کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۷۸۸
تاریخ خبر:

چراغ راهنما در بازار پر رمز و راز رمزارزها

چراغ راهنما در بازار پر رمز و راز رمزارزها

روزنامه هفت صبح | داشبوردها و پلتفرم‌های تحلیل بنیادی کم نیستند اما معمولا نوبت به عمل که می‌رسد، نمی‌دانیم دقیقا به کجا باید مراجعه کنیم و گزینه‌های مناسبی به ذهنمان نمی‌رسد. میهن بلاکچین این‌بار هم با معرفی یک پلتفرم تحلیل بنیادی، دست پر به میدان آمده است. سایت توکن ترمینال (Token Terminal)، داده‌های مالی بلاکچین‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را یک‌جا جمع می‌کند. به راحتی می‌توانید داده‌‌های مختلف را در این سایت با هم مقایسه و از آن نتیجه‌گیری کنید.

آشنایی اولیه با توکن ترمینال
سایت توکن ترمینال به آدرس tokenterminal.com پلتفرمی برای تحلیل بنیادی است که معیارهای مختلفی را بررسی کرده و به شما در ارزیابی پروژه‌ها کمک می‌کند. در این سایت می‌توانید عملکرد بلاکچین‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را با توجه به شاخص‌های مختلفی مثل ارزش بازار کاملا رقیق شده یا ارزش کل قفل شده (TVL) ارزیابی کنید. به کمک داده‌های این سایت می‌توانید پروژه‌هایی را پیدا کنید که پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. با این کار می‌توانید بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شکار کنید و در انجام این کار، خبره شوید.

توکن ترمینال چطور کار می‌کند؟
این پلتفرم یک تجمیع‌کننده اطلاعات است که داده‌های بلاکچین‌های مختلف را یک‌جا جمع می‌کند. توکن ترمینال تمام داده‌های خام قراردادهای هوشمند و توابع فراخوانی‌شده را از بلاکچین می‌گیرد و در یک پایگاه داده داخلی جمع‌آوری می‌کند. سپس محققان توکن ترمینال، به کمک SQL این داده‌ها را به معیارهایی تبدیل می‌کنند که استاندارد است و قابلیت مقایسه دارد.

مزیت مهم این سایت این است که داده‌ها را طوری جمع‌آوری کرده است که برای تحلیل یک پروژه، نیاز نیست از این سایت به آن سایت بروید و سردرگم شوید. البته این تنها وبسایتی نیست که می‌توانید این داده‌ها را در اختیارتان قرار بدهد اما بدون شک یکی از بهترین نمونه‌هاست. کافی است با مراجعه به این سایت، رمزارزهای موردنظرتان را برای تحلیل و مقایسه انتخاب کنید و با معیارهای مختلفی آنها را بسنجید.

معیارهای ارزیابی بنیادی رمزارزها
سایت Token Terminal معیارهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار داده که از طریق آنها می‌شود پروژه‌های مختلف را تحلیل کرد. مطابق داکیومنت سایت توکن ترمینال، این معیارها در شش گروه دسته‌بندی می‌شوند:

یک: داده‌های بازار شامل چند شاخص در رابطه با جایگاه توکن‎‌های حاکمیتی از کل توکن‌های منتشر شده است. توکن‌های حاکمیتی چیزی شبیه واحدهای ممتاز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی هستند و دارندگان آنها، حق تصمیم‌گیری درباره روند پروژه دارند. شاخص‌هایی مثل دارندگان توکن‌، حجم مبادلات و ارزش بازار از دیگر داده‌های بازار هستند.

دو: داده‌های ارزش ناخالص کالا یا GVM مربوط به میزان استفاده از پروژه و تعامل کاربران است. مواردی مثل تعداد توکن‌های قفل شده، حجم تراکنش، وام‌های فعال، دارایی‌های استیک شده و… از جمله شاخص‌های این بخش به حساب می‌آیند.

سه: داده‌های مالی شامل مواردی درباره پایداری پروژه و میزان سودمندی آن است که از جمله آنها می‌توان به کارمزد شبکه، عایدی دارندگان رمزارز، مشوق‌ها و سود و… اشاره کرد.

چهار: داده‌های ارزشگذاری درست مشابه با بازار سرمایه است که در آن شاخص‌هایی مثل P/F و P/E و P/S محاسبه می‌شوند.

پنج: داده‌های مدیریت وجه نقد، مربوط به خزانه و پشتوانه پروژه است. این داده‌ها معیار خزانه دارایی‌های موجود در خزانه پروتکل را نشان می‌دهد که شامل توکن‌های حاکمیتی تخصیص‌داده‌نشده هستند. نحوه محاسبه این معیار به کمک ارزش توکن‌هایی انجام می‌شود که در قراردادهای خزانه پروتکل نگهداری می‌شوند. این اطلاعات از داده‌های آنچین گرفته می‌شود.

شش: داده‌های جایگزین یا فرعی شاخص‌هایی هستند که در هیچکدام از موارد بالا نمی‌گنجد. از جمله این داده‌ها می‌توان به تعداد کیف‌پول‌های فعال روزانه، تعداد توسعه‌دهندگان فعال و تعداد کامیت‌هایی که روی کدهای برنامه‌نویسی منتشر شده اشاره کرد.

راهنمای پیدا کردن توکن‌‌های ‎ باارزش
یکی از هنرهای فاندامنتالیست‌ها این است که بتوانند پروژه‌هایی را که کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، شناسایی و خریداری کنند. اما چطور می‌شود چنین پروژه‌هایی را پیدا کرد؟ ممکن است هرکس روش‌های متفاوتی برای این کار داشته باشد. در اینجا روشی را به کمک معیارهای سایت توکن ترمینال دنبال می‌کنیم که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

پروژه‌هایی را می‌توان Undervalued در نظر گرفت که نسبت P/Sales و P/Fee در آنها پایین‌تر از بازار باشد. هرچه این نسبت‌ها کمتر باشند، می‌توان فهمید که پروژه‌های مذکور، بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خودشان معامله می‌شوند. پروژه‌ها باید بخشی از درآمد خود را با دارندگان توکن‌ به اشتراک بگذارند که این به اصطلاح بازده واقعی نامیده می‌شود.

حالا با توجه به این مسئله، می‌توانیم به کمک توکن ترمینال، این کار را انجام بدهیم. در این سایت باید به دنبال کمترین میزان دو نسبت P/S و P/F باشیم. البته باید معیارهای بیشتری را هم در نظر بگیریم؛ مثل تغییرات ۳۰ روزه، خزانه، TVL و غیره. بعد از پیدا کردن پروژه‌هایی که چنین مشخصاتی دارند، جایگاه آن در صنعت موردنظر را بررسی می‌کنیم اگر شرایط این پروژه با صنعتش تفاوت زیادی داشت و جاماندگی بیشتری نسبت به قیمت اتفاق افتاده بود، می‌توان این پروژه را پروژه‌ای ارزشمند دانست.

نکته ‌
سایت توکن ترمینال (Token Terminal) یکی از ابزارهای مفید برای تحلیل بنیادی پروژه‌هاست که معیارهای مختلفی را می‌توان در آن بررسی کرد. در این سایت می‌توانید پروژه‌های دلخواه خود را انتخاب و آنها را بر اساس متریک‌های موجود در سایت، ارزیابی و مقایسه کنید. این حالت مقایسه‌ای به شما اجازه می‌دهد که بتوانید به راحتی، عملکرد پروژه‌ها را تنها با نگاه کردن به داده‌ها بررسی کنید. توکن ترمینال رابط کاربری ساده و قابل قبولی دارد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

کدخبر: ۵۴۶۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر