کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۷۵۴۰
تاریخ خبر:

پرونده‌ای برای ۱۰‌خودروی محبوب سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| سالی که گذشت، سال آرامی برای بازار خودروی ایران بود. شاید بتوان سال ۱۴۰۰ را جزو باثبات‌ترین دوران بازار خودروی کشور در یک دهه اخیر دانست. در سالی که گذشت دیگر از آن جهش‌های دیوانه‌وار خبری نبود که پیش‌تر طی چند مرحله در اوایل و اواسط دهه ۹۰ خورشیدی شاهد بودیم. به نظر می‌رسد روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و همچنین ایجاد بارقه‌های امید برای احیای برجام از جمله عواملی بودند که باعث تثبیت نسبی قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ شدند. ضمنا اوجگیری پاندمی کرونا (خصوصا در فصل تابستان) سبب شد تا بازار خودرو روزهای آرام و به تعبیری کم رونقی را سپری کند.

سال ۱۴۰۰ با یک اتفاق دیگر نیز همراه بود؛ شایعه آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور. هرچند این اتفاق تا آخرین روزهای سال قطعی نشد، اما مجموعه این عوامل باعث شدند تا بازار خودرو بیش از آنکه شاهد جنب و جوش و رونق همیشگی (ولو همراه با افزایش قیمت‌ها) باشد، در آرامش بیشتری چشم انتظار سال ۱۴۰۱ بنشیند. ناگفته پیداست در چنین شرایطی خرید و فروش انواع خودروهای صفر و کارکرده با سختی بیشتری همراه بوده و به جز گزینه‌های نام آشنا و محبوب، عمده خودروهای موجود در بازار مشتری دست به نقدی نداشتند و فروشندگان خودرو گاها برای فروش یک خودرو چند هفته یا چند ماه منتظر ماندند. در این پرونده به سراغ ۱۰ خودروی کارکرده در بازه‌های مختلف قیمتی رفته‌ایم که حتی در این بازار کم رونق نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بودند و فروش آن‌ها با حداقل افت قیمت و صرف زمان میسر بود. با این توضیح که به دلیل تلرانس قیمت در مدل‌ها و نسخه‌های مختلف خودروهای کارکرده، از ذکر قیمت صرف نظر کردیم.

یک: پژو ۲۰۶ (۱۳۸۰ - تاکنون)
واقعا در مورد ۲۰۶ نیازی به توضیح اضافه نیست! خودروی محبوب همه اقشار، از زن و مرد تا پیر و جوان که از نخستین روزهای ورودش به کشور در دهه ۸۰ جای پای خود را در بازار محکم کرد. این خودرو در تیپ‌های مختلف (به‌خصوص تیپ ۲ و تیپ ۵) همواره جزو خودروهای خوش فروش بوده که با توجه به قیمت مناسب، چهره ظاهری اغواگر (حتی بعد از گذشت ۲۰ سال از زمان عرضه!) و البته توانایی‌های دینامیکی قابل قبول در سال ۱۴۰۰ هم هنوز قابل اعتماد است. هرچند متاسفانه تولید تیپ ۵ این خودرو متوقف شده که همین مسئله افزایش قیمت غیرمنطقی این نسخه را در سال ۱۴۰۰ به همراه داشت.

دو: رنو تندر ۹۰ (۱۳۸۶ - ۱۳۹۹)
در دوران ترکتازی خانواده پژو، به ایران آمد. با تبلیغ و هیاهوی بسیار. تندر ۹۰ که همزمان توسط دو قطب خودروسازی ایرانی عرضه شد، خیلی زود به یک رقیب جدی برای پژو ۴۰۵، پارس، سمند و کیا ریو تبدیل شد. هرچند چهره ظاهری تندر ۹۰ (با نام اصلی رنو لوگان) بسیار کسل‌کننده و قدیمی به نظر می‌رسد اما کیفیت مطلوب متریال به‌کار رفته شده در این خودرو در کنار سواری نرم و بی‌دردسر این خودرو، تندر ۹۰ را یک سروگردن بالاتر از رقبای داخلی خود قرار می‌دهد. موضوعی که با گذشت زمان بیشتر به چشم می‌آید. اگر از چهره ظاهری و فضای داخلی تندر ۹۰ چشم‌پوشی کنیم، این خودرو هنوز هم جزو بهترین‌هاست.

سه: ام وی ام X22 (1395 - تاکنون)
با چینی شدن صنعت و بازار خودروی ایران، طبیعی است که در این فهرست حداقل یک نماینده چینی داشته باشیم. با آنکه عمده خودروهای چینی صرفا در مدل‌های صفرکیلومتر، فریبنده و خوش فروش هستند اما X22 جزو معدود چینی‌هایی است که حتی در نمونه‌های کارکرده، مشتری بسیاری دارد. این کراس اوور سایز کوچک به لطف چهره ظاهری نسبتا مدرن، کیفیت ساخت خوب، رنگ بندی متنوع و البته تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبول (در قیاس با رقبا) توانسته بسیاری از جوانان و رانندگان خانم علاقه‌مند به کلاس شاسی بلندها را به سمت خود جلب کند. باید اشاره کنیم در سال ۱۴۰۰ نسخه به روز شده این خودرو با نام X22 Pro معرفی شد که پیش‌بینی می‌شود موفقیت مدل قبلی را تکرار کند.

چهار: مزدا ۳ نیو (۱۳۸۸ - ۱۳۹۸)
فقط در یک حالت امکان دارد که خودرویی به‌رغم قیمت گزاف و غیررقابتی، بازهم در بازار خاطرخواه داشته باشد و آن اینکه آن خودرو مزدا ۳ باشد! نسل دوم مزدا ۳ (که در ایران به نیومزدا شهره است)، از همان ابتدا با قیمت بالاتری نسبت به رقبای ژاپنی و کره‌ای خود به میدان آمد اما سهم خوبی از بازار را از آن خود کرد. مزدا ۳ به دلیل کیفیت سواری اسپرت، رفتارهای حرکتی چابک و البته کیفیت بسیار عالی مونتاژ، به لحاظ فنی در سطح بالاتری نسبت به کیا سراتو و هیوندای الانترا قرار می‌گیرد و همین مسئله سبب شده تا مشتریان مشکل پسند این کلاس هنوز هم مزدا را با وجود قیمت گزاف و البته هزینه نگهداری سرسام‌آور، به دیگر رقبا ترجیح دهند.

پنج: نیسان ماکسیما (۱۳۸۱ - ۱۳۹۱)
با آغاز مونتاژ نیسان ماکسیما در ایران، انقلاب بزرگی در صنعت خودروسازی کشور رخ داد. این خودرو که با عنوان لوکس‌ترین، مدرن‌ترین و گران‌ترین خودرو سواری بعد از انقلاب اسلامی به بازار آمد، خیلی زود توانست از طبقه ثروتمند جامعه دلبری کند و به خودروی محبوب آنها تبدیل شود. طوری که لقب «ماکسیما سوار» نوعی نماد طبقه مرفه در ادبیات اجتماعی دهه هشتاد به حساب می‌آمد. ماکسیما که در دو نسخه دنده اتوماتیک و دنده دستی عرضه شد در همه این سال‌ها پرستیژ خود را حفظ کرده و حتی با وجود رقبای قلدر وارداتی لحظه‌ای پا پس نکشیده. واقعیت این است که یک ماکسیمای سرحال، همین امروز هم می‌تواند انواع و اقسام خودروهای پرزرق و برق میلیاردی را از سر راه بردارد!

شش: هیوندای سانتافه نسل سوم (۲۰۱۳ - ۲۰۱۸)
نسل دوم هیوندای سانتافه جزو اولین شاسی بلندهای وارداتی به ایران بود. این شاسی بلند نام آشنا، به لطف عدم وجود رقبای مطرح در اواسط دهه هشتاد توانست سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص دهد. اما نسل سوم سانتافه که از اوایل دهه ۹۰ (و با مدل ۲۰۱۳) به ایران آمد از نسل پیشین نیز موفق‌تر عمل کرد و توانست عنوان پرفروش‌ترین محصول شرکت هیوندای در بازار کشورمان را کسب کند. با آنکه نسخه عرضه شده به ایران از نوع ۴ سیلندر بوده و کیفیت رانندگی دلچسبی ندارد، اما ابعاد مناسب، چهره ظاهری شکیل و تجهیزات رفاهی پرشمار از جمله عواملی بودند که سانتافه نسل سوم را به خودرویی محبوب در بازار ایران تبدیل کردند.

هفت: کیا اپتیما (۲۰۱۱ - ۲۰۱۵)
بدون تردید، پدیده این فهرست کیا اپتیما خواهدبود. سدان سایز متوسط کره‌ای که هیچ کس انتظارش را نداشت با چنین اقبالی در بازار ایران مواجه شود. هرچقدر که نسل دوم این خودرو (در مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰) در بازار ایران کم فروغ بود اما نسل سوم اپتیما حسابی در بازار گل کرد. کیا اپتیما به لطف طراحی ظاهری مدرن، کابین جادار، قیمت رقابتی و آپشن‌های بیشتر نسبت به رقبا توانست گوی سبقت را از هیوندای سوناتا، رنو تالیسمان و تویوتا کمری ربوده و بخش قابل توجهی از مشتریان این کلاس را به سمت و سوی خود بکشاند.

هشت: تویوتا لندکروزر J200 (2008 - ۲۰۱۳)
امکان ندارد چرخی در یکی از مناطق شمال شهر بزنید و چند دستگاه تویوتا لندکروزر J200 (یا به اصطلاح بازاری‌ها اتاق ۲۰۰) مشاهده نکنید! کمتر خانه لوکسی را سراغ داریم که لندکروزر مهمان پارکینگ آن نباشد. یک شاسی بلند فول سایز که با قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی برای مدل‌های صفر کیلومتر به ایران آمد و امروز قیمت حدود ۵ میلیارد تومانی(!) برای مدل‌های کم کارکرد پیدا کرده. البته که گمان نکنید این قیمت عجیب و غریب، لندکروزر را در بازار منزوی کرده. مشتریان و دلالان خودرو با همین قیمت‌ها هم در بازار برای لندکروزر سر و دست می‌شکنند!

۹ : ب.ام.و سری ۵ (۲۰۱۱ - ۲۰۱۶)
ب.ام.و سری ۵ چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، همواره خودروی محبوبی در بازار کشورمان محسوب شده و جایگاه خاصی در نزد لوکس سواران ایرانی دارد. اما نسل ششم این خودرو که با کد F10 شناخته می‌شود نه تنها محبوب‌ترین نسل سری ۵، بلکه پرفروش‌ترین محصول ب.ام.و در ایران نیز به شمار می‌آید. این سدان لوکس در نسخه‌های ۵۲۰، ۵۲۳، ۵۲۸ و ۵۳۵ به کشورمان راه یافت که مدل ۵۲۸ پرفروش‌ترین نسخه آن بود. سری ۵ کد F10 با بهره‌گیری از پیشرانه پرتوان و طراحی جذاب در کنار هزینه‌های نگهداری مناسب، توانست با عبور از بنز E-Class، نبض بازار سدان‌های لوکس ایران را در دست بگیرد و تا امروز هم نقش اصلی را در این بازار ایفا کند.

۱۰: مرسدس بنز S-Class (2005 - ۲۰۱۲)
گل سرسبد این فهرست و شاید گل سربند بازار خودروی ایران! مرسدس بنز S-Class با کد W221 که در دو نسخه S350 و S500 به ایران آمد و از همان ابتدا چشم‌ها را به خود خیره ساخت. این شاهکار آلمانی همزمان با بازارهای جهانی، در بازار کشورمان نیز به خودروی محبوب ثروتمندان بدل شد. مرسدس S-Class اساسا نیازی به تعریف ندارد و به نوعی یک معیار در کلاس سدان‌های لوکس فول سایز محسوب می‌شود. در توصف جایگاه این خودرو همین بس که با وجود رقیب وسوسه‌کننده‌ای همچون نسل جدید ب.ام.و سری ۷ آن هم با سطح تجهیزات بیشتر و قیمت مناسب‌تر، اما باز هم مرسدس S-Class بازار داغ‌تری دارد!
ارسلان سلیمانیان

کدخبر: ۴۴۷۵۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر