کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۴۵۴
تاریخ خبر:

‌سفیر عشق؛ یکی از بهترین بازی‌های حماسی ایران

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | ساخت فیلم و سریال‌های مذهبی/ حماسی همیشه جزو کارهای بسیار دشوار بوده. از مراحل پیش‌تولید سخت و پیدا کردن لوکیشن مناسب تا فیلمبرداری‌های طولانی، گرفتن تاییدیه‌های لازم و کلی نکات ریز و درشت دیگر. وقتی به روند ساخت آثاری همچون «امام علی»، «مختارنامه» و «رستاخیز» می‌نگریم - که این آخری حتی اکران هم نشد- این موضوع کاملا اثبات می‌شود. با این حال ساخت بازی با چنین مضامینی در بعضی مواقع حتی سخت‌تر هم هست.

نه‌تنها روایت داستان‌های مذهبی/حماسی ممکن است حساسیت‌برانگیز باشند، بلکه حساسیت‎هایی روی خود مدیوم بازی هم در کشور وجود دارد. با تمامی این تفاسیر یک تیم بازی‌سازی داخلی به رهبری «عماد رحمانی» طی چندسال تلاش موفق شدند از تمامی خوان‌های پیش‌رویشان عبور کرده و عنوانی با نام «سفیر عشق» را برای کامپیوترهای شخصی (PC) درست کنند؛ بازی‌ای که نه‌تنها به زودی روانه بازار می‌شود، بلکه به واسطه تکنولوژی‌های استفاده‌شده در آن می‌توان از «سفیر عشق» به عنوان یک نمایش قابل‌توجه گرافیکی برای بازی‌های داخلی نام برد.

«سفیر عشق» یک بازی سوم‌شخص اکشن/ ادونچر است که داستان شخصیتی ایرانی به نام مهران را در دوران امام حسین (ع) روایت می‌کند که برای دیدن مسلم بن‌عقیل از شهر ری راهی کوفه می‌شود. مهران شخصیتی واقعی نیست و بیشتر به مانند ناظری است که اتفاقات سال ۶۱ هجری را روایت می‌کند. «سفیر عشق» یک سه‌گانه است؛ سه‌گانه‌ای که با سفر مسلم بن‌عقیل به کوفه آغاز می‌شود و با انتقام مختار به پایان می‌رسد.

از جالب‌ترین نکات روایی بازی این است که بخش عمده‌ای از داستان به صورت فلش‌بک روایت می‌شود. این فلش‌بک‌ها هرکدام یک واقعه مهم تاریخی را به تصویر می‌کشند که مهران در آنها حضور دارد. این کاراکتر پیشینه جالبی هم دارد. شخصیتی ایرانی که از یاران امام حسن (ع) بوده، اما پس از خیانت اطرافیان و شهادت امام دوم شیعیان، از معرکه‌ای سخت توسط مسلم بن‌عقیل نجات داده می‌شود. او سپس از ری راهی کوفه می‌شود تا شاید کمی از خاطرات ناراحت‌کننده گذشته دور شود.

اما پس از شنیدن خبر ورود مسلم بن عقیل به کوفه به سمت خانه مختار راهی می‌شود و در ادامه اتفاقات فراوانی برای او می‌افتد. به گفته «مهدی جعفری»، تهیه‌کننده بازی، برای نوشتن سناریوی سفیر عشق تیم سازنده بیش از دو سال مشغول پیش‌تولید بودند و همچنین برای این کار از مراکز و منابع ذی‌صلاح مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند.

سازندگان «سفیر عشق» از منظر داستانی کاری جسورانه انجام دادند. نه‌تنها با همکاری مرکز هنری رسانه‌ای آیهان مدیا به‌جای موبایل، روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی بازی ساختند، بلکه از منظر بصری کار بزرگی را انجام دادند. گرافیک جایی است که سفیر عشق به راستی در آن می‌درخشد و از این منظر در رتبه بالاتری نسبت به تمامی بازی‌های ایرانی قرار می‌گیرد. تیم سازنده برای ساخت این بازی از موتور «آنریل انجین ۴» (UE4) ساخت کمپانی «اپیک گیمز» بهره برده است.

موتوری که در ساخت بازی‌های بزرگ فراوانی همچون: «فورتنایت»، «گیرز ۵» (Gears 5) و نسخه جدید سری بازی «جنگ ستارگان» (Star Wars Jedi : Fallen Order) از آن استفاده شده. البته این نخستین‌باری نیست که یک سازنده ایرانی برای ساخت بازی‌اش از این موتور قدرتمند استفاده می‌کند و پیش‌تر استودیو راسپینا بازی «سرگذشت» را با این موتور تهیه کرد و حتی توانست از منظر بین‌المللی به اثری موفق تبدیل شود.

بااین‌حال سرگذشت یک بازی اول‌شخص پازل‌محور بود، در صورتی که سفیر عشق یک بازی اکشن/ ادونچر با حضور تعداد زیادی کاراکتر و المان‌ها و ویژگی‌های مهم گیم‌پلی است. در کنار گرافیک چشم‌نواز که به لطف آنریل انجین ۴ و دانش تیم فنی میسر شده، گیم‌پلی بازی هم در بین نمونه‌های داخلی بی‌همتاست. برای این کار رحمانی و تیمش از تعدادی بازی مهم بین‌المللی الهام گرفته‌اند که در بین آنها می‌توان به دو بازی Assassin's Creed Origins و نسخه ۲۰۱۸ مجموعه God of War اشاره کرد. همچنین مانند اکثر عناوین اکشن/ ادونچر روز شاهد المان‌هایی هستید که مستقیما به آثار نقش‌آفرینی اشاره می‌کنند.

المان‌هایی مثل قابلیت ارتقای شخصیت، سلاح‌ها و کمبوها‌. جالب‌تر اینکه هر سلاح دارای فنونی مشخص است که با پیشروی در بازی می‌توانید آنها را آزاد کنید. دیگر ویژگی بازی، استفاده از اسب است که مهران می‌تواند برای گشت‌وگذار در کوفه از آن استفاده کند. به گفته رحمانی، کار طراحی و ادیت انیمیشن‌های اسب بازی بیش از ۵ ماه به طول انجامیده و تیم سازنده برای طراحی آن با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفیر عشق، استفاده از افراد مشهور در بخش صداگذاری و موسیقی است که تا پیش از این در هیچ بازی داخلی تا به امروز دیده نشده. برای صداگذاری و دوبله بازی سازندگان به سراغ تعدادی از دوبلورهای مشهور رفته‌اند. اساتیدی مثل: «منوچهر والی‌زاده»، «زهره شکوفنده» و «غلامرضا صادقی». تیتراژ بازی را نیز «سالار عقیلی»، خواننده مشهور موسیقی سنتی اجرا کرده است. بازی سفیر عشق یک سه‌گانه است که قسمت نخست آن ۳۰ آذر به صورت انحصاری برای پلتفرم کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد.

قرار است قسمت دوم این بازی تابستان سال ۱۴۰۰ و قسمت سوم محرم سال آینده روانه بازار شود. همچنین سازندگان قصد دارند نسخه بین‌المللی را هم سال آینده برای فروشگاه استیم و احتمالا اپیک‌گیمز منتشر کند. همچنین این تیم به دنبال عرضه بازی برای پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس ۱ است و امید دارند این نسخه هم طی ۱۲ ماه آینده روانه بازار شود.

کدخبر: ۳۶۳۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر