کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۱۴۹
تاریخ خبر:

۱۷۰۰‌ نفر روز اول داوطلب واکسن ایرانی شدند

روزنامه هفت صبح | کارآزمایی انسانی واکسن کرونا از دیروز کار خودش را شروع کرد. در همین روز اول ۱۷۰۰ نفر تماس گرفتند و برای شرکت در این تست داوطلب شدند. به گفته حجت‌الله نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، داوطلبان از صبح روز گذشته با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفتند و شماره خودشان را به عنوان داوطلب ثبت کردند. از بعدازظهر کارشناسان این شرکت با داوطلبان تماس گرفته و درباره وضعیت سلامت و رفت‌وآمدشان در روزهای گذشته اطلاعاتی جمع‌آوری کردند.

شرکت شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام اولین شرکتی بود که برای ساخت واکسن کرونا به مرحله کارآزمایی روی انسان‌ها رسید و مجوز لازم را برای گسترش پژوهش خود دریافت کرد. روز گذشته این شرکت اطلاعیه‌ای برای دعوت از داوطلبان در رسانه‌ها منتشر کرد. در این اطلاعیه قرار بر این شده که افرادی که قصد دارند در این تست مشارکت کنند، اول با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند، ولی قبل از آن باید شرایط زیر را داشته باشند:

* سن ۱۸ تا ۵۰ سال
‌* عدم ابتلا به کووید ۱۹ در ماه‌های گذشته یا درحال‌حاضر
* عدم تماس با فرد مبتلا به کرونا در ۱۴ روز اخیر
* فاقد هرگونه بیماری حاد یا مزمن جسمی یا روحی
* امکان حداقل یک هفته اقامت رایگان در هتلی در تهران
* در دسترس بودن ۲۸ روزه در تهران یا اقامت ۲۸ روزه در هتل

این موارد صرفا پیش‌فرض‌های اولیه مورد نیاز برای شرکت در این طرح هستند و داوطلبان باید لیست کاملی از معاینات و آزمایش‌های تخصصی را پس از مراجعه حضوری به صورت رایگان پشت‌سر بگذارند تا برای این تست تایید شوند.شرکت شفافارمد از ابتدا اعلام کرد که برای این مرحله به ۵۶ داوطلب نیاز دارند.

به گفته نیکی‌ملکی، این داوطلبان باید در هفت روز اول به صورت اجباری در هتل هما اقامت کنند. بعد از هفت روز تازه اجازه پیدا می‌کنند که از هتل خارج شوند، اما آیا می‌توانند به شهرهای دیگر برگردند؟ نه. زمانی که شما به عنوان یک داوطلب با ۴۰۳۰ تماس می‌گیرید صدای از پیش ضبط‌‌شده‌ای می‌گوید که در مراحل اولیه چه شرایطی باید داشته باشید.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام توضیح می‌دهد: «بعد از هفت روز اول هم داوطلب نباید از حوزه تهران و البرز خارج شود. به‌خاطر همین قاعدتا بیشتر داوطلبان از استان تهران انتخاب خواهند شد.»پیش از این در گزارش مفصلی در گفت‌وگو با یک عضو کمیته نظارت بر ایمنی داده‌های این کارآزمایی توضیح داده بودیم که داوطلبان باید چه مشخصاتی داشته باشند.

برای انتخاب داوطلب ابتدا یک مصاحبه تلفنی انجام شده و بعد در هتل ارم از آنها خون خواهند گرفت. اگر همه‌چیز خوب باشد، از این افراد برای کارآزمایی دعوت می‌کنند. بعد از انتخاب داوطلبان، همگی آنها همزمان با هم واکسن را تزریق نخواهند کرد؛ اول یک گروه سه‌نفره، بعد یک گروه چهارنفره و سپس این کار پله‌پله در شش یا هفت مرحله پیش می‌رود.

خلاصه اینکه مطالعه ۲۸ روز بعد از نفر پنجاه‌وششم ادامه خواهد داشت. بعد از هر دوره تزریق یک اتاق اختصاصی به هر داوطلب در هتل ارم داده می‌شود که هفت روز آنجا بماند و تست‌های مختلف را پشت‌سر بگذارد. این مرحله فعلا برای آزمودن این است که واکسن عارضه‌ای در داوطلبان ایجاد نکند. پیش از این مینو محرز توضیح داده بود که اگر اتفاق ناگواری برای فردی بیفتد، دیه آنها داده خواهد شد.

همچنین در ازای وقتی که داوطلبان می‌گذارند مبلغی جزئی به آنها پرداخت می‌شود. بعد از پایان این مرحله، قرار است در فاز دوم، این واکسن به ۵٠٠ نفر تزریق شود و برای فاز سوم هیچ محدودیتی اعمال نشود و به تولید انبوه برسد؛ تولیدی که به گفته مینو محرز، حداقل ۱۰ میلیون دوز در سال خواهد بود.

کدخبر: ۳۶۵۱۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر