی‌گیرد. به گفته امیر کفشدوزان این رویداد بعد از تعطیلی جشنواره بازی‌های رایانه‎‌ای اولین برنامه‌ای است که در آن گیمرها را دور خود جمع کرده.

مسابقه بازی‌های کنسولی اگرچه تمام شده ولی ثبت‌نام برای بقیه بازی‌های موبایلی تا ۲۰ روز دیگر تمدید شده است. این رقابت‌ها در بازی‌های موبایلی در چه حوزه‌هایی قرار است انجام شود؟ کال آف دیوتی موبایل، کلش رویال و پابجی موبایل. همچنین جوایز بازی‌های موبایلی به نفرات اول تا چهارم بین ۳۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ میلیون تومان خواهد بود. به گفته بنیانگذار آکادمی بازی‌های رایانه‌ای در مسابقات آنلاین موبایلی ۱۰ دختر هم برای بازی کال آف دیوتی و کلش آف رویال شرکت کرده‌اند.

او علت کم بودن تعداد کلی دختران را ضعیف بودن تبلیغات این فستیوال می‌دانند. سال ۱۳۹۸ در جام بازی‌های ویدئویی بخش جداگانه‌ای برای رقابت زنان هم فراهم شده بود تا آنها را هم جذب این نوع رقابت‌ها بکند. تینا، Bugmazel، میا و توکسیگ گرل و نیلو از معروف‌ترین استریمرهای زن ایرانی هستند که البته در ایران زندگی نمی‌کنند و از طریق همین کانال‌های یوتیوب و توییچ درآمد دارند.

سن استریمینگ به ۸ سال رسید
بر اساس اطلاعات بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در ایران ۴۰ میلیون نفر روزانه یک ساعت و نیم از وقت خود را به بازی کردن اختصاص می‌دهند. کفشدوزان درباره جمعیت استریمرهای ایران می‌گوید که در آپارات کودکانی هستند که از بازی کردن خود فیلم می‌گیرند که سن برخی از آنها ۸ سال است.

حامی این فستیوال جالب در کیش سازمان منطقه آزاد و موسسه علوم فنون کیش بوده است. البته این را هم در نظر بگیرید که افرادی که در فستیوال شرکت کردند باید یک ورودی چشمگیری هم می‌پرداختند تا بتوانند در آن ثبت‌نام کنند. این ورودی برای بازی‌های فیفا و pes 800 هزار تومان و برای بقیه بازی‌ها ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

کدخبر: ۴۱۸۹۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر