کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۹۳۲
تاریخ خبر:

۱۰۰‌اتومبیل برتر تاریخ؛ این داستان مزدا RX-۷

روزنامه هفت صبح | مزدا RX-7 اولین مدل مزدا نیست که با موتور ونکل تولید شد؛ زیرا این افتخار نصیب مدل کوسمو شد‌ اما RX-7 تاکنون سه نسل و ۲۴ سال را پشت سر گذاشته ‌ و به همین دلیل مزدا بیش از هر خودروساز دیگری قدرت موتورهای ونکل را در دنیای خودرو به نمایش گذاشته است.

مزیت‌های موتور ونکل ابعاد کوچک، سادگی نسبی و قدرت شگفت‌انگیزی است که از حجم موتور پایین تولید می‌کند. در این موتورها برخلاف موتورهای پیستونی سنتی که در آن پیستون‌ها حرکت رفت و برگشتی دارند، یک جسم که تقریبا شبیه مثلث است و روتور نامیده می‌شود، داخل یک محفظه به گردش در می‌آید و حرکت دورانی ایجاد می‌کند.

در این موتورها خبری از سوپاپ و میل سوپاپ نیست و حفره‌های موجود در محفظه احتراق باعث می‌شوند هنگام حرکت روتور هوا بتواند وارد و خارج شود. به همین دلیل موتورهای ونکل بسیار دور بالا هستند و معمولا می‌توانند به راحتی تا ۸۰۰۰ دور در دقیقه دور بگیرند. مصرف سوخت بالا عیب عمده موتورهای ونکل است که باعث شده ‌ بسیاری از خودروسازان در خودروهای تولید انبوه خود از این نوع موتور استفاده نکنند.

اولین نسل مزدا RX-7 در سال ۱۹۸۷ در ژاپن معرفی شد. این خودرو کمی بیش از یک تن وزن داشت و از یک موتور ۱۱۴۶ سی‌سی با کد ۱۲A استفاده می‌کرد. موتور ونکل مزدا RX-7 با دو قدرت ۹۹ و ۱۳۳ اسب بخاری به بازار عرضه شد. مزدا سعی کرده بود در این خودرو تا جای ممکن موتور را به سمت عقب کاپوت بکشد.

به همین خاطر نسل اول RX-7 تقسیم وزن خیلی خوبی داشت. از سویی دیفرانسیل عقب بودن خودرو نیز به پایداری هرچه بهتر آن کمک شایانی می‌کرد. در بازار ژاپن نسخه توربوی این خودرو با موتور ۱۵۸ اسب بخاری نیز عرضه می‌شد. نسل اول مزدا RX-7 با فروش ۴۷۰ هزار دستگاه موفق‌ترین نسل این خودرو محسوب می‌شود.

مزدا RX-7 در دوره‌‌ خود به خاطر شتاب ۹٫۲ ثانیه‌ای و رسیدن به دور موتور ۶۰۰۰ در سرعت ۱۶۰ کیلومتر شهرت پیدا کرد. مزدا نیز مدام به مشتریانش توصیه می‌کرد تا در بیشتر اوقات خودرو را در دورهای بالا برانند تا اثرات به جا مانده از کربن پاک شود و روغن موتور در دما و غلظت مناسبی قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۸۴۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر