کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۴۴۱۰
تاریخ خبر:

پشت پرده جهش مرموز بیت‌کوین

روزنامه هفت صبح، ‌احمدرضا نجفی | بیت‌کوین 35هزار دلاری شاید زمانی یک شکست بزرگ محسوب می‌شد‌ اما اکنون و حداقل در یکی دو هفته گذشته به بزرگ‌ترین موفقیت سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تبدیل شده است. جهش چند 10 درصدی آن هم در مدت کوتاه بسیاری از فعالان این بازار را شگفت‌زده کرده و دوباره بحث سر ادامه‌دار بودن روند صعودی یا بازگشت به کانال 20هزار دلاری بالا گرفته. اما دقیقا چه چیزی باعث شد بیت‌کوین ناگهان رم کند؟ شاید بتوان ردپای یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ به نام بلک‌راک را در پشت پرده این ماجرای مرموز پیدا کرد.

خبر‌های صندوقی؛ عامل جهش قیمت بیت‌‌کوین
لازمه پیدا کردن پاسخ سوال‌مان درباره علت جهش قیمت بیت‌کوین، شاید نگاهی به گزارش جی‌پی مورگان باشد. این نهاد بزرگ و شناخته شده در جدیدترین گزارش خود گفته تقاضای سرمایه‌گذاران نهادی، محرک رشد اخیر قیمت بیت‌کوین بوده است. این گزارش می‌گوید عملکرد خوب قیمت بیت‌کوین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال، بیانگر افزایش خوش‌بینی نسبت به تأیید ETF‌های اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است.

مدت‌هاست که شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف درخواست خود را برای راه‌اندازی صندوق بیت‌کوین به بورس اوراق بهادار آمریکا ارائه کرده‌اند اما این درخواست‌ها‌ مدت زیادی است که خاک می‌خورند و کمیسیون بورس آمریکا علاقه چندانی به رسیدگی به آنها ندارد. سر دسته مخالفان صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین، ‌گری کنسلر نام دارد.

او که رئیس کمیسون بورس اوراق بهادار آمریکاست، تا کنون اجازه تاسیس هیچ صندوقی برای رمزارزها را نداده. در طرف مقابل شرکت سرمایه‌گذاری بلک‌راک دشمن شماره یک گری کنسلر به حساب می‌آید. این شرکت اولین نهادی است که درخواست رسمی خود را برای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ETF بیت‌کوین ثبت کرده و هر چند وقت یک بار خبر می‌رسد که در فلان دادگاه توانسته حق و حقوقش را از کمیسیون بورس آمریکا بخواهد.

ضربه ناگهانی قیمت بیت‌کوین با تایید و تکذیب یک خبر
حالا که بیت‌کوین بالای مرز 30هزرا دلار ایستاده، حاصل یک تلاش ناموفق است. 24 مهرماه بیت‌کوین توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی و در عرض چند دقیقه تا مرز 30هزار افزایش قیمت پیدا کند اما این روند صعودی بسیار سریع به ریزش قیمت تبدیل شد. ماجرا از این قرار بود که انتشار یک شایعه درباره تایید درخواست بلک‌راک برای ایجاد صندوق ETF باعث شد قیمت بیت‌کوین بتواند از سطوح مختلف عبور کند و به 30هزار دلار برسد‌

اما این شایعه بلافاصله توسط بلک‌راک تکذیب شد و همانطور که می‌دانید قیمت بیت‌کوین در مدت کوتاهی به سر جای اولش برگشت. می‌پرسید چطور یک خبر ساده می‌تواند بازار بیت‌کوین را به هم بریزد؟ توجه‌تان را به گزارش اخیر گلکسی دیجیتال جلب می‌کنیم. گلکسی دیجیتال‌ که برای ETF بیت‌کوین ثبت‌نام کرده است، تخمین می‌زند که تایید ETF بیت‌کوین ۱۴ میلیارد دلار ورودی برای سال اول، 26/5 میلیارد دلار برای سال دوم و 38/6میلیارد دلار برای سال سوم را در‌بر‌خواهد داشت. الکس تورن، رئیس بخش مدیریت ثروت گلگسی دیجیتال تخمین می‌زند قیمت بیت‌کوین حدود 70 هزار دلار تا کریسمس ۲۰۲۴ خواهد بود. یعنی تا دو ماه دیگر!

بیت‌کوین چطور توانست رکورد 18 ماهه را بشکند؟
تلاش ناموفق بیت‌کوین در 24 مهرماه برای عبور از سطح 30هزار دلار بی‌نتیجه نماند. بعد از پر شدن تمام سفارش‌های فروش در بازه قیمت 28 تا 30هزار دلار و همچنین لیکویید شدن کسانی که به رشد قیمت بیت‌کوین باور نداشتند، راه برای افزایش دوباره قیمت بیت‌کوین باز شد و شاهد سقف‌شکنی آن در هفته گذشته بودیم. در بالاترین سطح قیمت بیت‌کوین به 35هزار دلار رسید که در 18ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

برخی گمان می‌کنند تکذیب شایعه توسط بلک‌راک، صرفا برای خرید زمان بوده است. به گفته این دسته از کارشناسان، ETF بیت‌کوین واقعا به تایید کمیسیون بورس آمریکا رسیده اما بلک‌راک برای اینکه بتواند بیت‌کوین بیشتری را به سبد دارایی‌های خود اضافه کند، دست به تکذیب خبر اولیه زده است. برای همین است که بعد از مدت کوتاهی دوباره روند صعودی شروع شده و به قول جی‌پی مورگان پای سرمایه‌گذاران نهادی یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به بازار بیت‌کوین باز شده است.

داستان موفقیت گری‌اسکیل در دادگاه استیناف
برخی دیگر از کارشناسان بلک‌راک را بی‌تقصیر می‌دانند. چراکه در نهایت گری اسکیل توانسته در برابر کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا پیروز شود. گری اسکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ دیگر است که در کنار بلک‌راک درخواست خود را برای ایجاد صندوق ETF بیت‌کوین مطرح کرده و به نوعی رقیب بلک‌راک در ماراتن تاسیس اولین صندوق پایه رمزارزی به حساب می‌آید.

براساس گزارش‌ها اول آبان‌ماه، نقطه عطف مهمی در کشمکش طولانی میان گری‌اسکیل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بود. بر اساس حکم دادگاه استیناف، این آژانس باید درخواست گری‌اسکیل برای تبدیل صندوق بیت‌کوین تراست به یک ETF اسپات بیت‌کوین را دوباره بررسی کند.

صندوق بیت‌کوین تراست، اولین صندوق سرمایه‌گذاری است که با موضوع رمزارزها تشکیل شده اما تفاوت اساسی با آنچه درباره‌اش صحبت کرده‌ایم دارد. بیت‌کوین تراست صندوقی برپایه قراردادهای آتی بیت‌کوین است و گری‌اسکیل هرگز نتوانسته از خود بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

حالا براساس خبر منتشر شده، دادگاه استیناف، کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا را مجبور کرده که درخواست گری‌اسکیل برای تغییر موضوع سرمایه‌گذاری صندوق بیت‌کوین تراست از قراردادهای آتی به خود بیت‌کوین را مجددا بررسی کند. این به معنای تاسیس صندوق جدید نیست‌ اما می‌تواند بیت‌کوین تراست که اولین صندوق آتی بیت‌کوین بوده را به اولین صندوق ETF بیت‌کوین تبدیل کند.

گری‌اسکیل چطور از بلاتکلیفی سود می‌برد؟
بعضی کارشناسان حتی نسبت به گری‌اسکیل هم مشکوک‌اند و آن را نه طرفدار بیت‌کوین بلکه یکی از مخالفان پشت پرده تایید صندوق‌های ETF بیت‌کوین می‌دانند. چراکه گری‌اسکیل و صندوق بیت‌کوین تراست در حال حاضر تنها راه رسمی و معاف از مالیات شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین است. گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست، 624/855 بیت‌کوین یا ۴۶ درصد از‌ 1/4 میلیون بیت‌کوینی که توسط شرکت‌های سهامی عام نگهداری می‌شود را کنترل می‌کند.

آنهایی که پول خود را در صندوق بیت‌کوین تراست گذاشته‌اند، چاره‌ای جز این کار نداشتند. همین موضوع باعث شده برخی گمانه‌زنی‌ها درباره مخالفت پشت پرده گری‌اسکیل با تایید صندوق ETF بیت‌کوین مطرح شود. چراکه اگر چنین صندوقی توسط بورس آمریکا به تایید برسد، گری‌اسکیل سرمایه خود را از دست خواهد داد و شرکت‌های زیادی به جای خرید قراردادهای بیت‌کوین که قیمتی نزدیک به قیمت بیت‌کوین دارند، سراغ خرید ETF بیت‌کوین خواهند رفت.

بلک‌راک کیست، گری‌اسکیل کجاست؟
بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه جهان، بلک‌راک نام دارد. این شرکت بیش از 10تریلیون دلار سرمایه را مدیریت می‌کند و در اغلب بازارهای مالی کشورهای مختلف دستی بر آتش دارد. بلک‌راک به هیچ کس چک سفید امضا نمی‌دهد و از خصوصیاتش این است که در هر صنعت ممکن است در تمامی شرکت‌هایی که ظاهرا رقیب هم هستند، سرمایه‌گذاری کند و روی تصمیماتش تاثیر بگذارد. برای مثال بلک‌راک سهامدار درصدی اپل و مایکروسافت است.

از طرف دیگر به صورت همزمان روی گوگل و متا سرمایه‌گذاری کرده. این شرکت سهام پپسی و کوکاکولا را توامان با هم دارد و مسترکارت و ویزا به عنوان رقبای بزرگ بانکداری دیجیتال، هر دو در پرتفوی بلاک‌راک به چشم می‌خورند.در طرف مقابل گری‌اسکیل بزرگ‌ترین شرکت مدیر سرمایه در حوزه دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود.

سرمایه این شرکت حدود 50میلیارد دلار است که در برابر سرمایه بلک‌راک تقریبا پول خرد محسوب می‌شود. گری اسکیل با تشکیل اولین صندوق تراست بیت‌کوین بر‌سر زبان‌ها افتاد و اکنون یکی از شرکت‌هایی است که تا حد زیادی به تاسیس اولین ETF بیت‌کوین نزدیک شده است. گری‌اسکیل در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار شناخته شده بیت‌کوین به حساب می‌آید که بیش از سه درصد کل بازار بیت‌کوین را کنترل می‌کند.

کدخبر: ۵۴۴۴۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر