کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۵۵۲
تاریخ خبر:

۱۰۰‌اتومبیل برتر تاریخ؛ این داستان آئودی A۴

روزنامه هفت صبح | آئودی باید در سال‌های اولیه دهه ۱۹۹۰ یک تصمیم شجاعانه می‌گرفت. مدل خاطره‌انگیز و ستایش‌شده ۸۰ مدت‌ها بود که دیگر آن آمار فروش گذشته را نداشت و ارباب حلقه‌های صنعت خودرو به شدت از رقبایش عقب افتاده بود. A4 در این شرایط متولد شد: یک سدان پریمیوم کامپکت که بر اساس پلتفرم B5 فولکس‌واگن تولید شده بود و اولین بار در یک تیزر در سال ۱۹۹۴ به مردم معرفی شد.

در عین نوآور بودن، طراحی A4 نگاهی به خطوط کلی آئودی ۸۰ داشت و در حقیقت یک طراحی انقلابی به حساب نمی‌آمد. اما واکنش بازار به این سدان تازه‌وارد آلمانی جالب بود. فقط در بازار اروپا آمار فروش آن در زمان اوجش در سال ۱۹۹۷ به ۲۳۱ هزار و ۸۶۰ دستگاه رسید و این در حالی بود که A4 چندان هم خودروی ارزانی به حساب نمی‌آمد. این رکورد در سال ۲۰۰۲ که اولین سال حضور نسل دوم این خودرو بود شکسته شد و به آمار خیره‌کننده ۲۷۴ هزار و ۵۳۱ دستگاه رسید!

نسل اول آئودی A4 دارای یک موتور ۱٫۸ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر و پیشرانه جلو به صورت استاندارد بود. در نسخه کواترو اما موتور ۲٫۸ لیتری شش سیلندر و سیستم چهارچرخ متحرک قابل دسترسی بود. آئودی برای این خودرو یک گیربکس پنج سرعته دستی در نظر گرفته بود اما کسانی که می‌خواستند گیربکس پیشرفته‌تری در اختیار داشته باشند، می‌توانستند جعبه دنده اتومات تیپ ترونیک را سفارش دهند که توسط پورشه توسعه داده شده بود.

در سال ۱۹۹۹ فیس‌لیفت این خودرو با زیباسازی جزئی معرفی شد و البته مدل پرفورمنس فور اس هم به بازار آمریکا آمد که می‌توانست با پیشرانه شش سیلندرش ۲۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند! آئودی علاوه بر نسخه سدان، نمونه واگن این خودرو با نام آوانت را هم تولید کرده بود که از سال ۲۰۰۱ وارد بازار آمریکا شد‌و اتفاقاً فروش موفقیت‌آمیزی را هم تجربه کرد. در کل آئودی تلاش بسیاری انجام داده بود تا بتواند به بازار پررونق آمریکا نفوذ کند و A4 هم به عنوان ثمره این تلاش توانسته بود جواب زحمات ارباب حلقه‌های صنعت خودرو را بدهد.

یکی از افتخارات مهم A4 آن بود که اولین خودروی اروپایی بود که با پیشرانه هیبریدی به بازار آمد. قبل از آن که تویوتا با پریوس انقلابی در صنعت خودرو به پا کند، آئودی در سال ۱۹۹۷، A4 آوانت را با پیشرانه هیبریدی روانه بازار کرد. البته این خودرو از نظر ایمنی در سطح متوسطی قرار داشت و یورو انکپ هم هشدار داده بود که در صورت تصادف جانبی سرنشینان A4 به شدت ضربه خواهند دید. این مشکل در نسل‌های بعدی A4 تاحد زیادی مرتفع شد. در حال حاضر نسل چهارم این خودرو از سال ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

کدخبر: ۳۹۲۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر