کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۴
تاریخ خبر:

واکسن ایرانی کوو برکت ۹۰‌درصد ایمنی داد

روزنامه هفت صبح | تا امروز هیچ وقت مسئولان واکسن‌های بومی نگفته بودند که بالاخره این محصولات داخلی، ما را چند درصد مقابل کرونا ایمن خواهند کرد. بالاخره روز گذشته مدیر واکسن کوو برکت خبر داد که این محصول می‌تواند ۹۰ درصد ایمنی بدهد. دکتر حامد حسینی این خبر را دیروز همزمان با اجرای فاز دوم و سوم واکسن به صدا و سیما داد.

روز گذشته گروه کووبرکت، اتمام فاز اول مطالعات خودش را جشن گرفت. این همان واکسنی است که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به همراه گروهی از پزشکان مشهور عفونی دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی قرار است تا خرداد ماه آن را تولید و عرضه کنند. دکتر حسینی مدیر نظارت بر روی این واکسن در مصاحبه خود با صدا و سیما گفته که آنها فاز اول تحقیقشان را روی ۵۶ داوطلب در ۱۴ اسفند تمام کردند و حالا فاز دوم و سوم را با تزریق روی ۲۰ نفر شروع کرده‌اند.

البته قرار است تعداد این گروه به ۳۰۰ داوطلب هم برسد. مهرناز رسولی‌نژاد استاد تمام بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سینا مرادمند متخصص قلب و عروق و استاد همین دانشگاه دو نفر اولی بودند که در این مرحله، واکسن بر روی آنها تزریق شد. قرار است در فاز دوم و سوم چندین مطالعه به صورت همزمان انجام شود تا تنوع سنی و گروه‌های سنی مختلف هم مورد آزمایش قرار بگیرند.

این معیارها قبلا در فاز اول وجود نداشت و در فاز اول تنها ایمن بودن برای پزشکان اهمیت بیشتری داشت. به گفته دکتر حسینی فاز اول واکسن کوبرکت نشان داد که ایمن بوده و تمام معیارهای وزارت بهداشت را پاس کرده است. او گفت:« ما در این کارآزمایی دو دوز را امتحان کرده بودیم؛ یکی دوز ۳ و دیگری ۵ میکرو گرم. نتایج خیلی امیدوار کننده‌ای از دوز ۵ میکروگرم به دست آمد. برای همین این دوز را برای فاز دوم و سوم این کارآزمایی کاندیدا کردیم. امیدواریم که در فاز سوم هم این واکسن از ابتلا به بیماری پیشگیری کند و بتوانیم محصول ایمن و اثربخشی را در اختیار مردم قرار دهیم.»

این گروه تا امروز گزارش نهایی خود را به وزارت بهداشت داده‌اند و اصرار دارند که فعلا اطلاعات آنها اطلاعات آزمایشگاهی است. با این‌حال آنطور که اعلام شده در تمام افرادی که واکسن ۵ میکروگرم را تزریق کرده‌اند، توانسته‌اند بالای ۹۰ درصد آن سطح از آنتی بادی مورد نظر را در بدن داوطلبان مشاهده کنند. به گفته حسینی قرار است این نتیجه به زودی در یک مقاله علمی اعلام شود. قرار است فاز دوم واکسن کووبرکت با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵میلیون دوز قبل از پایان خرداد به اتمام برسد و در آخر بهار ستاد اجرایی ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰میلیون دوز در ماه تولید کند.

کدخبر: ۳۷۹۱۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر