کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۸۴۱
تاریخ خبر:

‌تجربه قرنطینه فرانسوی برای قرنطینه ایرانی

روزنامه هفت صبح | هنوز یک هفته از اعمال دور تازه محدودیت‌ها در ایران نمی‌گذرد و از آنجایی که آمار فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا بالای ۴۵۰نفر است، صدای بعضی‌ها درآمده که چرا محدودیت‌ها اثر نمی‌گذارند و تعداد فوتی‌ها چنان‌که انتظار می‌رود پایین نمی‌آید؟

بعضی‌ها مثل علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران سعی کرده‌اند به این سوال جواب بدهند و اعلام کنند که برای دیدن نتایج محدودیت‌های جدید باید حداقل دو هفته منتظر ماند، اما اگر نخواهیم حرف‌های او را ملاک قرار دهیم بد نیست نتایج اعمال محدودیت در کشوری مثل فرانسه را بر میزان مرگ‌ومیر و مبتلاهای روزانه مرور کنیم.

* رئیس‌جمهور فرانسه ۲۸ اکتبر اعلام کرد که مردم منتظر اعمال محدودیت‌های شدید باشند. نخست‌وزیر این کشور اول نوامبر را تاریخ شروع محدودیت‌ها اعلام کرد. در آن روزها فرانسه هر روز نزدیک به ۵۰ هزار مبتلای جدید ثبت می‌کرد. درست یک روز قبل از حرف‌های ماکرون؛ یعنی ۲۷ اکتبر، فرانسوی‌ها ۵۲۳نفر را در یک روز از دست داده بودند و ترس از شکستن رکورد تعداد فوتی‌ها در موج اول کرونا به جان مسئولان این کشور افتاده بود.

* فکر می‌کنید بلافاصله بعد از شروع محدودیت‌ها، تعداد فوتی‌ها و مبتلاهای فرانسه کم شد؟ اشتباه می‌کنید، چون درست سه روز بعد از شروع بگیروببندها در فرانسه، ۹۰۶فرانسوی در یک روز تسلیم مرگ کرونایی شدند، ششم نوامبر فوتی‌ها به ۸۸۰ نفر رسید و اوضاع تا ۱۳نوامبر به همین شکل باقی ماند تا جایی که در این روز ۹۳۲نفر از فرانسوی‌ها فوت کردند. اینطور به نظر می‌رسید که این فوتی‌ها نتیجه آن روزهایی است که ۵۰هزار نفر در یک روز به کرونا مبتلا می‌شدند.

* در روزهای ابتدایی محدودیت‌ها در فرانسه، تعداد مبتلاهای تازه هم روند رو به رشدش را حفظ کرد. ششم نوامبر ۸۸ هزار مبتلای تازه که احتمالا در روزهای باز بودن درهای آزادی مبتلا شده بودند ثبت شدند.

* درست دو هفته بعد از شروع محدودیت‌ها؛ یعنی از ۱۴ نوامبر اوضاع در فرانسه شروع به آرام گرفتن کرد. در این روز ۵۵۰ نفر فوت کردند و تعداد مبتلاهای تازه هم به ۳۴ هزار نفر رسید. از اینجا به بعد روند نزولی فوتی‌ها و مبتلاها تقریبا به طور منظم ادامه داشته است، حتی در روزهایی تعداد مبتلاهای تازه به ۴۵۰۰ نفر هم رسیده و تعداد فوتی‌ها عدد ۳۵۰ نفر را هم به خودش دیده، البته هنوز هم تعداد فوتی‌ها دوروبر عدد ۵۰۰ می‌چرخد.

اما خبر خوب‌تر برای فرانسوی‌ها این بوده که تعداد مبتلاهای تازه پنج روز تمام است که زیر ۵ هزار نفر باقی مانده و سیر نزولی خوبی داشته، شاید به همین دلیل هم دیروز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دوباره بر صحنه تلویزیون فرانسوی‌ها ظاهر شد و به آنها گفت که از پایان هفته آینده، به تدریج شروع به کاستن از محدودیت‌های شدیدی که برای مهار ویروس کرونا اعمال شده خواهد کرد و در گام اول به فروشگاه‌های عرضه کالاهای غیرضروری اجازه بازگشایی می‌دهد.

رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام این خبر گفت که مردم در جریان تعطیلات کریسمس قادر خواهند بود «لحظاتی را با خانواده» سپری کنند. اما به گفته او میکده‌ها و رستوران‌ها باید همچنان تا ۲۰ ژانویه؛ یعنی یک ماه و هشت روز دیگر بسته باشند! اینطور که ماکرون گفته، تا وقتی که تعداد مبتلاهای تازه زیر ۵هزار نفر باقی بماند، بعضی از محدودیت‌های تردد برداشته خواهند شد و مکان‌هایی مثل سینما به شرط رعایت تمام پروتکل‌ها باز خواهند شد.

*** فرانسه در موج اول شیوع کرونا در اروپا یکی از کشورهایی بود که بیشترین تلفات را می‌داد تا جایی که در ۱۵ آوریل ۱۴۳۷ فرانسوی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند، اما فرانسه توانست با مدیریت موقتی بحران تعداد فوتی‌ها را حتی تا روزی هفت نفر در ۱۷ آگوست پایین بیاورد، اما از نیمه سپتامبر کم‌کم تعداد مبتلاهای جدید شروع به بالا رفتن کرد و به دنبال آن فوتی‌ها چنان زیاد شدند که خطر بازگشت به آمار فوتی‌های موج اول بیخ گوش فرانسوی‌ها رسید، اما قبل از اینکه کار به آنجا بکشد، با اعمال محدودیت‌های سنگین اوضاع شروع به بهتر شدن کرد، اگرچه هنوز هم رسیدن تعداد فوتی‌های این کشور به زیر ۱۰ نفر یک رویا به نظر می‌رسد، مگر اینکه طبق پیش‌بینی‌های خوشبینانه تا قبل از اول ژانویه واکسن به دست مردم این کشور برسد.

* اشتباهات رایج دولت‌ها در مقابل کرونا
تمام هشت ماه گذشته دولت‌ها در سراسر جهان دست به اجرای روش‌های مختلف زده‌اند، اما کدام‌یک از این کارها موثرتر بوده‌اند؟ مجله پزشکی نیچر در گزارشی آماری سعی کرده به این سوال جواب بدهد. پاسخ‌هایی که نیچر به آنها رسیده بسیاری را شوکه می‌کند، مخصوصا کسانی را که مدت‌ها صرفا روی قرنطینه پافشاری کرده‌اند و اصلاح رفتارهای کوچک و تعیین محدودیت‌های شخصی را تا اعمال تمام‌وکمال قرنطینه به تعویق انداخته‌اند.

درحالی‌که به گزارش نیچر، از میان ۴۳ روشی که تا الان دولت‌ها برای کنترل شیوع کرونا در پیش گرفته‌اند محدود کردن تجمعات زیر ۵۰ نفر یا همان دورهمی‌ها بیشترین نتیجه را داشته، عجیب اینکه قرنطینه کامل در میان تمام روش‌ها رتبه ۱۳ را دارد؛ یعنی پایین‌تر از محدودیت تجمع‌های کوچک، تعطیلی موسسات آموزشی و بستن مرزها.

جالب اینکه افزایش دسترسی به وسایل محافظتی مثل ماسک هم رتبه چهارم را دارد و بعد از آن محدودیت تردد شخصی، لغو تجمعات بزرگ و آموزش به مردم ایستاده‌اند. نکته جالب دیگر اینکه تحقیقات علمی ‌و دستاوردهای جدید، در جدولِ کمک به کنترل کرونا رتبه بیست‌وششم را دارد.
بیایید به انتهای جدول هم نگاه کنیم؛ جایی که تقویت قرنطینه شخصی، کمک دولت‌ها به همدیگر و افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌ها دیده می‌شود.

‌در بخش دیگری از گزارش نیچر نسبت موثر بودن اقدامات ضدکرونایی را با میزان انجام‌شدنشان از سوی دولت‌ها می‌بینیم و اینجاست که می‌فهمیم کمترین تناسب بین اثربخشی و علاقه دولت‌ها به اجرای یک سیاست،‌ متعلق به اینهاست:

* یک:نظرسنجی
‌* دو: اصرار به رعایت پروتکل‌ها در محل کار

*‌** از طرف دیگر نمودار می‌گوید دولت‌ها در زمینه بعضی کارهای موثر هم مشتاق بوده‌اند مانند:
* یک: افزایش دسترسی به وسایل محافظت شخصی مثل ماسک
* دو: کنترل رفت‌وآمد مردم

کدخبر: ۳۶۰۸۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر