کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۷۱۶
تاریخ خبر:

گرندویتارا‌؛ پیشکسوت اعظم سامورایی‌ها و معضلاتش

روزنامه هفت صبح | عرضه سوزوکی گرندویتارا در ایران از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت ایران خودروی خراسان کلید خورد و به مدت ۱۲ سال ادامه پیدا کرد. البته مدل‌های اولیه به طور کامل وارداتی بودند و از سال ۱۳۸۸ سوزوکی مجوز تولید را به ایران خودرو داد. در سال ۱۳۹۵ هم نسخه فیس‌لیفت این خودرو وارد خط تولید آبی‌پوشان شد که مونتاژش تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد.

در حال حاضر نسل پنجم این خودرو که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. گرندویتارا در ایران با پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۱۶۹ اسبی مونتاژ می‌شد و در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آن در بازار قیمتی بین ۳۳۰ تا ۹۶۰ میلیون تومان دارند اما مسائل فنی این دو دیفرانسیل قدبلند ژاپنی چیست؟

*** سوختن موتور
پیشرانه ۲٫۴ لیتری سوزوکی گرندویتارا به شدت پیشرانه‌ حساسی است و نباید گول ژاپنی ‌بودن آن را بخورید (یا به بیان روشن‌تر، نباید فکر کنید مثل تویوتا و میتسوبیشی مرگ ندارد!). سوختن موتور این خودرو در صورت عدم سرویس به موقع موتور و تعویض روغن اتفاقی معمول است.

*** یاتاقان‌زدن مکرر
با توجه به دو دیفرانسیل ‌بودن خودرو طبیعی است که هوس کنید هر آخر هفته با ویتارا دلی به جاده و کوه بزنید و طبیعت را کشف کنید. اما اگر این برنامه را پیاده کنید باید منتظر روغن‌ریزی کاسه نمد و یاتاقان‌زدن مکرر خودرو باشید. به خصوص بعد از ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد این مشکل شدت بیشتری پیدا می‌کند.

*** گرانی لوازم یدکی و تعمیرات
گرندویتارا از یک نظر شبیه هموطنش مزدا ۳ می‌ماند و آن گرانی عجیب لوازم یدکی و قطعات آن است. هزینه خدمات فنی آن هم به نسبت رقبای فرانسوی‌اش گران‌قیمت است و اگر می‌خواهید گرندویتارا بخرید از الان باید حساب آن را داشته باشید: تعمیر اساسی موتور ۱۲ تا ۲۵ میلیون؛ تعمیر سیستم هیدرولیک ۴ تا ۵ میلیون و تعمیر جعبه دنده (در نسخه‌های اتوماتیک) ۵ تا ۱۵ میلیون.

*** پایداری پایین
گرندویتارا حتی در نسخه فیس‌لیفت هم از نبود سیستم کنترل پایداری، اتوهلد و TCS رنج می‌برد که باعث شده است دیگر به آن به عنوان آن شاسی‌بلند ایمن قبل نگاه نشود. همین امر باعث شد که به محض ورود هایما S7 خریدارانی که مردد بودند به سراغ این خودروی مونتاژی چینی بروند.

*** استهلاک بالای سیستم دودیفرانسیل و جعبه دنده
در بخش گیربکس گرندویتارا هر دو دیفرانسیل به صورت ۴۹ و ۵۱ درگیر هستند و نمی‌توان برای کاهش استهلاک گیربکس عقب را خارج کرد. همین امر باعث شده تا نتوانید این سیستم سودمند اما خشک را مدیریت کنید و از این نظر باید منتظر استهلاک سریع و خرج بالای آن باشید.

*** اشکال صفحه کیلومتر در مدل‌های قدیمی
اگر می‌خواهید گرندویتاراهای دهه هشتادی بخرید حواستان را جمع کنید که نمونه‌ای نخرید که صفحه کیلومترش خراب باشد. این ایراد در بین این مدل‌ها معمول است و معمولاً به این صورت است که در یک لحظه صفحه کیلومترشمار از کار می‌افتد، سپس چراغ ABS و اخطار ترمز دستی روشن می‌شود، بار دیگر صفحه از کار افتاده و سپس چراغ چک گیربکس روشن می‌ماند و… .

کدخبر: ۳۷۸۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر