کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۷۷۷
تاریخ خبر:

‌خواص عجیب کشک به بهانه تولید یک محصول جدید‌

روزنامه هفت صبح | آش کشک خاله حتما خوردن دارد؛ مخصوصا اگر با کشک خشک یا مایع خانگی باشد! شاید همیشه در خانواده بزرگ و کلسیم دار لبنیات بیشتر دنبال خوردن ماست، شیر و پنیر بوده‌ایم و جای کشک در این خانواده بزرگ خالی بوده است مگر اینکه پای آش در میان بوده باشد، البته مدتی است که ماجرا در حال تغییر کردن است و به نظر می‌رسد بازار به کشک روی خوش‌تری نشان می‌دهد.
جالب این‌که کشک یکی از محصولات کاملا ایرانی است و هنوز هم مردم بسیاری از کشورهای جهان اصلا با کشک آشنا نشده‌اند.

در تعدادی از کشورهای خاورمیانه و بعضی از کشورهای آفریقایی هم این محصول با همان نام کشک یا کیشک شناخته می‌شود. این ماده شور و خوشمزه در روش سنتی از ماست بدون چربی یا دوغ باقی‌مانده پس از کره‌گیری آماده می‌شود.اگر می‌خواهید لاغر شوید یا پوست و مو و اندام زیباتری داشته باشید، در کنار رژیم شیر از کشک خشک هم استفاده کنید. این گلوله سفید پر ویتامین ارزش یک بار خوردن و امتحان کردن را دارد؛ چه خوردن خالی آن و چه به عنوان چاشنی غذا‌های ایرانی مثل کشک بادمجان، آش رشته، کله جوش و حتی غذاهای قدیمی‌و سنتی مثل اشکنه و…

کلسیم بزن
این ماده سفید خوشمزه معمولا به دو صورت خشک و مایع وجود دارد که سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گوناگون است. کشک مثل شیر پرخاصیت است و شاید بتوان گفت که از نظر مقدار کلسیم برادر دو قلوی شیر محسوب می‌شود. این ماده مغذی مواد معدنی، کلسیم، چربی، نمک، پروتئین، نیاسین و ویتامین B3 دارد.بهتر است برای چاشنی غذا‌ها و مصرف خانگی از کشک خشک استفاده کنید؛ چون کشک مایع باکتری‌های زیادی دارد؛

برای مصرف کشک مایع باید حتما از کشک‌های پاستوریزه استفاده شودو بهتر است این نوع کشک‌ها قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند چون محیط کشک مایع، محلی برای رشد باکتری‌‌های خطرناک است و احتمال مسمومیت با مصرف آن‌ها بیشتر می‌شود اینجاست که پای کشک‌هایی که در فرآیند صنعتی تولید می‌شوند خودش را نشان می‌دهد و اصلا حساسیت‌هایی که روی این موضوع وجود دارد به تولید کننده‌های بزرگ مواد غذایی برای ورود به بازار کشک انگیزه بیشتری داده است.

اگر تا چند سال پیش برند شناخته شده سمیه تنها تولید کننده صنعتی کشک در ایران بود حالا برندهای مطرحی مثل رامک و کاله هم پر قدرت وارد بازار شده‌اند. نکته جالب اینکه شرکت کشک سمیه هم با ابتکار تولید کشک کیسه‌ای با طراحی و بسته بندی خاص کاری کرد که از برندهای بزرگ جا نماند و جایش را در سفره ایرانی‌ها نگه داشت. سمیه حالا یک ابتکار دیگر هم نشان داده و واقعا عشاق کشک را به خودش مدیون کرده است.

تا قبل از این خیلی‌ها ترجیح می‌دادند برای مصرف کشک به عنوان تنقلات گلوله‌های کشک خشک را که به شکل سنتی تولید می‌شد مصرف کنند، خوراکی که بیشتر در لبنیات فروشی‌ها پیدا می‌شد و همیشه درباره اینکه سالم هست یا نه حرف و حدیث زیادی وجود داشت اما با ورود کشک سمیه به بازار کشک تنقلاتی معادلات تغییر کرد. سمیه حالا خوراکی تولید می‌کند که در بسته بندی مشابه چیپس فروخته می‌شود، کشک‌ها در این بسته‌بندی هم شبیه چیپس هستند، با همان ظرافت و نازکی. اما سمیه به همین جا هم بسنده نکرده بلکه اسم خلاقانه‌ای هم برای محصولش استفاده کرده است: کشکام.

این اسم و اساسا این محصول به سرعت کشک خورها را به خودش جلب کرد و این محصول سر از شبکه‌های اجتماعی در آورد و خیلی‌ها آن را به جای چیپس سیب زمینی توصیه کردند و گفتند اگر قرار است همان مقدار نمک وارد بدنمان کنیم و از عواقبش نترسیم خب سراغ چیپس کشک برویم که پر از خواص غذایی است.

توصیه‌های پزشکی درباره کشک
با توجه به این که کشک یکی از غنی‌‌ترین منابع پروتئین حیوانی است، بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیزم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت‌‌های شدید و حتی مرگ می‌‌گردند، بنابراین توجه به موارد ذیل ضروری است:

* از کشک‌های بسته بندی (پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی می‌باشند، استفاده کنید.
* کشک را در یخچال نگهداری نمایید و از فروشندگان هم بخواهید همین کار را در مغازه‌های خود انجام دهند.
* تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید و در صورت استفاده ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید تا میکروارگانیزم‌های آن کاهش یابد.

* بهتر است به مقدار نمک موجود در کشک توجه کنیم. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کشک بی ‌نمک استفاده کنند.
جهان بزرگ کشک‌ها
* برخلاف ماست که همیشه سفید است، کشک را به رنگ‌‌های مختلفی می‌بینیم که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند.
* کشک دیگ چدنی یا خاکستری: این کشک را با جوشاندن و تغلیظ دوغ در دیگهای چدنی با روشی مخصوص، به دست می‌‌آورند و به همین نام مشهور است. کشک خاکستری از غذاهای مردم خراسان جنوبی است. این کشک پر مایه و سیر کننده است.

کشک زرد: این کشک نیز که از غذاهای مردم جنوب خراسان است، به صورت پودر زردرنگ خشکی است که از روزگاران کهن بر جای مانده است. گرد خشک آن برای تهیه نوعی کاله جوش یا حریره، با گوشت قورمه یا بدون آن، در فصل فراوانی شیر تهیه می‌‌گردد و برای روزهای سرد زمستان ذخیره می‌‌شود. در خراسان کشک زرد را با ماست گوسفند درست می‌‌کنند. حریره بدون گوشت را می‌‌توان به عنوان سوپ پیش از غذای اصلی مصرف کرد. ترید کشک زرد با گوشت قورمه نوعی غذای اصلی است.

لور: کشک تازه و بی نمک است. برخی مردم مناطق جنوب کشور، لور را همراه خرما میل می‌‌کنند. چربی لور از خامه و سرشیر بسیار کمتر است. کسانی که از چربی پرهیز دارند، می‌توانند لور را به جای فرآورده‌های چرب شیر مصرف کنند.

خشکو: کشک کوبیده و الک شده است، اما نمی‌‌توان آن را به صورت خشک مصرف کرد. برخی از مردم جنوب، خشکوی خیسانده را با خرما می‌خورند. اگر کمی‌آب روی خشکو بریزید، چیزی شبیه به کشک ساییده ـ ولی زبرتر ـ به دست می‌‌آید که می‌توان آن را با غذاهایی مانند آش، بادمجان و … مصرف کرد.

سویا کشک: اخیرا در صنایع غذایی نوع جدیدی کشک تولید می‌‌شود که به کشک سویا معروف شده است. در تهیه این کشک از پروتئین سویا استفاده می‌شود که می‌‌تواند فواید سویا را به ارزش‌های تغذیه‌‌ای کشک اضافه کند. سویا به دلیل کیفیت پروتئینی خود، در دسترس بودن و ارزان بودن مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

کدخبر: ۴۳۹۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر