کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۱۳۸
تاریخ خبر:

گردهمایی ایرانیان استارتاپی در کانادا

گردهمایی ایرانیان استارتاپی در کانادا

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| روز گذشته عادل طالبی که یک فعال استارتاپی است، تصویری از حضور صدها ایرانی در یک رویداد نوآوری در تورنتو به اشتراک گذاشت و از مهاجرت این تعداد نیروی کارآمد و استارتاپي ابراز تاسف کرد. طالبی خود جزو افرادی است که از سال گذشته به کانادا مهاجرت کرده و قصد دارد در آنجا شرکت استارتاپی خود، آژانس دیجیتال مارکتینگ «منظم» را ثبت کند.

تصویری که از انبوه جمعیت هموطنان منتشر شده مربوط به رویدادی است که مارتین بصیری مدیر عامل پلتفرم اپلای‌برد، اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی در کانادا برگزار کرده. کوشیار عظیمیان، یکی از مهندسان داده در فیسبوک هم یکی دیگر از برگزارکنندگان این رویداد بوده و تا به حال چندین رویداد این‌چنینی به همراه مارتین بصیری برپا کرده است.

مهاجرت استارتاپ‌‌ها به خارج از کشور به معضلی جدی تبدیل شده و کانادا یکی از اصلی‌ترین مقاصد این شرکت‌هاست. اما این کشور چه مزایایی در نظر گرفته که این تعداد ایرانی را به خود جذب کرده است؟ برنامه مهاجرتی کانادا با استفاده از ویزای استارتاپ جدید نیست و از سال 2013 به صورت آزمایشی اجرای آن شروع شده است.

اما در برنامه جدیدی که کانادا از اوایل سال 2023 در نظر گرفت شرایط به نسبت ایده‌آلی را برای کارآفرینان به وجود آورد تا بهترین ایده‌ها از سراسر جهان را به سمت خود بکشاند. اما چرا با وجود امکان دریافت ویزای استارتاپ در کشورهای دیگر، بسیاری از جمله ایرانیان، کانادا را انتخاب می‌کنند؟

دریافت این ویزا در بین تمام برنامه‌های مهاجرتی جهان از طریق استارتاپ، به کمترین مقدار پول نیاز دارد. در حقیقت به جز هزینه‌های پروسه دریافت ویزا و ارائه تمکن مالی، لازم نیست مبلغی را برای سرمایه‌گذاری وارد این کشور کنید. هزینه درخواست ویزا حدودا دوهزار دلار و تمکن مالی لازم حداقل 13 هزار و 760 دلار کانادا است. سطح زبان بالایی هم نیاز ندارید و داشتن آیلتس با نمره پنج کافی است.

مدرک دیپلم هم برای این ویزا کفایت می‌کند. هیچ محدودیت سنی هم ندارد و همسر و فرزندان زیر 22 سال خود را می‌توانید همراه خود به این کشور ببرید. همسرتان می‌تواند به صورت قانونی کار کند و فرزندان زیر 18 سال هم شامل تحصیل رایگان می‌شوند. یکی از مواردی که این ویزا را وسوسه‌انگیزتر می‌کند، امکان دریافت اقامت دائم به صورت مستقیم است.

همچنین می‌توانید تا زمانی که منتظر دریافت ویزای استارتاپی خود هستید، ویزای کار باز سه ساله هم بگیرید و به صورت قانونی در این کشور کار کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک ایده نوآورانه است که در کانادا شغل ایجاد کند و قابلیت رقابت در بازار را داشته باشد. البته از آنجایی که لازم نیست خودتان مبلغی برای سرمایه‌گذاری وارد این کشور کنید باید یک سرمایه‌گذار در کانادا پیدا کنید و یک بیزنس پلن قوی ارائه دهید.

گزارش‌های رصدخانه مهاجرتی ایران نشان می‌دهد در سال هشتاد ویزا برای استارتاپ‌های ایرانی از سمت کانادا صادر شده و در سال 2022 این تعداد 30 بوده است. به گفته بهرام صلواتی رئیس این رصدخانه ایرانیان دهمین ملیت از نظر تعداد یونیکورن‌های تاسیس شده در آمریکا و کانادا هستند. برای مثال دارا خسروشاهی مدیر اولین استارتاپ در جهان به نام اوبر است.

محسن ملایری که از بنیانگذاران آواتک در ایران بود، این روزها به عنوان هم بنیانگذار استارتاپ ترایب در کانادا کار می‌کند. سهیل علوی که در ایران ریحون، نخستین سایت برای تهیه آنلاین غذا را راه انداخت، از دیگر بنیانگذاران استارتاپ ترایب در کاناداست. همچنین، موسسان شرکت الوپیک، که به ایران بازگشته بودند، در سال‌های گذشته ایران را ترک و برای زندگی و کار به کانادا رفته‌اند.

مارتین بصیری هم که در ابتدای این گزارش به او اشاره شد موسس اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی در کاناداست و حالا مدتی است استارتاپ دیگری به نام «پاساژ» را را‌‌ه‌اندازی کرده است. همچنین بررسی‌های رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد 50 درصد جامعه استارتاپی برای مهاجرت اقدام کرده‌اند و فقط ۱۶درصد تصمیم گرفته‌اند در ایران بمانند. طبق سالنامه مهاجرتی ایران 1401، در بخش ویزای استارتاپی و خوداشتغالی ایرانیان در سه‌سال اخیر از دو کشور کانادا و انگلستان، دوهزار ویزای استارتاپی، خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند.

کدخبر: ۵۵۰۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر