کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۹۹۶
تاریخ خبر:

هشت ترفند برای سلامت گوشت و مرغ و برنج

روزنامه هفت صبح | تا امروز من سعی کردم با ذکر نکاتی که خیلی دور از دسترس نیست، اما به دلایل زیادی مغفول مانده کمی به سلامت عمومی جامعه خودم کمک کنم.مطالبی که من می‌نویسم را شاید بسیاری از دوستان به‌صورت پراکنده در بولتن‌های علمی یا مطالب مجازی ذکر کرده باشند اما تمرکز من روی این بحث و استقبال دوستانم باعث شده که این اطلاع رسانی بسیار جذاب و اثربخش شده باشد.این نکته قابل ذکر است که علم روز جهان در ساعت و ثانیه تغییر می‌کند.

امکان دارد مطالب علمی نقض خود را در مدت کوتاهی اثبات کند، ولی ایجاد بحث و مکالمه و استفاده از نظر کارشناسی عزیزان مطلع باعث کنجکاوی و توجه دوستان و اعتماد فیمابین شده است.خوشحالم که این استقبال نهایتا باعث سلامتی بخشی (هرچند اندک) از مردم ایران عزیزم گردد.تعدادی از توئیت‌ها با هشتگ اطلاع رسانی خودم را که در صفحه شخصی منتشر کردم، به عنوان نمونه در این بخش می‌توانید ملاحظه بفرمایید.اگر این بخش با استقبال شما مواجه شد، از این به بعد توئیت‌ها را با کامنت‌های منتخب چاپ خواهیم کرد که شما هم متوجه نحوه ایجاد بحث و تبادل نظر در صفحه شخصی من با محوریت سلامت غذا باشید.

*** توئیت اول:
نکاتی در خصوص برنج:
-برنج را پس از پخت بیش از یک‌ساعت بیرون از یخچال نگهداری نکنید.
-برنج را بیش از یکبار گرم نکنید.
-برنج مانده را سرد نخورید.
نکته:برنج خام می‌تواند دارای باکتری باسیلوس سروس باشد که به حرارت بسیار مقاوم بوده و با عدم رعایت نکات بالا، موجب اسهال و استفراغ گردد.

دلیل این توئیت فرهنگ غذایی ماست. ما در وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده‌های زیادی می‌کنیم.بیشتر خورش‌های ما با برنج سرو شده و غذاهایی مثل کوفته و … هم در منوی غذای ایرانی جایگاهی خاص دارد.حال ما با اضافه برنج خود در منزل چه می‌کنیم؟قاعدتا به علت فرهنگ و اعتقادات ما دور ریز غذا از موارد مکروه بوده و در حال حاضر شرایط اقتصادی نیز مزید بر علت شده است که ما اضافات غذا را نهایتا مصرف کنیم.اما این مصرف همیشه سالم نیست.نهایتا خواستم در لفافه با این توئیت به اطلاع دوستانم برسانم که به اندازه درست کردن و مصرف برنج بسیار سالم و اقتصادی‌تر از گرم کردن مکرر و مکرر برنج در شبانه روز به دلیل جلوگیری از دورریز برنج می‌باشد.

*** توئیت دوم:
نکاتی در خصوص گوشت:
- گوشت تازه ذبح شده را قبل از مصرف به منظور کاهش بار میکروبی ۲۴ تا ۷۲ ساعت در یخچال قرار دهید.
-گوشت فریزری را با آب گرم یا محیط بیرون آب نکنید.این گوشت مستعد فعال شدن باکتری‌های غیرفعال است.بهترین راه نگه داری در یخچال با دمای ۵ درجه از شب قبل از مصرف است.

این توئیت برای دوستانی زده شد که با توجه به آموزه‌های خود بیشتر به دنبال مصرف گوشت به‌صورت تازه و گرم هستند.گوشت قربانی از نمونه‌های بارز این مثال است.متاسفانه با توجه به عدم اطلاع رسانی صحیح و شایعه پراکنی‌های مغرضانه، مردم ما فکر می‌کنند که هر محصول سنتی نسبت به محصولات صنعتی سالم‌تر است.درخصوص گوشت این یک خطر بزرگ‌محسوب می‌شود.سلامت گوشت به عوامل بسیاری بستگی دارد.

متاسفانه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در منطقه ما زیاد بوده و تدابیر سازمان‌های مربوط مانند دامپزشکی کشور بسیار‌ از سلامت عمومی جامعه تاثیرگذار است.حتما بارها شنیده‌اید: ما در فلان مسافرت گوسفندی کشتیم و همانجا کباب کردیم و به به و …سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که اگر این دام به بیماری‌های مشترک انسان و دام مبتلا باشد تکلیف چیست؟ هیچ تکلیفی جز بیماری وجود ندارد.با این توئیت به‌صورت تلویحی به دوستانم گفتم که سیستم کشتارگاهی صنعتی ‌گوشت و زنجیره سرد توزیع در نهایت به نفع ایشان است.

*** توئیت سوم:
نکاتی در رابطه با استفاده از فویل آلومینیومی:
-سعی کنید از پخت و پز غذاهای دارای مواد اسیدی مثل گوجه یا آبلیمو با فویل خودداری کنید.
-به هنگام استفاده سطح براق فویل به سمت پایین باشد.
-از فویل‌هایی که خراشیده و مکرر استفاده شده‌اند استفاده نکنید.
چرا این توئیت را نوشتم؟

به اطراف خود نگاه کنید. ما حتما در زمان آشپزی از وسایل و ابزاری استفاده می‌کنیم که نه از دلیل اصلی استفاده از آن مطلعیم،نه فواید و خطرات احتمالی آن را می‌دانیم.یکی از این ابزار‌ها فویل‌های موجود در بازار است.تقریبا در هیچ رسانه‌ای به تفصیل به مورد عدم استفاده از فویل‌ها هنگام آشپزی با مواد خامی که خاصیت اسیدی دارند اشاره نشده بود.این مورد از موارد بسیار تاثیرگذار در بیماری‌های سیستم گوارش بدن است.با این توئیت تلویحا خواستم به این نکته اشاره کنم که با دیدن چند فیلم تبلیغاتی یا آموزش‌های آشپزی نکات بسیار ریزی از چشم پنهان می‌ماند که نهایتا در سلامتی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

*** نکته
* یک: ‌‌آیا تخم‌مرغ با رنگ پوسته تیره پرخاصیت‌تر است؟
تخم مرغ با پوسته تیره (اصطلاحا رسمی یا محلی)هیچ مزیت غذایی بر تخم مرغ معمولی با رنگ پوسته سفید ندارد و الکی پول اضافه ندید.
‏این فقط تفاوت نژادی مرغ تخم‌گذار است که این تفاوت را ایجاد می‌کند.

* دو: ‏آیا آردهای سفید خانگی با وایتکس سفید می‌شود؟
‏خیر راه‌های شیمیایی مانند استفاده از دی اکسید کلرین(مجاز)برای اینکار وجود دارد.اما عمده‌ترین راه ترکیب مقداری آرد سویاست که به‌صورت طبیعی دارای آنزیم لیپوکسیژناز هست.این آنزیم رنگ زرد طبیعی گندم را روشن می‌کند.

* سه: ‏آیا ماست‌هایی که دارای شیرخشک هستند تقلبی اند؟
‏جواب:خیر،برای تولید ماست پرچرب حداقل ماده خشک استاندارد ۸/۵ هست و چون ما شیری با این چربی در شرایط تجاری نداریم،شرکت‌ها تا ۲ درصدشیر خشک بر اساس فرمول استاندارد به ماست اضافه می‌کنند.
‏نکته:شیرخشک محصولی تقلبی نیست.

* چهار: ‏آیا به سیب مواد شیمیایی و براق سرطانزا می‌زنند؟‬
خیر واکس سیب یک پوشش گیاهی از جنس صمغ(نوعی نشاسته) است که گیاهی و خوراکیست و برای کاهش رطوبت و فساد زودرس به سیب می‌زنند.این کار در تمام دنیا قانونی و بی‌خطر تلقی شده و برای جلوگیری از ضایعات انجام می‌شود.

* پنج:تفاوت مرغ سبز با ارگانیک چیست؟
مرغ ارگانیک در ایران بی‌معنی است و بیش از یک‌سال است که سازمان دامپزشکی کشور مجوز تولید مرغ سبز را صادر نکرد و مرغ‌ها بر اساس نوع مرغ و تجهیزات کشتارگاه به سه گرید +A ، A و B تقسیم می‌شوند.
‏ پس بسته‌بندی سبز را گرانتر نخرید.

کدخبر: ۳۸۷۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر