کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۲۹۲
تاریخ خبر:

چرخش در علائم کرونا: دل‌ درد اضافه شد

روزنامه هفت صبح | اگر بخواهیم تغییرات جمعیت مبتلایان کرونا در یک هفته گذشته را روی یک نمودار نشان دهیم، خواهید دید که در این هفت روز جهت نمودار ضمن نوسان، حرکت رو به کاهشی داشته. آیا این یعنی این موج به پایان رسید؟ «نه». این جواب یکی از پزشکانی است که هر روز تعداد زیادی بیمار مبتلا به کرونا معاینه می‌کند.

او می‌گوید علائم این موج کرونا در حال تغییر بوده و پراکندگی علائم باعث می‌شود که نتوان تشخیص داد چه کسی بیمار است و چه کسی نیست؟ پس بسیاری از افراد دیگر تست نمی‌دهند یا به‌عنوان بیمار کرونایی شناسایی نمی‌شوند. این علائم چه تغییری کرده؟ این گزارش را بخوانید:

برای اثبات اینکه تعداد مبتلاها کاهش یافته، کار سختی در پیش نداریم. روز پیش حدود هشت هزار مبتلا داشتیم، روز دوشنبه ۹ هزار و سه‌شنبه هفته قبل ۱۱‌هزار نفر مبتلا. پس عدد از سه‌شنبه هفته گذشته آرام‌آرام کمتر شده. البته این فقط شامل تعداد مبتلایان یک هفته گذشته می‌شود. اگر آن را با میانگین تعداد مبتلایان دو هفته قبل مقایسه کنیم، خواهیم دید که عدد کلی ما نسبت به دو هفته پیش بیشتر شده.

ولی در هفت روز گذشته این عدد ضمن نوسانی که بین ۴ تا ۱۱ هزار مبتلا داشته، یک مسیر رو به کاهش را طی کرده است. با این حال این نشان نمی‌دهد که این موج کرونا رو به خاموشی است. به‌خاطر اینکه هنوز مبنای این آمار، تست تشخیصی است و گزارشی از پزشکان عمومی کلینیک‌ها یا اورژانس‌ها گرفته نمی‌شود.

حالا که تعداد مبتلایان را با هم مقایسه کردیم؛ تعداد تست‌ها در این مدت چه تغییری کرده؟ اگر آمار تست هر روز را با روز قبل مقایسه کنیم، به وضوح مشخص است که از تیر‌ماه تعداد تست‌ها افزایش پیدا کرده اما این افزایش تا هفته پیش ادامه داشته و از هفت روز پیش دیگر افزایش چندانی در تعداد تست‌ها دیده نشده.

به زبان دیگر هفته آخر تیر‌ماه تعداد تست‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تست روزانه بوده اما این عدد در هفته اول مرداد به‌جز یک روز که به ۴۶ هزار مورد تست رسیده، عمدتا برابر با ۲۸ هزار مورد بوده. روز هفتم مرداد در کشور ما حدود ۴۵ هزار تست داده شده اما از این روز تا سیزدهم مرداد تعداد تست حدودا روی عدد ۲۸ هزار مورد ثابت مانده و برخلاف هفته قبل دیگر به رشد خودش ادامه نداده.

تغییر در علائم کرونا
از عدد و ارقام دور شویم. در مطب‌ها و اورژانس‌ها چه‌خبر بوده؟ دکتر حمیدرضا قادری می‌گوید که تعداد بیماران او این هفته نه‌تنها کم نشده بلکه مدام افزایش هم پیدا کرده. نکته حرف‌های او در این است که در این مدت چرخشی در انواع علائم کرونا اتفاق افتاده که آن را از علائم امیکرونی که قبلا با تب و بدن‌درد شروع می‌شد، جدا کرده. این علائم چه تغییراتی داشته؟

به گفته او علائم کرونا این مدت با دل‌درد، اسهال و حالت تهوع شروع می‌شد و ۲۴ ساعت بعد به درد بدن به‌خصوص کمردرد می‌رسید. در این دوره سرفه و از دست دادن چشایی کمتر دیده شده است. یکی دیگر از تغییرات هم این بوده که دوره علائم سنگین کمتر از پنج یا شش روز طول می‌کشد و بیمار خیلی سریع‌تر این روزهای سخت را پشت‌سر می‌گذارد. پس در این دوره تعداد روزهای قرنطینه هم کمتر می‌شود. چقدر کمتر؟

دکتر قادری می‌گوید چون در علائم این دوره از کرونا دیگر خبری از سرفه نیست، ویروس‌ها کمتر در هوا پخش می‌شوند و به افراد دیگر انتقال می‌یابند. برای همین هم بعد از هفت روز قرنطینه فرد می‌تواند سر کار برود اما ماسکش را در نیاورد. به گفته او ما دیگر کرونای دو هفته‌ای نداریم و با تغییر کردن علائم افراد باید مدت زمان کمتری در قرنطینه بمانند. همین تغییرات باعث شده که افراد کمتر هم بیماری خودشان را به‌عنوان کرونا توصیف کنند و تعداد تست‌ها هم‌سو با تعداد بیماران افزایش نیابد.

داده‌های این پزشک را پزشکان دیگر در شهرهای دیگر هم تایید می‌کنند. برای مثال یک اپیدمیولوژیست که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده می‌‌گوید که ما هنوز به پیک قله موج هفتم نرسیدیم و همچنان روند مبتلایان رو به افزایش خواهد بود. به گفته او نکته این موج هفتم کرونا در این است که ساب واریانت جدیدی از همان امیکرون بوده. او همچنین پیش‌بینی داشته که تعداد مرگ‌و‌میر به‌زودی سه‌رقمی شود اما به‌طور دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این اتفاق چه زمانی رخ دهد.

کدخبر: ۴۷۱۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر