کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۱۹۶
تاریخ خبر:

‌کرولای وارداتی چینی است‌ یا‌ ژاپنی؟

‌کرولای وارداتی چینی است‌ یا‌ ژاپنی؟

روزنامه هفت صبح| ماشین‌های ژاپنی محبوب دل ایرانی‌ها هستند. در جمع‌های دوستانه که نشسته‌اید، وقتی پیشنهاد خرید خودروی خارجی می‌شود، اکثرا می‌گویند اگر ماشین عمری می‌خواهید به سراغ برندهای ژاپنی بروید. ماشین‌های ژاپنی، زمانی که واردات خودرو در ایران ممنوع نبود، برای خودشان کیا و بیایی داشتند و تویوتا مخصوصا کرولا، محبوبیت ویژه‌ای داشت.

حالا که دوباره واردات خودرو باز شده، شرکت‌ها به سراغ این برند محبوب برای واردات رفته‌اند و کرولاها پس از کش و قوس فراوان پلاک شده و برای فروش سر از سامانه درآورده‌اند. معین خودرو که واردات خودروهای تویوتا به کشور را انجام خواهد داد، اولین شرایط فروش تویوتا کرولا 1/2 توربو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی را با تحویل ۹۰ روزه، اعلام کرد.

در این طرح فروش، قیمت نهایی تویوتا کرولا 1/2توربوی وارداتی شرکت معین خودرو، ۲میلیارد و ۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده که شامل هزینه‌های قانونی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، گواهی اسقاط، بیمه شخص ثالث و … نیز می‌شود. این عدد پیش از اعمال هزینه‌های قانونی و به عنوان قیمت قطعی در مبادی ورودی، یک میلیارد و 747 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

این مدل تویوتا روز شنبه برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد و خب به هرحال با سقفی که برای واردات تعیین شده است 20 هزار یورو، انتظار بیشتری هم نمی‌توان داشت که خودروی لو آپشن وارد نشود. از سوی دیگر بحث‌ها بر‌سر این است که ‌ کرولای وارداتی معین خودرو چینی است نه ژاپنی!

البته که شرکت تویوتا- فاو شرکت معروفی است که در چین طبق استانداردهای تویوتا برند مادر، خودروها را تولید می‌کند و به همه جای دنیا هم می‌فرستد. باید در نظر گرفت با توجه به تحریم‌ها امکان ثبت سفارش از برند مادر ممکن نیست. از سوی دیگر واقعا هیچ برند مادری مثلا 100 دستگاه خودرو ثبت سفارش نمی‌کند و در نتیجه شرکت‌‌ها مجبور هستند با توجه به تحریم‌ها، سقف واردات و همچنین تعداد خودروها اقدام به ثبت سفارش از نمایندگی‌ها بکنند.

شرکت تویوتا همکاری‌هایی با شرکت‌های خودروسازی چینی مانند GAC و FAW دارد. این همکاری‌ها شامل تولید برخی از مدل‌های تویوتا در کارخانه‌های مشترک است. البته که شرکت واردکننده باید به این موضوع اشاره کند که کرولاهای وارداتی در واقع محصول مشترک چین و ژاپن هستند و خب صرف یک خودروی ژاپنی نداریم. به هرحال انگار رد پای چینی‌ها حتی در واردات هم اثر دارد حتی اگر خودرو، برندی ژاپنی باشد!

مشخصات تویوتا کرولای وارداتی
تویوتا کرولای وارداتی معین خودرو ایرانیان با پیشرانه 1/2 لیتری توربو است که با ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، به گیربکس CVT مجهز است و صفر تا صد ۱۲ ثانیه دارد. این مدل می‌تواند در نهایت تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و متوسط مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی، صدی 6/5 لیتر اعلام شده است.

امکانات خودروی وارداتی معین خودرو
طبق کاتالوگ بارگذاری شده در سایت فروش یکپارچه خودروهای وارداتی، تویوتا کرولای شرکت معین خودرو در مدل 1/2 توربو، دارای امکاناتی نظیر استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، مولتی‌مدیا با نمایشگر ۹ اینچ لمسی، سیستم صوتی با شش بلندگو، نویگیشن، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۵ جهت، ایربگ‌های جلو، کنترل پایداری الکترونیک، کروزکنترل، دوربین دنده عقب و سنسور باران است. کرولاهای معین خودرو در دو تریم داخلی چرم و پارچه عرضه خواهند شد و از طرفی برخی از آنها ۶ ایربگ و برخی دیگر نیز ۹ ایربگ‌اند.

فروش تویوتا کرولای وارداتی
آن دسته از متقاضیانی که اواخر سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی پیش ثبت‌نام را انجام داده بودند، در صورت نوبت‌دهی و اطلاع‌رسانی برای این نوبت، می‌توانند در طرح فروش تویوتا کرولای وارداتی شرکت معین خودرو که از ‌ ‌پنجشنبه ۱۱ آبان‌ آغاز شده نسبت به انتخاب و نهایی کردن ثبت‌نام خود با قیمت نهایی اعلام شده، اقدام کنند. همانطور که اشاره شد، موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی در این نوبت، ۹۰ روز کاری اعلام شده است.

کدخبر: ۵۴۷۱۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر