کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۷۸۷
تاریخ خبر:

گل دقیقه۹۰؛ دنیس و سه لمس توپ

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | جام جهانی ۹۸ با گل‌های دیرهنگام تیم ملی هلند گره خورده.آنها در دور اول مرحله حذفی با گل دقیقه ۹۰ داویدز موفق به حذف یوگسلاوی شدند.تیمی که در آن بازه زمانی یکی از قدرتمندترین ترکیب‌های دنیا را در اختیار داشت و با چهره‌هایی مانند پردراگ میاتوویچ و سینیشا میهایلوویچ می‌توانست برای هر رقیبی دردسرساز شود. در آن بازی برکمپ یکی از دو گل هلند را به ثمر رساند اما این ادگارد داویدز بود که توانست در دقیقه ۹۰ نتیجه را به نفع لاله‌های نارنجی تغییر دهد.

هلند از همین نقطه به پیروزی‌های دیرهنگام در جام جهانی ۹۸ عادت کرد و شاید بهترین شکل از این نوع نتیجه‌گیری را در مرحله یک‌چهارم نهایی و مقابل آرژانتین به نمایش درآورد. خاویر زانتی، روبرتو آیالا، دیه‌گو سیمئونه، ورون، گابریل باتیستوتا و آریل اورتگا که شاید یکی از بهترین دریبل‌زن‌های تاریخ فوتبال باشد،ترکیب آن آرژانتین قدرتمند را شکل داده بودند.تیمی که ضعیف‌ترین بخش آن کسی نبود جز دانیل پاسارلا که با وجود دو قهرمانی در جام جهانی به‌عنوان بازیکن، مربی‌ای بدون مشخصات لازم برای رساندن آرژانتین به قهرمانی جهان بود.

پاتریک کلایورت در آن بازی هلند را پیش انداخت. دقیقه ۱۲، مهاجم خوش‌تکنیک میلان گل اول را به ثمر رساند اما تنها بعد از پنج دقیقه از میان تمام ستاره‌های آرژانتین، این کلودیو لوپز بود که گل تساوی را ثبت کرد.نمایش دفاعی آرژانتین عملا تمامی راه‌های رسیدن به دروازه را برای فانتزی‌بازهای هلند بسته بود. آنها به دنبال بازی روی زمین بودند و از این راه به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیدند. بازی تا دقیقه ۹۰ با همین روند ادامه پیدا کرد اما بالاخره فرانک دی‌بوئر که این روزها شرایط خوبی را به‌عنوان مربی تجربه نمی‌کند،از راه رسید و توپی ۵۰متری را برای دنیس برگکمپ فرستاد.

ترسوترین فوتبالیست تاریخ اما برای ثبت یکی از زیباترین گل‌های دقیقه نودی فوتبال نیاز به تلاش زیادی نداشت. دنیس برگکمپ تنها با سه لمس، روبرتو آیالا را به زادگاهش پارانا فرستاد و ضربه‌ای بیرون پا را در گوشه دروازه کارلوس روا قرار داد. هلندی‌ها با همین گل به نیمه نهایی جام جهانی رسیدند و روال گل‌های دیرهنگام خود را باقی نگه داشتند. به نظر گاس هیدینگ برنامه خاصی برای جریان عادی بازی نداشت و باز هم مقابل برزیل ترسناک آن سال‌ها در دقایق پایانی دست به دعا شد.

برزیل با تک گل مریخی کار را جلو می‌برد و برای صعود بی‌‌دردسر به فینال آماده می‌شد اما این‌بار کلایورت در دقیقه ۸۷ از راه رسیده و همه چیز را به تساوی کشید. شانس اما با هلند یاری نکرد و آنها در ضربات پنالتی کاری از پیش نبردند. هلند آن سال در بازی رده‌بندی مقابل کرواسی‌ شکست خورد که یکی از مربیانش تا چندی پیش در ایران، هدایت بهترین تیم کشور را برعهده داشت. پرسپولیس به‌عنوان بهترین تیم ایران و یکی از برترین تیم‌های آسیا با یکی از دیرهنگام‌ترین قهرمانی لیگ برتر شناخته می‌شود.

تیمی که برای یک فصل کامل در صدر جدول لیگ قرار داشت و به نظر هیچ‌چیز جلودارش نبود. آن تیم به هدایت افشین قطبی شاید یکی از زیباترین و روان‌ترین عملکردهای ممکن را در تاریخ لیگ برتر ثبت کرده باشد. تیمی که از هر جهت برترین بود اما مدیریت قدرتمندش به نظر از هیچ کاری برای رساندن تیم به شکست، خودداری نمی‌کرد. آنها به احمقانه‌ترین شکل ممکن شرایطی را شکل دادند که کسر شش امتیاز برای بار دیگر پرسپولیس را از قهرمانی دور کند.

تمام ترفندهایی که ساختار فوتبال ایران بلد بود اما کفایت نکرد و همه چیز به بازی نهایی در آزادی رسید.تیم اول پایتخت برای رسیدن به قهرمانی به پیروزی نیاز داشت و این کار را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن انجام داد.ضربه سر سپهر حیدری در دقیقه ۹۶ پرسپولیس رسما به‌عنوان یکی از دیرهنگام‌ترین گل‌های منجر به قهرمانی در تاریخ فوتبال دنیا شناخته می‌شود. گلی که بدون شک جذاب‌ترین فصل لیگ برتر ایران را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند.

کدخبر: ۳۹۲۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر