کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۹۱۴
تاریخ خبر:

‌ماجراهای دکتر مصطفایی و اکسیرهای شفابخش

روزنامه هفت صبح | «دمنوش زردچوبه، قهوه قارچ گانودرما، داروی گیاهی MAB 98» اینها داروهایی هستند که فقط در یک هفته گذشته بارها در گروه‌های هرمی، ویدئوهای شاخ‌های مجازی و نسخه‌های استادان بازنشسته تبلیغ شده‌اند. در دو، سه روز گذشته یک داروساز که خودش می‌گفت سررشته‌ای از علوم گیاهی ندارد، ادعا کرد که با کشف یک داروی گیاهی دو هزار و ۵۰۰ بیمار کرمانشاهی را درمان کرده است.

از طرف دیگر یک اینفلوئنسر اینستاگرامی هم دکتری را معرفی کرده که با تجویز قرص زردچوبه و زنجبیل قرار است کرونا را شکست دهد. از آن جالب‌تر گروه‌های هرمی بزرگی در سراسر کشور هستند که اعضای آن را ویزیتورهای نوجوان تشکیل می‌دهند. آنها با تبلیغ اثرگذاری قارچ گانودرما بر درمان کرونا، مشغول دوختن کیسه از این بیماری برای خودشان هستند.

*** تجویز داروی دکتر مصطفایی برای ۲۵۰۰ نفر
پنجشنبه، پانزدهم آبان، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر دادند که یک استاد بازنشسته این دانشگاه بالاخره داروی کرونا را پیدا کرده است. علی مصطفایی، سازنده این دارو در ویدئویی که برای توضیح این داروی کرونا به اسم MAB 98 منتشر کرده، می‌گوید: «این دارو گیاهی است، اما نه من متخصص طب سنتی هستم و نه در این وادی اطلاعات و تجربه دارم.»

البته با اینکه هیچ اطلاعاتی ندارد، انگار به شبکه بزرگی از بیماران این استان دسترسی داشته که توانسته از فروردین‌ماه بدون مجوز سازمان غذا و دارو برای دو هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی آن را تجویز کند. دیروز سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره این داروی گیاهی هشدار داد که کسی که با ادبیات علمی آشنا باشد می‌داند انتخاب واژه‌های «درمان قطعی»، «درمان صددرصد» و… هیچکدام بار علمی ندارند.

از قضا آقای مصطفایی در ویدئوی خودش بارها برای توصیف دارو می‌گوید که صددرصد قابل درمان، بدون عوارض، کم‌هزینه، مثمرثمر و تا این لحظه موثرترین داروی درمان کروناست. کیانوش جهانپور هم ادعای دانشگاه کرمانشاه را رد کرده و گفته؛ نه در کرمانشاه و نه در هیچ‌جای دنیا هیچ دارویی برای کرونا درست نشده است.

نکته جالب در ماجرای این داروساز کرمانشاهی، پشتیبانی کانال‌های نزدیک به دولت نهم و دهم است که از او به عنوان چهره علمی تراز بالا یاد کرده و با محکوم کردن وزارت بهداشت تلویحا نوشته‌اند که این وزارتخانه نمی‌خواهد داروی کرونا پیدا شود تا به گفته خودشان بیزینس کرونا با گردش مالی چند هزار میلیاردتومانی‌اش ادامه داشته باشد. این کانال قبل از اینکه مجوز سازمان غذا و دارو برای دارو صادر شود هم تبلیغات داروی دکتر مصطفایی را می‌کرد و نامه‌ای با امضای ۱۱۳ نفر از مردم کردستان را در حمایت از این دارو منتشر کرده بود.

*** گروه هرمی گانودرما با فروشنده‌های ۱۶ ساله
قهوه گانودرما را قبلا به اسم درمان سرطان و کبد چرب و … می‌فروختند و حالا بازار فروش آن برای درمان کرونا سکه شده است. باور ندارید؟ یک‌بار اسم گانودرما و کرونا را در گوگل جست‌وجو کنید، می‌بینید همه از آن طوری حرف می‌زنند که انگار یک اکسیر جادویی از آسیای شرقی به دستشان رسیده و قرار است در بدن معجزه کند.

از آن جالب‌تر جلسه‌های بازاریابان این شرکت است که به زیرشاخه‌هایشان یاد می‌دهند چطور این قارچ‌ها را بفروشند. مثلا یکی از لیدرها هر شب لایو می‌گذارد و دقیقا همان سازوکاری را دنبال می‌کند که شرکت‌های هرمی دارند. البته به نظر می‌آید وارد شدن به گروه‌ لیدرها خیلی آسان نیست. توزیع‌کننده‌ها اول باید چندبار بفروشند و خودشان را ثابت کنند تا به جریان بالاتری وصل شوند.

یکی از لیدرهای توزیع‌کننده این قارچ‌ها در یکی از لایوهایش می‌گفت که ۳۰۰ زیردست دارد که میانگین سنی‌شان ۱۶ سال است. تا به حال نشده که در میان حرف‌هایشان اشاره کنند که این قارچ‌ها را از کدام شرکت یا تولیدکننده می‌خرند. فقط یک شرکت توزیع‌کننده دارند و توزیع‌کننده‌های خرد هم بیشتر در اینستاگرام می‌چرخند.

یکی از لیدرها در جلسه پرزنتیشن شعبه گیلان در مهرماه می‌گوید که فقط ۱۳٫۵ میلیارد تومان در این ماه توانسته از این قارچ‌ها بفروشد. حالا فکر نکنید فروشنده‌ها از جنگل‌های چین قارچ دست‌چین می‌کنند و به دست مردم می‌دهند؛ نه. این دارو به شکل‌های مختلفی مثل دمنوش‌های لاغری و قهوه تبدیل شده و می‌گویند مجوز سازمان غذا و دارو هم دارد. دروغ هم نمی‌گویند. گانودرما مجوز دارد، اما نه مجوز دارویی و درمانی. سازمان غذا و دارو به گانودرما، به عنوان یک فرآورده غذایی مجوز داده، اما این اغواگری‌ها و تبلیغات برای درمان بیماری‌ها را قبول ندارد.

*** پای آقامیری هم به درمان کرونا باز شد
دنیا مدنی هم سوژه دیگر این روزهای کرونایی است. دنیا مدنی کیست؟ دختر رویا تیموریان که چند فیلم هم بازی کرده و از آن مهم‌تر در اینستاگرام ۵۴۳ هزار فالوئر دارد. در آخرین لایو اینستاگرامی وقتی ویدئو را با چند سرفه شروع می‌کند خبر می‌دهد که کرونا گرفته و با راهنمایی حسن آقامیری، روحانی سابق و اینفلوئنسر این روزهای اینستاگرام با فردی به نام دکتر ش آشنا می‌شود که به گفته او از طبیعی‌ترین راه‌های ممکن بیمارهای کرونایی و غیرکرونایی را درمان می‌کند.

دکتر ش برای او قرص زردچوبه، قرص زنجبیل و قرص آناهیل تجویز کرده که به او در فرایند درمان کمک زیادی کرده است. بعد هم توصیه‌هایی مثل دم کردن آویشن، لیمو و زنجبیل و زردچوبه به مخاطبانش می‌دهد. دست‌آخر هم قرص‌هایش را جلوی دوربین نشان می‌دهد و قرار می‌شود اسم قرص‌‌ها را استوری کند.

*** پس راه درمان کرونا چیست؟
داروی کرونا را هنوز هیچ پزشک یا گروه علمی‌ای کشف نکرده است. چه در آمریکا و چه در ایران یا کشورهای دیگر همه بیمارستان‌ها به بیمارانشان رمدسیویر می‌دهند (به رغم همه اخباری که درباره تاثیر ناچیز این دارو وجود دارد) که آن را هم فقط پزشک‌ها در بیمارستان تجویز می‌کنند. دومین نوع داروهایی که مطرح شدند اینترفرون‌ها هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و به سیستم ایمنی ضعیفی که نمی‌تواند به تنهایی ویروس را مهار کند، کمک می‌کنند.

تا همین مهرماه به بیماران دارویی به نام فاویپیراویر هم تجویز می‌شد، اما به دلیل اثربخشی پایین آن، از رژیم دارویی بیماران حذف شد. به غیر از آن داروی هیدروکسی کلروکین هم طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هیچ تاثیری نداشت و دیگر بازار قدیم را در بیمارستان‌ها ندارد. در واقع نمی‌توان شیوه‌های دیگر را رد کرد، اما تاکید بر تاثیر صددرصد آنها هم ریسک بزرگی است. باید باز هم انتظار کشید.

کدخبر: ۳۵۷۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر