کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۴۶۵
تاریخ خبر:

کرونا، کمی امید و کمی بازی با اعداد

روزنامه هفت صبح | بررسی سیر صعودی و بعد نزولی آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در تعطیلات عید . در روزهای تعطیلات نوروز، وزارت بهداشت هر روز ظهر مثل همان روزهای پایانی سال ۹۸ آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را اعلام می‌کرد. البته از روز پنجم فروردین کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که دیگر آمار به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌شود و فقط تعداد مبتلایان جدی و تعداد متوفیان هر روز و تعداد افرادی که از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند به اطلاع عموم می‌رسد.

در وهله بعد البته یک آمار دیگر هم به گزارش روزانه وزارت بهداشت اضافه شد که تعداد بیماران بدخیم را مشخص می‌کند. اینجا ما می‌خواهیم اما همان آمار مبتلایان و متوفیان هر روز را بررسی کنیم ببینیم چه روندی را در این دو هفته طی کردیم چون برای خیلی‌ها سوال شده که آیا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تردد در ایام تعطیلات روی آمار اثر مثبتی داشته یا خیر.

در روزهای اول عید آمار تقریبا مثل همان روزهای قبل بود یعنی روزانه کمی بیشتر از هزار نفر مبتلای جدید داشتیم و بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر هم به فوتی‌ها اضافه می‌شد. از روز پنجم فروردین اما آمار مبتلایان با یک جهش ناگهانی به بالاتر از ۲هزار نفر صعود کرد. به طور مشخص ما در روز پنجم عید ۲۲۰۶ مبتلای جدید ثبت کردیم و ۱۴۳ نفر فوتی. در صورتی که فقط دو روز قبل‌تر از آن ۱۰۲۸ نفر مبتلای جدید داشتیم.

کارشناسان این جهش آماری را به چند شکل مختلف تفسیر کردند. منتقدان وزارت بهداشت مدعی شدند که چون آمار جهانی کشور‌هایی مثل ایتالیا و آمریکا و اسپانیا بالا رفته حالا در ایران هم سعی دارند آمارها را به میانگین جهانی نزدیک کنند. عده‌ای هم می‌گفتند چون کیت‌های آزمایشگاهی بیشتری در دسترس قرار گرفته بنابراین از جمعیت بیشتری تست گرفته می‌شود و تعجبی ندارد که آمار بیشتر شود.

هیچ‌کدام از این تحلیل‌ها اما به نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک نیست و دلیل اصلی آن احتمالا به بیشتر شدن رفت و آمد در روزهای آخر سال برمی‌گردد. یعنی با توجه به اینکه این بیماری بین سه روز تا دو هفته دوره پنهان دارد احتمالا این افراد همان کسانی هستند در روزهای منتهی به عید مبتلا شدند و از روز پنجم عید به بعد با بروز علائم از آن‌ها تست گرفته شده و به آمارها اضافه شدند.

به طور طبیعی در روزهای بعدی هم همین روند ادامه داشت تا روز نهم فروردین که از مرز ۳هزار مبتلا در روز هم گذشتیم. آمار فوتی‌ها البته خوشبختانه با شیب کمتری ادامه داشت و حتی با نوساناتی همراه بود. بالاترین آمار فوتی که تا الان در ایران ثبت شده مربوط به روز ۷فروردین است که ۱۵۷ نفر جان خود را از دست دادند. در روزهای ۱۱ و ۱۲فروردین هم آمار تعداد مبتلایان جدید بیشتر از ۳هزار نفر بود و نقطه اکسترمم نمودار کرونا در ایران به نوعی در روز ۱۱فروردین ثبت شد که تعداد ۳۱۸۶ نفر مبتلای جدید داشتیم.

حالا اثر مثبت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش ترددها را از کجا می‌توانیم ببینیم؟ چون اینطور که رئیس‌جمهور و سایر مسئولان گفتند مراجعه به مراکز درمانی در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده. آمار می‌گوید از روز ۱۳فروردین شیب نمودار مبتلایان جدید مجددا نزولی شده و به زیر ۳هزار نفر برگشته.

این روند در روز ۱۴ و ۱۵فروردین هم ادامه داشت و دیروز به ۲۷۱۵ نفر رسید. این یعنی بعد از یک دوره افزایش ناگهانی با کاهش رفت و آمدها و تعطیلی مشاغل مختلف حداقل در این مقطع بیماری کنترل شده. هرچند که تعداد فوتی‌ها بین همان ۱۲۰ تا ۱۴۰نفر هر روز ثبت می‌شود. البته این سیر نزولی به این معنا نیست که از بحران اصلی عبور کردیم چون ممکن است دوباره این آمار به همان اعداد و ارقام بالای ۳هزار نفر و حتی بیشتر برگردد.

حداقل فعلا البته این نکته امیدوارکننده است که با این تعطیلات و کنترل‌هایی که صورت گرفت آمار خیلی فاجعه بار نشد. از طرفی برخی بیمارستان های تهران خبر از کاهش مراجعه بیمران کرونایی می دهند همین طور در رشت ،‌قم و یزد هم گزارش های از کاهش محسوصس مراجعین به این بیمارستان ها در دست است . به هرحال کنترل متوفیان در عددی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ و کاهش آرام مبتلایان به کرونا از خبرهای خوب این چندروز احیر است هرچند با بازگشایی تدریجی ادارات و کارخانه ها این ارقام ممکن است دستخوش تغییر شود. هرچه باشد امیدوار میمانیم .

کدخبر: ۳۱۷۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر