کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۴۸
تاریخ خبر:

‌اسلاوی ژیژک، فیلسوف مشهور در تبریز چه می‌کرد؟

خبرگزاری مهر، دو روز پیش خبر داد که اسلاوی ژیژک، فیلسوف مشهور و جنجالی چپ، به عضویت هیات تحریریه دوفصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز درآمده است. در این خبر آمده بود که علاوه بر او سایمون کریچلی، لارنس کهون، سوزان ‌هاک و چند فیلسوف مشهور دیگر در تحریریه این مجله علمی ‌جذب شده‌اند.

دوفصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهش‌های فلسفی در دانشگاه تبریز، به مدیرمسئولی حسن فتحی و سردبیری محمد اصغری منتشر می‌شود. حسن فتحی به خبرگزاری مهر گفته، هدف از عضویت ژیژک در تحریریه این مجله، ارتقای سطح مجله بوده است.

فتحی گفته: «عوامل تمایل شخصیت‌های بزرگ جهانی برای انتشار مقاله‌شان در یک نشریه و از همه مهمتر تمایل به همکاری در قالب اعضای هیات تحریریه یک مجله نشان‌دهنده جایگاه واقعی یک مجله در بین مجله‌های مشابه آن رشته علمی ‌است. دوفصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهش‌های فلسفی اکنون با همکاری تمامی‌ اعضای هیات تحریریه، داوری و نویسندگان و کادر اداری توانسته است، جایگاه مناسبی بین مجلات فلسفی پیدا کند.»

مقاله ژیژک در این مجله هم به این شکل معرفی شده است که: «به اطلاع علاقه‌مندان به مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز می‌رساند که فیلسوف مشهور جهانی، اسلاوی ژیژک(Slavoj Žižek) استاد فلسفه و روانکاوی مؤسسه The European Graduate School رسماً عضو هیات تحریریه بین‌المللی مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز شد.

این فیلسوف که در حوزه فلسفه و روانکاوی و علوم سیاسی و اجتماعی دیدگاه‌های مختلفی را بیان کرده در شماره ۲۸ این مجله مقاله‌ای به زبان انگلیسی تحت عنوان «The digital police state: Fichte's revenge on Hegel» منتشر کرده است.» این مقاله با عنوان «حکومت پلیس دیجیتال: انتقام فیخته(نام یک فیلسوف آلمانی) از هگل» ترجمه شده است.

اِسلاوُی ژیژِک متولد ۲۱مارس ۱۹۴۹ است و فیلسوف، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاستمدار اسلوونیایی است. او فعالیت‌های چشمگیری در زمینه نظریه سیاسی، نظریه فیلم و روانکاوی نظری داشته‌ است و در حوزه اجتماعی و سیاسی صاحب اندیشه‌های چپ است و به شوخی در مصاحبه با یک نشریه اسپانیایی خود را یک استالینیست لاکانی(لاکان نام یک روان‌شناس است) تندرو معرفی کرده ‌است.

کدخبر: ۳۴۶۵۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر