کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۳۱
تاریخ خبر:

پادشاه گوشی‌های موبایل‌ ۱۵میلیون تومانی در ایران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌اگر با بودجه ۱۵میلیون تومانی بخواهید گوشی بخرید، سه گزینه اصلی پیش روی شماست. سامسونگ Galaxy S20 FE نسخه اقتصادی از خانواده پرچمداران سابق سامسونگ یکی از آنهاست. گوشی که از نظر کیفیت صفحه نمایش، پردازنده و حافظه موقت نسبت به رقبایش برتری دارد.

قیمت آن در بازار عموما حدود ۱۴میلیون تومان است اما فروشنده‌های مختلف آن را در بازه ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان می‌فروشند. شیائومی Poco F2 Pro با قابلیت ۵G چند گام جلوتر حرکت می‌کند و اگر سراغ خرید این گوشی بروید، در زمان فراگیر شدن گوشی‌های ۵G از خریدتان پشیمان نخواهید شد. قیمتش در بازار بین ۱۵ تا ۱۸میلیون تومان است اما در این گزارش، مدل ۱۵میلیون تومانی که حافظه ۱۲۸ و رم شش گیگابایتی دارد، بررسی شده است.

ال‌جی Velvet یکی دیگر از گزینه‌هاست که در بازار با قیمت حدود ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و می‌توان با خرید قاب مخصوص، صفحه نمایش آن را دابل اسکرین کرد. گوشی‌های سامسونگ Galaxy S20 FE و ال‌جی Velvet هردو نسخه دیگری با قابلیت پشتیبانی از ۵G دارند اما هنوز این مدل‌ها به بازار ایران نیامده‌اند.

*** بهترین صفحه نمایش؛ سامسونگ Galaxy S20 FE
صفحه نمایش هر سه گوشی شیائومی Poco F2 Pro 5G، ال‌جی Velvet و سامسونگ Galaxy S20 FE کیفیت یکسانی دارد و رزولوشن هر سه ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰پیکسل است. این رزولوشن معادل کیفیت تصویر ۲K است و دو برابر Full HD کیفیت دارد. با این تفاوت که شیائومی و سامسونگ در گوشی‌هایشان از صفحه نمایش Super AMOLED استفاده کرده‌اند و ال‌جی سراغ پنل P-OLED رفته است.

تفاوت‌شان در اینجاست که در صفحه نمایش Super AMOLED هر پیکسل به صورت مجزا روشن و خاموش می‌شود و کنتراست تصویر بالاتر است. البته این دو فناوری هرکدام طرفدار خاص خودش را دارد. در بین این سه گوشی، شیائومی و ال‌جی هر دو تراکم پیکسلی ۳۹۵ دارند اما تراکم صفحه نمایش Galaxy S20 FE بالاتر و ۴۰۷ است که نشان می‌دهد در هر اینچ از صفحه نمایش گوشی سامسونگ ۴۰۷پیکسل قرار دارد. این یعنی گوشی سامسونگ می‌تواند جزئیات بیشتری را نمایش دهد اما تفاوتشان آنقدری قابل توجه نیست.

*** بهترین حافظه و پردازنده؛ سامسونگ Galaxy S20 FE
شیائومی Poco F2 Pro در دو مدل به بازار عرضه شده. مدلی که در این گزارش بررسی شده و قیمت آن حدود ۱۵میلیون تومان است، حافظه داخلی ۱۲۸گیگابایت و حافظه موقت یا رم شش گیگابایتی دارد. مدل دیگر با حافظه داخلی ۲۵۶گیگابایت و رم هشت گیگابایتی به بازار عرضه شده که قیمت آن بالاتر است. ال‌جی Velvet هم در دو مدل شش گیگابایتی و هشت گیگابایتی طراحی شده.

اما مدلی که به بازار ایران آمده، حافظه داخلی‌اش ۱۲۸گیگابایت و حافظه موقت آن شش گیگابایت است. این موضوع نشان می‌دهد شیائومی Poco F2 Pro و ال‌جی Velvet هر دو از نظر حافظه داخلی و موقت یکسان هستند. در این زمینه سامسونگ Galaxy S20 FE شرایطی بهتری دارد. حافظه داخلی آن ۱۲۸گیگابایت ولی حافظه رم آن بیشتر و هشت گیگابایت است.

از نظر پردازنده، ال‌جی از سری پردازنده‌های برندهای چینی یعنی Qualcomm استفاده کرده و ال‌جی Velvet پردازنده هشت ‌هسته‌ای اسنپدراگون SDM845 دارد. پردازنده شیائومی Poco F2 Pro از سری Qulcomm و اسنپدراگون ۸۶۵ است. پردازنده سامسونگ هم با تراشه Exynos 990 طراحی شده. موردی که نشان می‌دهد از نظر پردازنده، به ترتیب ساموسنگ Galaxy S20 FE، شیائومی Poco F2 Pro و ال‌جی Velvet شرایط بهتری دارند و با سرعت بیشتری برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

*** بهترین دوربین؛ شیائومی Poco F2 Pro
شیائومی Poco F2 Pro دوربین چهارگانه دارد. لنزها در میانه قاب پشتی و در یک دایره بزرگ جای گرفته‌اند. دوربین اول از نوع عریض و با رزولوشن ۶۴مگاپیکسلی است. در کنارآن لنز فوق عریض ۱۳مگاپیکسلی، لنز ماکرو پنج مگاپیکسلی و حسگر عمق دو مگاپیکسلی به چشم می‌خورند. دوربین سلفی این گوشی هم که به صورت مکانیکی از لبه بالایی گوشی بیرون می‌آید، ۲۰مگاپیکسل رزولوشن دارد. سامسونگ Galaxy S20 FE در رتبه دوم بهترین دوربین قرار می‌گیرد.

دوربین اصلی این گوشی سه‌گانه است. حسگر اول از نوع عریض با رزولوشن ۱۲مگاپیکسلی است و در کنارش لنز تله‌فوتو با رزولوشن هشت مگاپیکسل و لنز فوق‌عریض ۱۲مگاپیکسلی قرار دارند. دوربین سلفی این گوشی بهتر از دو مدل دیگر است و ۳۲مگاپیکسل رزولوشن دارد. موردی که نشان می‌دهد سامسونگ Galaxy S20 FE می‌تواند گزینه بهتری برای آنهایی باشد که بیشتر اهل عکس سلفی هستند.

در آخر دوربین سه‌گانه ال‌جی Velvet از لنز اصلی ۴۸مگاپیکسلی، لنز فوق عریض هشت مگاپیکسلی و حسگر عمق پنج مگاپیکسلی تشکیل شده. دوربین سلفی این گوشی ۱۶مگاپیکسلی است و نسبت به رقبایش کیفیت پایین‌تری دارد. دوربین شیائومی در میانه قاب پشتی و دوربین سامسونگ و ال‌جی در کناره آن قرار گرفته‌اند. این یعنی امکان ماسکه شدن دوربین با انگشتان‌تان وقتی گوشی را دست‌تان می‌گیرید، بیشتر است.

از نظر کیفیت فیلمبرداری، شیائومی Poco F2 Pro وضعیت بهتری نسبت به دو گوشی دیگر دارد. دوربین اصلی این گوشی می‌تواند با سرعت ۳۰فریم بر ثانیه، با کیفیت ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ فیلمبرداری کند. البته کیفیت فیلمبرداری با سرعت ۶۰فریم بر ثانیه کمتر و ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ است. کیفیت فیلمبرداری دوربین سامسونگ Galaxy S20 FE با سرعت ۶۰فریم بر ثانیه مشابه شیائومی و ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰پیکسل است اما نمی‌توان با پایین آوردن سرعت، کیفیت فیلمبرداری را افزایش داد.

دوربین ال‌جی Velvet هم از نظر کیفیت فیلمبرداری شرایطی مشابه سامسونگ دارد. با این حساب می‌توان گفت دوربین اصلی شیائومی Poco F2 Pro هم در فیلمبرداری و هم در عکس‌برداری بهتر از دو گوشی دیگر است. البته باید توجه داشته باشید که صفحه نمایش شیائومی با کیفیت کمتری تصاویر ثبت شده توسط دوربین را نمایش می‌دهد و اگر فیلمی که با این گوشی گرفتید را به تلویزیون منتقل کنید، متوجه کیفیت بالای آن خواهید شد. این گوشی با کیفیت ۴K فیلمبرداری می‌کند اما صفحه نمایش آن ۲K است.

*** بهترین باتری و شارژر؛ شیائومی Poco F2 Pro
باتری شیائومی Poco F2 Pro در مقایسه با دو رقیبش شرایط بهتری دارد. منبع تغذیه این گوشی یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت چهار هزار و ۷۰۰میلی‌آمپر است که قابلیت شارژ سریع هم دارد. شارژر داخل جعبه این گوشی با توان ۳۰وات گوشی را شارژ می‌کند که در مقایسه با شارژر فابریک گوشی‌های این رده توان بالاتری دارد.

تنها نقطه ضعف شیائومی Poco F2 Pro در مقایسه با دو گوشی دیگر این است که از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. در حالی که سامسونگ Galaxy S20 FE قابلیت شارژ بی‌سیم با توان ۱۵وات دارد. باتری این گوشی هم از نوع لیتیوم پلیمری است اما ظرفیت کمتر و چهار هزار و ۵۰۰میلی‌آمپری دارد. شارژر داخل جعبه گوشی سامسونگ توان ۲۵واتی دارد.

شارژر ال‌جی Velvet هم ۲۵واتی است اما ظرفیت باتری آن کمتر از دو رقیب دیگر است. باتری این گوشی از نوع لیتیوم پلیمری چهار هزار و ۳۰۰میلی‌آمپر ظرفیت دارد. این گوشی را می‌توان از طریق شارژر بی‌سیم هم شارژ کرد اما با توجه به پشتیبانی از توان شارژ بی‌سیم ۹وات، شارژ کردن گوشی به روش وایرلس زمان زیادی لازم دارد.

*** بهترین اندازه؛ ال‌جی Velvet
تنها برتری ال‎جی Velvet نسبت به دو رقیبش، وزن کم و ابعاد بزرگ صفحه نمایش است. این گوشی ۶٫۸اینچی است و خیلی سبک‌تر از دو گوشی دیگر به نظر می‌رسد. چراکه حدود ۱۸۰گرم وزن دارد. ابعاد قاب ال‌جی Velvet حدود ۱۶۷ در ۷۴میلیمتر و ضخامت آن ۷٫۸میلیمتر است و صفحه نمایش ۸۸٫۶درصد قاب رویی را پوشش داده و لبه‌های آن نازک‌تر از دو گوشی دیگر است.

شیائومی Poco F2 Pro صفحه نمایش ۶٫۶۷اینچی دارد و در بین سه گوشی مورد بررسی، از همه سنگین‌تر و ۲۱۹گرمی است. صفحه نمایش این گوشی ۸۷٫۲درصد قاب رویی را پوشش داده است. سامسونگ Galaxy S20 FE نسبت به دو گوشی دیگر کمی کوچک‌تر و ۶٫۵اینچی است. این گوشی ۱۹۰گرم وزن دارد و صفحه نمایش ۸۵درصد قاب رویی را پوشانده. این یعنی ضخامت حاشیه صفحه نمایش هم در گوشی سامسونگ بیشتر از دو گوشی دیگر است.

*** مقایسه امکانات ویژه
علاوه بر مشخصات کلی گوشی‌ها مثل صفحه نمایش و کیفیت دوربین و … چند ویژگی مهم باعث می‌شود سه‌گوشی مورد بررسی نسبت به هم برتری پیدا کنند. مثلا امکان پشتیبانی از فناوری ۵G توانسته شیائومی Poco F2 Pro را چند قدم از رقبایش جلو بیندازد. موردی که به سادگی نمی‌توان از کنارش عبور کرد. ال‌جی علاقه زیادی به گجت‌ها دارد. اگر بخواهید می‌توانید برای ال‌‎جی Velvet قاب مخصوص بخرید.

چراکه این گوشی قابلیت دابل اسکرین دارد. طوری که روی قاب گوشی یک صفحه نمایش دیگر در نظر گرفته شده که با اتصال به گوشی می‌تواند دو صفحه نمایش مجزا در اختیار کاربر بگذارد. با این کار می‌توانید همزمان با تماشای فیلم به بقیه کارهای‌تان هم برسید. قابلیت ویژه سامسونگ Galaxy S20 FE هم این است که علاوه بر پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵واتی، می‌تواند به صورت بی‌سیم دیگر گوشی‌ها را شارژ کند. شارژ معکوس این گوشی ۴٫۵وات قدرت دارد.

کدخبر: ۳۷۱۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر