کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۲۰۱
تاریخ خبر:

چرا استارتاپ‌ها ‌‌از خبر آذری‌جهرمی خوشحال نشدند؟

روزنامه هفت صبح | با اینکه شرکت ملی پست در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده خود را همگام و هم‌پای کسب‌وکارهای اینترنتی، به‌روز و مدرن نشان دهد اما به نظر می‌رسد ماجرا از سمت استارتاپ‌ها تفسیر دیگری دارد. محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در جزیره کیش از دو پهپاد پستی رونمایی کرده که جامعه استارتاپی ایران چندان خوشبین به آنها نیست.

پهپادهایی به‌نام هادی و هدی که گویا یکی از آنها همان سجاد سابق است که سال گذشته به‌عنوان یک خبر سورپرایزی از سوی وزیر ارتباطات معرفی شده بود و بیشتر از اینکه با استقبال مواجه شود، سوژه طنازی‌های اینستاگرامی شد.در جزیره کیش اما این دو پهپاد که یکی تا ۱۰ کیلوگرم و دیگری تا ۵ کیلوگرم بار یا همان مرسوله‌های پستی را می‌توانند جابه‌جا کنند، حالا به شکل آزمایشی قرار است مورد استفاده پست قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات گفته برای اولین بار مجوز پهپاد پستی را از سازمان هواپیمایی کشور گرفته و با این تحول قرار است اتفاق‌های جذابی در این حوزه بیفتد.اما آنچه هیجان و خوشحالی وزیر را به حاشیه برده، خبرهایی است که این روزها کسب‌وکارهای اینترنتی و خرده‌فروش‌های آنلاین را در شهرها و استان‌های مختلف کشور حسابی نگران کرده است.

اول اینکه به یکباره تعرفه ارسال کالاهای فروخته‌شده فروشگاه‌های اینترنتی افزایش پیدا کرد و دیگر اینکه خبر رسید در برخی استان‌ها پست از اساس برخی کالاهای فروخته‌شده توسط کسب‌وکارهای اینترنتی را تقبل نمی‌کند، چه برسد به اینکه بخواهد تعرفه گران یا ارزانی بابت آنها وضع کند.

*** ‌گران شدن پست برای آنلاین‌ها
اما اول بپردازیم به گرانی پستی که صدای اتحادیه کسب‌وکارها را هم درآورده و راه‌اندازی هادی و هدی را هم به زیر سایه نقدهای مرتبط با آن برده است. اصل خبر این است: «شرکت پست اول خردادماه طی بخشنامه‌ای حق‌الزحمه جمع‌آوری مرسولات بستر تجارت الکترونیکی از محل فروشگاه را از مبلغ ۱۱ هزار ریال به ازای هر مرسوله به مبلغ سه میلیون ریال ماهانه و ۵ هزار ریال به ازای هر مرسوله تغییر داده است. این شرکت همچنین ارسال مرسولات سفارشی از بستر تجارت الکترونیکی را حذف کرده و قیمت پست پیشتاز را به‌صورت پلکانی و صعودی افزایش داده است.»

بخشنامه صادر شده از سوی شرکت پست در اول خردادماه مبنی بر حذف پست سفارشی و افزایش قیمت پست‌ پیشتاز موجب واکنش گسترده فعالان اینترنتی و مالکان سایت‌های خرده‌فروشی آنلاین شده است. آنها می‌گویند پست که یک شرکت دولتی است به‌جای حمایت از آنها در این روزهای رکود و کسادی بازار، هزینه‌های آنها را بالا برده است.

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هم به جمع معترضین پیوسته و در نامه‌ای از رئیس سازمان تنظیم مقررات درخواست کرده تا دستورهای لازم برای بازبینی این تغییرات را در راستای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی صادر کند. بخشنامه‌ای که به اعتقاد کسب‌وکارهای مختلف در تهران و شهرستان‌ها فشار زیادی به کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای خرد وارد می‌کند و مهم‌تر اینکه خرید اینترنتی را تبدیل به یک خرید بدون صرفه اقتصادی برای مردم می‌کند.

*** ممنوعیت‌های استانی و سلیقه‌ای
برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌خصوص در استان‌ها و شهرستان‌های دور از پایتخت اعتراض دیگری دارند و می‌گویند پست برخی استان‌ها اخیرا از قبول ارسال برخی کالاها ازجمله کالاهای دیجیتال خودداری می‌کند و ممنوعیتی را وضع کرده که معلوم نیست بر‌اساس چه قانونی بوده است.

آنها می‌گویند کالاهایی مانند موبایل یا لپ‌تاپ و تبلت از سوی پست مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و برای ارسال این کالاها باید از روش‌های دیگری مانند ارسال اتوبوسی استفاده کرد. آنها می‌گویند این تصمیم سلیقه‌ای و صرفا در برخی استان‌ها گرفته شده و بیشتر هم به نظر می‌رسد در پاسخ به اعتراض‌هایی بوده که اخیرا نسبت به عملکرد پست در ارسال سالم و غیرمخدوش بسته‌های آنها مطرح شده بود. کسب‌وکارهایی که اعتقاد دارند مدیران استانی پست به‌جای حل کردن مسئله آن را به‌کل پاک کرده‌اند.‌

به پرواز درآمدن هادی و هدی یا پهپادی با هر نام دیگری برای اکوسیستم استارتاپی کشور می‌توانست خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد. گرفتاری‌های زیاد ارسال کالا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سایت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در سال‌های اخیر بوده است. اما همزمان شدن اعلام این خبر با یک هفته بدخبر پستی هم کام شیرین وزیر جوان را تحت تاثیر قرار داده و هم هادی و هدی را با کم‌محلی استارتاپی‌ها مواجه کرده است.

کدخبر: ۳۹۳۲۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر