کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۳۶۰
تاریخ خبر:

واکنش تند سردار سلامی و خرازی ‌به تهدیدات ترامپ

رئیس عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی و عالی‌ترین فرمانده سپاه پاسداران، دیروز پاسخ تهدیدات ترامپ را با تندترین ادبیات دادند. ماجرا از آنجا شروع شد که در میانه تنور داغ تلاش نافرجام آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نشریه پولیتیکو در آمریکا گزارش داد که ایران، در پی ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است.

این گفته از همان ابتدا با تکذیب ایران و البته ابراز شگفتی و بی‌اطلاعی آفریقای جنوبی روبه‌رو شد اما آمریکایی‌ها روی موج آن سوار شدند و ترامپ ابتدا اعلام کرد که در صورت اقدام ایران، پاسخ آمریکا هزار مرتبه شدیدتر خواهد بود و بعدا هم مدعی شد که این دستور را مکتوب کرده است. در عین حال، برخی هم هستند که ادعا می‌کنند اقدامات آمریکا نظیر اعزام یک ناوگروه به خلیج فارس یا برخی از اقدامات ایذایی و خرابکارانه مثل آنچه در نطنز گذشت؛ سیاست مشترک آمریکا و اسرائیل برای آن است که ایران را به دام جنگ بکشانند و مدعی هستند که این اقدامات تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

دیروز در ستاد کل فرماندهی سپاه پاسداران، سردار سلامی در پاسخ به تهدیدات آمریکا به خصوص تهدیداتی که در خصوص پاسخ به ترور شهید سلیمانی مطرح شده و البته ادعای کذب نشریه آمریکایی سخنان تندی به زبان آورد که بخشی از جملات فرمانده سپاه را می‌توانید اینجا بخوانید:

* آقای ترامپ از انتقام ما شک نکنید، زیرا کاملا قطعی و جدی است.

* ما اهل شرف و جوانمردی هستیم و جوانمردانه و عادلانه انتقام می‌گیریم به همین علت هم بود که در عین‌الاسد سربازان شما را هدف قرار ندادیم.

* ما کسانی را هدف قرار می‌دهیم که در شهادت سردار بزرگ سپهبد حاج قاسم سلیمانی مستقیم یا غیرمستقیم نقش داشتند.

* شما فکر می‌کنید ما در قبال خون برادر شهیدمان یک سفیر زن را در آفریقای جنوبی می‌زنیم؟

* آمریکایی‌ها بدانند هر کسی را که در ماجرای ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نقش داشته است، می‌زنیم و این یک پیام جدی است.

* شما در حالی که به شدت گرفتار مشکلات داخلی خود هستید ما را تهدید به حمله هزار برابری می‌کنید، اما زمانی که عین‌الاسد را زدیم، فرض و پیش‌بینی ما این نبود که شما جواب نمی‌دهید، بلکه کاملا فرضمان این بود که پاسخ می‌دهید و همان موقع صد‌ها موشک را آماده شلیک کرده بودیم که اگر پاسخ دهید اهداف مورد نظر را ویران کنیم.

* امروز هم همین است و اگر تار مویی از سر یک ایرانی کم شود، کرک و پشم شما را به باد می‌دهیم.

* تهدید‌ها جدی است و ما جنگ لفظی نمی‌کنیم و همه چیز را به میدان عمل واگذار می‌کنیم.

از سوی دیگر در شورای روابط خارجی، کمال خرازی، رئیس این شورای عالی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت این شورا در پاسخ به این سؤال که پاسخ ایران به اقدامات آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: ایران براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد درباره حق ذاتی دفاع از خود مجاز است بی‌درنگ پاسخی قاطع به هرگونه اقدام تجاوزکارانه آمریکا به بهانه بازگشت قطعنامه‌های لغو شده در قطعنامه ۲۲۳۱ بدهد. آن‌ها می‌دانند که ایران در دفاع از حقوق خود مطلقا کوتاه نمی‌آید و این را بارها در عمل به اثبات رسانده است.

مشخص نیست که منظور خبرنگار سایت این شورا از اقدامات آمریکا چه بوده است اما سوال پیشین در این مصاحبه ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های شورای امنیت از جمله تحریم تسلیحاتی ایران بوده که خرازی در پاسخ به آن گفته: این ادعای آمریکا آن‌قدر بی‌مبنا و بی‌معناست که حتی متحدان نزدیک آمریکا نیز آن را غیرمشروع می‌دانند؛ زیرا با خروج آمریکا از برجام حقی برای آن رژیم در استفاده از بند ماشه در برجام یا قطعنامه ۲۲۳۱ قائل نیستند.

البته آمریکا که با سیاست یکجانبه‌گرایی خود اهمیتی برای نهادهای بین‌المللی قائل نیست و با زورگویی تلاش دارد سیاست‌های نامعقول خود را بر دیگران تحمیل کند، به منظور اجرای خواست نامشروع خود در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیازی به تمسک به قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد، چنانکه الان هم از طریق تهدید دیگران به تحریم‌های ثانویه قصد دارد جلوی معاملات تسلیحاتی ایران را بگیرد.

احتمالا منظور از این اقدامات و تهدیدات، دو مطلبی باشد که در روزهای گذشته توسط دو رسانه آمریکایی و انگلیسی مطرح شده است. دو روز پیش خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که ترامپ می‌خواهد دستور اجرایی برای تحریم شرکت‌های (احتمالا روسی و چینی) که می‌خواهند به ایران سلاح بفروشند را صادر کند. البته گاردین دیروز اعلام کرد که روسیه و چین به نظر می رسد قصد دارند این تهدید را نادیده بگیرند اما ممکن است فروش تسلیحاتی به ایران را تا انتخابات آمریکا به عقب بیاندازند.

با این حال، برخی کارشناسان که با گاردین صحبت کردند، بر این باورند که آمریکا سعی خواهد کرد که پا را فراتر گذاشته و کشتی‌ها را بازرسی و متوقف کند، کشتی‌هایی که در آب‌‌های آزاد به ایران می‌آیند یا از آنجا می‌روند و این همان معنای اقدامات و تهدیداتی است که در زبان کمال خرازی، دیپلمات عالی رتبه ایران آمده بود.

در این شرایط به نظر می‌رسد که ایران موفق شده با استفاده از ظرفیت اروپا برای اعلام استقلال از سیاست‌های آمریکا، شکافی بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ایجاد کند و با حمایت استراتژیک چین و روسیه به موفقیتی برسد اما باز هم سایه تهدیدات همیشگی آمریکا را روی سر خود حس می‌کند و در این شرایط است که اهمیت سخنان خرازی و سلامی در یک روز مشخص می‌شود چرا که نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات سال‌های اخیر، دو بال سیاست خارجی ایران برای پاسخ دادن به آمریکا اشتراک موضع دارند.

این پاسخ‌ها البته می‌تواند معناهایی نیز برای کشورهایی داشته باشد که منافع آمریکا را در منطقه حفاظت می‌کنند و البته اخیرا در راهبردهای مقاومتی عربی - اسلامی علیه اسرائیل، شکاف ایجاد کردند. در روزهای آینده شاید این تهدیدات زبانی ادامه پیدا کند و حتی شاید، تنش‌های‌ نیابتی را در منطقه شاهد باشیم. تنور خاورمیانه داغ بود اما حالا در آستانه انتخابات آمریکا به نقطه ذوب رسیده است.

کدخبر: ۳۵۰۳۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر