کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۹۲۵
تاریخ خبر:

یک ادعای عجیب درباره معجزه ویتامین D علیه کرونا

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| حمید سجادی، پزشک ۶۹ ساله ایرانی است. او در بین اهالی نظام سلامت یعنی پزشکان سیاسی ایرانی کاملا شناخته شده است، چون او استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و می‌توان گفت که حداقل با سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر اسبق بهداشت و بهرام عین‌اللهی وزیر فعلی بهداشت که هر دو چشم‌پزشک هستند، آشنایی زیادی دارد و مخصوصا با وزیر بهداشت فعلی که در یک دانشگاه درس خوانده و عضو هیات علمی شده‌اند.

سجادی سال‌ها خارج از ایران بوده و در آمریکا هم بین چشم‌پزشک‌ها اسم و رسمی دارد، چون تحصیل در رشته‌های مختلف فلوشیپ جراحی لیزر اگزایمر، قرنیه، تخصص جراحی و دکترای پزشکی از دانشکده‌های مختلف کانزاس، میسوری و کریتون آمریکا، تدریس در دانشگاه کانزاس، سن‌خوزه، الیس و… بخشی از رزومه او هستند. همه اینها را گفتیم که به یک نکته ویژه در مورد دکتر سجادی اشاره کنیم. او مدتی است که رسما مخالفتش را با واکسن زدن اعلام می‌کند و تنها راه مقابله با کرونا را تامین ویتامین D بدن می‌داند.

او اخیرا مصاحبه‌ای کرده و ایده‌هایش در این مورد را کاملا توضیح داده است. البته این مصاحبه غیر از تشریح مواضع آقای چشم‌پزشک یک نکته جالب دیگر هم دارد. اینکه گفت‌و‌گو با پروین زمانی انجام شده آن‌هم در صفحه شخصی او. زنی ۷۰ ساله است که ۱۴ سال پیش یک سایت همسریابی فارسی در لس‌آنجلس راه انداخت به‌نام «همسر جون» اما حالا در سایت، کانال تلگرام و اینستاگرامش به مسائل سیاسی روز می‌پردازد .

در این گفت‌و‌گو دکتر سجادی تاکید می‌کند که پزشکان ایرانی و حتی شاگردانش در ایران به او بابت ایده ضد‌واکسنی‌اش توهین می‌کنند، در حالی‌که شاگران و همکاران آمریکایی او به بحث علمی می‌پردازند، او به همین دلیل پزشکان ایرانی مخصوصا مسئولان وزارت بهداشت را به تبعیت محض از سازمان‌های پزشکی بین‌المللی متهم می‌کند و می‌گوید که کسی حاضر نیست صدای او را بشنود، چون گردش مالی سنگین واکسن و داروهای تخصصی کرونا اجازه شنیده شدن حرف‌های امثال او را نمی‌دهند.

به هر حال حرف‌های دکتر سجادی در این مصاحبه که هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان دست به دست شده، آنقدر جالب هست که بخش‌هایی از آن را با هم بخوانیم. اگرچه قصد ما از آوردن گزیده حرف‌های او بیشتر از اینکه تبلیغ مواضع ضد‌واکسنی‌اش باشد، توجه دادن شما به اهمیت مصرف ویتامین دی و جلوگیری از کمبود شدید آن است چون سال‌هاست عوارض این کمبود نه فقط در مورد کرونا بلکه در مورد بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات دیگر کشف شده. چیزی که من را به اهمیت ویتامین دی در مورد کرونا توجه داد این بود که ما سال‌هاست در مورد کسانی که بیماری‌های مربوط به بخش‌های مختلف بینایی دارند، سطح ویتامین دی را بالا نگه می‌داریم و کنترل می‌کنیم.

من توجه کردم و دیدم بین بیمارانم که مشکلات زمینه‌ای دیگر نداشتند، هیچ موردی از مرگ و میر دیده نمی‌شود. در واقع هجده ماه پیش که کووید شروع شد ما متوجه شدیم که مریض‌های ما کووید می‌گیرند اما مشکل جدی پیدا نمی کنند، بعضی‌ها می‌گفتند که فقط کمی تب کردیم، بعضی‌ها هم هیچ. من شروع به مطالعه کردم و دیدم دو تا از مهمترین علت‌های وخیم شدن حال بیماران کرونا و مرگ و میر در آنها یکی این است که گلبول‌های سفید نمی‌فهمند باید یکجایی ترشح سمومی ضد‌ویروس را متوقف کنند و آنقدر به ترشح ادامه می‌دهند که ریه بیمار در مایعی که خود گلبول‌های سفید تولید کرده‌اند، غرق می‌شود.

و دومی اینکه بیماران شروع به انعقاد خون می‌کنند و دچار انواع مرگ بر اثر مشکلات مغزی و قلبی می‌شوند یا ریه‌ها از کار می‌افتند. برای همین هم می‌بینیم که خون تمام بیماران بستری را با داروها رقیق می‌کنند تا لخته نشود. در حالی‌که هم مسئله فعالیت گلبول‌های سفید و هم لختگی خون هر دو ارتباط بسیار جدی با ویتامین دی دارند. ویتامین دی یک ویتامین معمولی نیست بلکه نوعی هورمون یا پری‌هورمن (pre hormone) است و سه درصد ژن‌های بدن انسان وی‌دی‌آر دارند یعنی ویتامین دی ریسپتور (Vitamin D Receptor) و در مورد هیچ ویتامین دیگری اینطور نیست.

ویتامین سی در واقع به بیماران مبتلا به کووید کمک می‌کند تا این بیماری را به صورت خفیف بگیرند اما اگر ویتامین دی بیمار کم باشد، او حتما نوع شدید بیماری را خواهد گرفت. من در صدها بیمار دیدم، بیمارانی که ویتامین دی آنها بالای ۴۰ بوده (هرچه بالاتر بهتر مثلا ۵۰ تا ۸۰) اینها هیچ‌کدام حتی بستری نشدند، در حالی‌که کسانی که ویتامین دی بین ۳۰ تا ۴۰ داشتند، بستری شدند ولی بیماری‌شان کنترل شد، خوب شدند و رفتند. کسانی که ویتامین دی بین ۲۰ تا ۳۰ داشتند بیماری شدید گرفتند و بعضی‌هایشان به دلایل مختلف از بین رفتند .

اما تمام بیمارانی که در آی‌سی‌یو از بین رفتند، ویتامین دی زیر ۲۰ داشتند. بین کمبود ویتامین دی و بیماری‌های زمینه‌ای که موجب ضعف بدن در برابر کووید می‌شود هم ارتباط زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال ویتامین دی در چربی حل می‌شود و معمولا شاخص ویتامین دی در بدن کسانی که وزنشان زیاد است، پایین است. همچنین بیماری‌هایی مانند فشار خون و قند خون باعث کاهش ویتامین دی می‌شوند و اغلب این بیماران باید مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند. برای همین هم این افراد آسیب‌پذیری بیشتری در برابر کووید دارند.

کل سیستم ایمنی بدن و کل سیستم انعقاد خون بدن در اختیار ویتامین دی است. مقدار مناسب مصرف ویتامین دی صد واحد ضرب در وزن بدن در روز است. یعنی کسی که صد کیلو است باید ۱۰ هزار واحد در روز ویتامین دی مصرف کند. کسی که ۷۰ کیلو است باید ۷ هزار واحد ویتامین دی در روز مصرف کند. بخشی از این را خوراکی‌ها تامین می‌کنند اما بخش زیادی را با مکمل به‌صورت روزانه یا هفتگی یا حداکثر دو هفته یک بار باید تامین کنیم. ویتامین دی اگر به‌صورت منظم مصرف شود، حداقل ۶ روز طول می‌کشد که تاثیرش را در خون نشان دهد، چون محلول در چربی است.

بیماری که ما بستری می‌کنیم و به دلیل کمبود ویتامین دی به او ۳۰۰ هزار واحد تزریق می‌کنیم تازه بعد از شش روز خودش را نشان می‌دهد اما متاسفانه مسئولان در ایران هیچ‌توجهی به حرف‌های ما نکردند. من واقعا گله دارم. این دفعه آخر که ایران بودم به یکی از مسئولان گفتم که روزی ۶۰۰ نفر در ایران دارند می‌میرند و شما مسئول مرگ ۵۴۰ نفر از آنها هستید. کسی که لاغر است و بیماری ندارد اصلا نباید از کرونا بمیرد. من در ایران به مسئولان گفتم که شما اگر چهار تا مریض به من نشان بدهید که ویتامین دی بدنشان موقع بستری ۴۰ به بالا باشد و این مریض بمیرد، من اسمم را عوض می‌کنم. چهار تا مریض به من ارائه بدهید. ۱۸ ماه است که ۴ تا مریض نتوانسته‌اند با این شرایط به من ارائه کنند.

من ۱۰روز پیش ایران بودم، به سه بیمارستان رفتم و ده‌ها مریض کوویدی دیدم که هیچ‌کدام ویتامین دی‌شان چک نشده بود، در حالی‌که اگر ما همین الان در ایران یک برنامه عمومی سلامت برای ویتامین دیگر برگزار کنیم و به همه مردم در تلویزیون بگوییم که چقدر ویتامین دی در روز بخورند، سه ماه طول می‌کشد که مرگ و میر کووید از مقداری که هست به ۵ درصد مقدار فعلی برسد. من حاضرم قسم بخورم، من تحصیلات و اعتبارم را روی این حرف می‌گذارم.

برای پزشکان و مریض‌هایی که می‌ترسند از مسمومیت ویتامین دی، باید بگویم که خود همکاران پزشک می‌دانند ویتامین دی بالای ۱۵۰، فقط پنج درصد احتمال مسمومیت دارد که آن‌هم نتیجه‌اش می‌شود رسوب کلسیم و سنگ کلیه که با سنگ‌شکن برطرف می‌شود در حالی‌که کرونای شدید آدم‌ها را می‌کشد. ضمن اینکه فردی با ویتامین دی ۲۰ خیلی تلاش کند بعد از مدت‌ها ویتامینش را نرمال می‌کند و تا مسمومیت ویتامین دی فاصله زیادی دارد.

ضمن اینکه با مصرف درست ویتامین دی اصلا افراد دچار مسمومیت نخواهند شد. این‌همه بیمار داشته‌ایم که سال‌ها ویتامین دی بدنشان را در حد مطلوب نگه داشتیم و مسمومیتی هم در کار نبوده است. در اینجا یگ گروه خاصی هستند، آنهایی که عمل قلب شده‌اند یا رگ‌های قلبشان مشکل دارد، متخصص قلبشان می‌داند که باید به آنها ویتامین k2 بدهد اگر این ویتامین را می‌خورند، هر‌چقدر هم ویتامین دی بخورند، رسوب کلسیم در رگ‌ها و قلبشان نخواهند داشت، بلکه مصرف ویتامین دی با k2 تعادلی در وجود کلسیم در رگ‌های قلب به وجود می‌‌‌آورد که حتی مقدار زیادی از آن را هم در قلب کم می‌کند.

من این را باز هم تاکید می‌کنم که ویتامین دی کاملا سیستم ایمنی را در بدن کنترل می‌کند. شما وقتی واکسن می‌زنید آنتی‌بادی باید ایجاد شود اما اگر ویتامین دی بدنتان کم باشد، ایمنی لازم ایجاد نمی‌شود. لذا مریضی داریم که واکسن زده و سه بار کووید گرفته، چرا؟ درحالی‌که ویتامین دی بدنتان اندازه باشد و کووید بگیرید، یک هفته سرماخوردگی عادی در خانه خواهد بود. ویتامین دی در بدن ما مثل حساب بانکی ماست. خیلی سریع از بین می‌رود و خیلی طول می‌کشد که پر شود. یعنی شما به محض اینکه دو هفته ویتامین دی مصرف نکنید یا به‌اندازه مصرف نکنید، دچار افت شدید ویتامین دی می‌شوید اما چندین روز تا چند هفته طول می‌کشد که میزان ویتامین دی در بدنتان به حد مطلوب برسد.

کدخبر: ۴۱۴۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر