کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۴۱
تاریخ خبر:

نکاتی که باید قبل از خرید پلی‌استیشن‌۵ بدانید

روزنامه هفت صبح | این روزها بیش از هر گروهی گیمرها شرایط سیاسی کشور را دنبال می‌کنند. اینکه روابط ایران و آمریکا به چه شکلی ادامه پیدا می‌کند، در نگاه عموم به عنوان اصلی‌ترین دلیل تغییرات قیمت ارز شناخته می‌شود و در ادامه تاثیر مستقیمی روی هزینه‌ای دارد که باید از سوی گیمرها برای خرید کنسول‌های جدید تامین شود.

آنهایی که تصمیم به خرید ایکس‌باکس جدید داشتند که احتمالا تا حالا موفق به انجام این کار شده‌اند، اما در سوی مقابل وضعیت برای علاقه‌مندان به پلی‌استیشن ۵ به بدترین شکل ممکن دنبال می‌شود. کنسولی که قیمت رسمی آن ۵۰۰ دلار است، بنا به دلایل مختلف، از جمله نرخ ارز و البته کمبود موجودی بازارهای جهانی، در ایران با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اگر تصمیم به قبول این هزینه ۳۰ میلیون‌تومانی دارید یا خودتان را برای آینده و کاهش قیمت‌ها آماده کردید، بهتر است قبل از خرید به نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم توجه داشته باشید؛ نکاتی که صفر تا ۱۰۰ کنسول جدید سونی را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.

*** تفاوت نسخه استاندارد و دیجیتال
تنها تفاوت نسخه استاندارد با نسخه دیجیتال، وجود درایو بلوری الترا اچ‌دی در نسخه استاندارد است. نسخه دیجیتال مجهز به درایو نیست. نسخه استاندارد دارای یک درایو بلوری است که به شما امکان می‌دهد دیسک‌های بلوری پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۴ و همچنین فرمت‌های دیگر مدیا که روی بلو‌ری الترا اچ‌دی، بلوری معمولی و دی‌وی‌دی ذخیره شده‌اند را اجرا کنید.

در طرف دیگر نسخه دیجیتال فاقد هرگونه درایو بوده و تنها می‌توان بازی‌ها را به صورت دیجیتال از فروشگاه پلی‌استیشن (یا دیگر فروشگاه‌ها) خریداری و روی کنسول نصب کرد. همچنین امکان استفاده از سرویس‌هایی مانند پلی‌استیشن‌پلاس و پلی‌استیشن ناو هم روی نسخه دیجیتال وجود دارد؛ دو کنسولی که از دید سخت‌افزاری هیچ تفاوتی ندارند و خروجی یکسانی را
ارائه می‌کنند.

*** حافظه بسیار سریع اس‌اس‌دی
حافظه بسیار سریع اس‌اس‌دی کنسول پلی‌استیشن ۵ با این هدف ساخته شده که هرچه بیشتر موانع را از سر راه گیمرها بردارد؛ به‌ویژه صفحات بارگذاری طولانی به واسطه آن حذف می‌شوند. با استفاده از حافظه اس‌اس‌دی کنسول پلی‌استیشن‌۵، دست بازی‌سازها برای خلق دنیاهای بسیار بزرگ و با جزئیات بسیار بیشتر باز بوده و دیگر خبری از محدودیت‌های نسل قبل نخواهد بود.

علاوه‌بر از بین بردن صفحات بارگذاری طولانی، اس‌اس‌دی جدید پلی‌استیشن ۵ این امکان را برای بازی‌سازها و گیمرها فراهم می‌کند تا بتوانند در دنیاهای بسیار وسیع، با سرعت بسیار بالا فرایند انتقال را انجام دهند. همه اینها به این معناست که در نهایت بازیکنان بیشتر مشغول بازی کردن خواهند بود تا صبر کردن برای بارگذاری بازی. حافظه اس‌اس‌دی کنسول پلی‌استیشن ۵ با پهنای باند ۵/۵ گیگابایت بر ثانیه و به لطف طراحی بسیار پیشرفته‌ای که دارد، با هدف کوتاه‌تر کردن زمان بارگذاری بازی‌ها ساخته‌ شده و به سازندگان اجازه می‌دهد تا با سرعت بسیار بالا به دیتای بازی‌ها دسترسی داشته باشند.

*** قابلیت افزایش حافظه داخلی
کنسول پلی‌استیشن ۵ از وجود یک پورت برای اضافه کردن اس‌اس‌دی‌های ام۲ بهره می‌برد که در آینده به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با خرید و نصب این نوع اس‌اس‌دی، فضای بیشتری برای نصب و اجرای بازی‌های پلی‌استیشن ۵ داشته باشند.

این امکان در آینده و از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری به کنسول پلی‌استیشن ۵ اضافه می‌شود و همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه چه نوع از اس‌اس‌دی‌های «ام۲» پشتیبانی می‌شوند هم منتشر خواهد شد. «ام۲» نوع بسیار سریعی از اس‌اس‌دی هستند که در آینده از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری روی هر دو نسخه کنسول پلی‌استیشن ۵ قابل نصب خواهند بود و می‌توانند فضای مورد نیاز برای ذخیره و اجرای بازی‌ها را افزایش دهند.

*** پلی‌استیشن به تلویزیون الترا‌ اچ‌دی نیاز دارد؟
خیر. داشتن تلویزیون الترا اچ‌دی الزامی نیست. رزولوشن‌های ۷۲۰p، ۱۰۸۰i، ۱۰۸۰p و ۲۱۶۰p پشتیبانی می‌شوند. در زمان اتصال به نمایشگر الترا اچ‌دی، کنسول پلی‌استیشن ۵ می‌تواند حداکثر تا ۲۱۶۰p (4کی) خروجی بدهد. همچنین کنسول پلی‌استیشن ۵ در زمان لانچ با رزولوشن ۸کی نیز سازگار است و از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری می‌تواند ۸کی (در صورت فراهم بودن محتوا و نرم‌افزارهای مورد نیاز) خروجی بدهد.

*** کنترلر بی‌سیم دوال‌سنس
کنترلر دوال‌سنس کنسول پلی‌استیشن ۵ راه‌هایی که بازیکنان می‌توانند با بازی ارتباط برقرار کنند را ارتقا می‌دهد. از ویژگی‌های مهم این کنترلر می‌توان به هپتیک فیدبک و ادپتیو تریگر اشاره کرد. هر دوی این ویژگی‌ها با هدف تاثیر بر حس لامسه به کنترلر جدید سونی اضافه شده‌اند و کمک می‌کنند بازیکن هرچه بیشتر با دنیای بازی ارتباط برقرار کند.

تکنولوژی نسل جدید هپتیک فیدبک جایگزین ویژگی قدیمی‌تر رامبل شده و به بازیکنان اجازه می‌دهد ارتباط فیزیکی بیشتری با بازی داشته باشند. انتظار ما این است که سازندگان راه‌های زیاد و خلاقانه‌ای را برای استفاده هرچه بهتر از این ویژگی خاص پیدا کنند.

از غرق کردن بازیکن در دنیای بازی گرفته تا منتقل کردن شرایط گیم‌پلی به بازیکن. لازم به ذکر است که بازیکنان در صورت تمایل می‌توانند ویژگی هپتیک فیدبک را غیرفعال کرده یا از شدت آن بکاهند. تریگرهای جدید کنترلر دوال‌سنس که در دکمه‌های L2 و R2 تعبیه شده‌اند می‌توانند واکنش‌های کاملا واقعی را در هنگام بازی کردن شبیه‌سازی کنند.

کدخبر: ۳۷۴۹۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر