کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۴۲۳
تاریخ خبر:

کلاب‌هاوس؛ تب ورود به کلوپ صداها

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | دو هفته پیش چرکچی یادداشت‌نویس ما که مقیم آلمان است، از تب حضور در یک شبکه اجتماعی در اروپا گفت. در کمتر از دو هفته این تب به ایران رسیده است. شاید فکر می‌کنید با وجود توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و… غول‌ها بازار شبکه‌های اجتماعی را به‌کل قبضه کرده‌اند و دیگر جا برای ورود یک عضو تازه نمانده؟ احتمالا اشتباه می‌کنید، دلیل اثبات اشتباهتان هم سرعت عجیب عضوگیری یک شبکه اجتماعی جدید است به نام «کلاب‌هاوس».

کمتر از یک سال پیش، تیمی ۹ نفره ساکن سانفرانسیسکو یک شبکه اجتماعی راه‌اندازی کردند که در آن همه‌چیز بر اساس صدا پایه‌گذاری شده بود و هیچ محتوای متنی‌ای غیر از اطلاعات پروفایل اعضا در آن دیده نمی‌شد. با توجه به اینکه بقیه شبکه‌های اجتماعی هم مدتی بود که به محتوای صوتی علاقه نشان داده و زیرساخت‌های آن را فراهم کرده بودند، برخی به موفق شدن این شبکه اجتماعی شک داشتند، اما برخلاف پیش‌بینی آنها، استقبال از کلاب‌هاوس آنقدر بوده که این اپلیکیشن رکورد سرعت رشد بین برنامه‌های مشابه را شکسته است.

کلاب‌هاوس که در ماه دسامبر (حدود دو ماه پیش) ۶۰۰ هزار عضو داشت، به نوشته سایت بک‌لینکو حالا شش میلیون عضو دارد. البته این وسط یک اتفاق خیلی مهم که به تازگی هم افتاد، در استقبال بی‌نظیر از این شبکه اجتماعی تاثیر زیادی داشت و آن حضور غول‌های تکنولوژی مثل زاکربرگ و ایلان ماسک در اتاق‌های گفت‌وگوی آن بود. کمی بعد هم چهره‌های معروف حوزه‌های مختلف؛ از موسیقی گرفته تا ورزش به عضویت کلاب‌هاوس درآمدند و به سخنرانی در اتاق‌های آن پرداختند.

خیلی‌ها می‌خواستند ببینند شبکه اجتماعی‌ای که چنین افرادی عضو آن هستند چطور است و خیلی‌های دیگر هم می‌خواستند ببینند این چهره‌ها چه چیزهایی برای گفتن دارند. ممکن است با خودتان بگویید که خب فایل‌های سخنرانی این افراد در فضای وب به وفور قابل دسترسی است، اما سخنرانی و بعضا گفت‌وگوی افراد در کلاب‌هاوس یک تفاوت با بقیه شبکه‌های اجتماعی دارد؛ زنده است و امکان آرشیو کردن آن وجود ندارد؛ یعنی هرچه گفته می‌شود، همان لحظه گفته شده و تمام.

این موضوع به اعتقاد خیلی از کاربران کلاب‌هاوس به آنها احساس حضور در یک گفت‌وگوی حضوری و واقعی می‌دهد؛ مثلا فکر کنید در یک اتاق شب را تا صبح درباره موسیقی گپ می‌زنید و بعد وارد اتاقی می‌شوید که ایلان ماسک، مؤسس تسلا، درباره داج کوین، رمزارز فرضی یا سفر به مریخ سخنرانی می‌کند یا مارک زاکربرگ، مؤسس فیسبوک حضور دارد و درباره موضوع انحصار در فضای مجازی برایتان توضیح می‌دهد. البته همیشه بحث‌ها اینقدر تخصصی نیست؛ مثلا گروه‌هایی هم هستند که درباره انواع ورزش‌ها، بازی‌ها و حتی موضوعات عادی و روزمره حرف می‌زنند.

*** دعوتنامه، ۴۰ هزار تومان
یکی دیگر از دلایل رواج کلاب‌هاوس، مسابقه‌ای است که برای ورود به آن به وجود آمده، آن هم به این دلیل که اولا فعلا این برنامه فقط روی آیفون ارائه شده، دوم اینکه شرط عضویت کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند این است که از یک عضو قدیمی‌تر دعوتنامه دریافت کنند و هر عضو فعلی هم بسته به مدت حضور و فعالیتش در کلاب‌هاوس به تعداد خیلی محدودی از افراد می‌تواند دعوتنامه بدهد.

جالب اینکه اخیرا؛ یعنی درست بعد از حضور زاکربرگ و ایلان ماسک ناگهان عضویت در کلاب‌هاوس بین ایرانی‌ها هم مد شد. این وسط تعریف‌های همراه با هیجان کسانی که توانسته بودند از دروازه ورود بگذرند و از گفت‌وگو در اتاق‌های تخصصی و غیرتخصصی کلاب‌هاوس می‌گفتند، در بیشتر کردن این رویکرد تاثیر زیادی داشت؛ تا جایی که عده‌ای در شبکه‌های مجازی اعلام می‌کردند که اگر کسی می‌تواند به آنها دعوتنامه بدهد یا کسانی که امکان دعوت کردن از بقیه را داشتند، این موضوع را به عنوان یک جایزه به بقیه ارائه می‌کردند.

تب ورود به کلاب‌هاوس و کنجکاوی رفتن به جایی که تا دعوتنامه نداشته باشید، درهایش به رویتان بسته است، باعث شده که بساط خرید و فروش دعوتنامه هم راه بیفتد و در پلتفرم‌های خرید و فروش شاهد آگهی‌هایی باشیم که درخواست دعوتنامه کلاب‌هاوس دارند یا برای فروش آن اعلام آمادگی می‌کنند، قیمت هم از ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان متغیر است.

*** فضای اپلیکیشن چگونه است؟
ساختار کلاب‌هاوس به صدا وابسته است. می‌توانید اتاق‌هایی خصوصی با دوستانتان یا عمومی با همه حاضران در اپلیکیشن تشکیل دهید. می‌توانید وقتی در اتاقی موضوعی جالب می‌شنوید دوستانتان را دعوت یا به‌اصطلاح پینگ کنید یا دستتان را بالا ببرید و از گردانندگان اتاق بخواهید شما را به صحنه (استیج) ببرند تا سوال بپرسید.

خروج از اتاق هم ساده است؛ با فشار یک دکمه می‌توانید بدون سروصدا اتاق را ترک کنید. هر کسی می‌تواند اتاق خودش را راه بیندازد و دیگران را هم به گردانندگان اتاق تبدیل کند. گردانندگان در حقیقت قدرت بستن میکروفن‌ها یا برگرداندن افراد روی صحنه به میان شنونده‌ها یا گزارش دادن مزاحمت ترول‌ها را دارند.

*** پولی خواهد شد؟
یکی از موضوعاتی که در مورد کلاب‌هاوس مطرح می‌شود این است که این شبکه اجتماعی از چه راهی می‌خواهد به درآمدزایی برسد. عده‌ای می‌گویند که احتمالا به زودی شاهد بلیت‌فروشی برای حضور در اتاق‌های مختلف خواهیم بود؛ موضوعی که اصلا بعید به نظر نمی‌رسد، اما در مقابل هم هستند کسانی که می‌گویند به‌هرحال همیشه گروه‌های رایگانی هم وجود خواهند داشت، گروه‌های دوستانه که مردم می‌توانند آنجا با افراد مختلف بحث کنند.

*** چقدر امن است؟
یکی از اصلی‌ترین نقاط قوتی که کلاب‌هاوس از اول روی آن بنا شده، این است که گفت‌وگوها همان‌جا خواهند ماند و امکان آرشیو کردن آنها وجود ندارد، اما اخیرا حاشیه‌های امنیتی زیادی برای این شبکه اجتماعی به وجود آمده و ساختار امنیتی آن را زیر سوال برده است. به‌تازگی مشخص شده که کلاب‌هاوس مشکل امنیتی دارد و می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران را به خطر بیندازد.

به این صورت که هکرها توانسته‌اند راهی برای دسترسی به صداها در کلاب‌هاوس پیدا کنند و هفته پیش فایل‌های صوتی کلاب‌هاوس روی وب‌سایت‌های مختلف قرار گرفت، همچنین آنها که توانسته‌اند به لایه‌های امنیتی کلاب‌هاوس ورود کنند، می‌گویند که فهمیده‌اند سرورهای کلاب‌هاوس در شانگهای قرار دارند. این حرف در حالی زده می‌شود که از حدود یک ماه پیش دولت چین دسترسی به کلاب‌هاوس را مسدود کرده و چینی‌ها فقط با فیلترشکن امکان استفاده از آن را دارند.

کدخبر: ۳۷۷۴۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر