کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۹۶۳
تاریخ خبر:

نه! به‌صرفه نیستند؛ نگاهی به سلتوس ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیونی ‌

نه! به‌صرفه نیستند؛ نگاهی به سلتوس 2میلیارد و 500 میلیونی ‌

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | ‌بالاخره پلاک شدند! منظورمان خودروهای وارداتی است. بالاخره بعد از مدت‌ها کش‌و‌قوس و گمانه‌زنی، نخستین محموله از محصولات کیا طی روزهای اخیر مراحل پلاک‌گذاری را با موفقیت سپری کردند و به دست مشتریان خود رسیدند.

محصولات برند کیا، نخستین خودروهای غیرچینی بودند که بعد از چند سال وقفه، مهمان خیابان‌های کشورمان شدند. از مدل «پگاس» و «سراتو» در کلاس کامپکت‌های اقتصادی گرفته تا «سونت» و «سلتوس» در کلاس کراس‌اوورهای متوسط. در این بین «سلتوس» زودتر از دیگر برادران خود به خیابان آمد. یک محصول اکونومیک که پیش‌بینی می‌شد با قیمت رقابتی به فروش برسد اما قیمت رسمی آن از مرز ۲.۵ میلیارد تومان هم عبور کرده است.

چهره ظاهری
تقریبا همه ما «کیا اسپورتیج» را می‌شناسیم یا دستکم اسمش به گوش‌مان خورده. کراس‌اوور معروف کیا که سال 2007 به ایران آمد و تا سال 2017 جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار بود. اسپورتیج به واسطه قیمت رقابتی و آپشن‌های پرشمار توانست به سرعت در دل مشتریان ایرانی جا باز کند و سهم عمده‌ای از بازار شاسی‌بلندهای سایز متوسط را از آن خود سازد.

حالا که به واسطه قوانین من‌درآوردی و اوضاع وخیم قیمت‌ها، شانس اسپورتیج برای موفقیت در ایران ناچیز بوده، واردکننده وطنی کیا به سراغ برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی سلتوس رفته. سلتوس (Seltos) در ادبیات کهن یونان نام «پسر هرکول»، چهره اساطیری یونان است. طراحی این کراس‌اوور را باید ادامه‌دهنده زبان طراجی جدید کیا دانست که اکنون به مرز پختگی رسیده.

طراحی ظاهری سلتوس کاملا جوان‌پسند بوده و به راحتی نمره قبولی می‌گیرد. در داخل کابین هم با یک طراحی مدرن مواجه هستیم که یک سروگردن بالاتر از رقبای چینی قرار می‌گیرد. البته از آنجا که سلتوس، صرفا برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده، باید منتظر ماند و دید که از چه کیفیتی برخوردار است.

آیا همان کیفیت متریال به‌کارگرفته شده در مدل‌های اسپورتیج و سورنتو را دارد یا به جهت صرفه‌جویی، از مواد ارزان‌تری استفاده شده؟! نکته قابل توجه در‌خصوص سلتوس، پلتفرم مدرن آن بوده که با فاصله 2615 میلی‌متری بین دو محور، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

مشخصات فنی
مهندسان کیا، طیف متنوعی از پیشرانه‌های کم‌حجم را برای سلتوس در نظر گرفته‌اند. از پیشرانه 1/4 لیتری تا پیشرانه 1/6 لیتری تنفس طبیعی و توربو و دست آخر 2 لیتری تنفس طبیعی. پیشرانه‌های 6/1 لیتری تنفس طبیعی و توربو و 2 لیتری این خودرو می‌توانند به ترتیب 121، 175 و 147 اسب بخار قدرت تولید کنند.

ضمن آنکه یک پیشرانه 1/6 لیتری دیزلی نیز با قدرت 134 اسب بخار ‌روی سلتوس قابل سفارش است. طبق اطلاعاتی که به «هفت‌صبح» رسیده مدل‌های وارداتی به ایران مجهز به پیشرانه 1/6 لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار هستند. هرچند امیدواریم در فازهای بعدی واردات، شاهد عرضه نسخه 2 لیتری نیز باشیم.

شرایط در بازار
مهرماه امسال وقتی قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی محاسبه و منتشر شد، رقم یک میلیارد و 800 میلیون تومانی برای «سلتوس» اعلام شده بود که گرچه رقم گزافی برای یک خودروی اقتصادی کره‌ای به حساب می‌آید‌ اما باز هم پیش‌بینی می‌شد که رقم نهایی، بیشتر از این حرف‌ها خواهد بود.

حالا و با تحویل نخستین سری به مشتریان، قیمت سلتوس از 2.5 میلیارد تومان عبور کرده و به حدود دو میلیارد و 700میلیون تومان رسیده! قیمتی که هیچ تناسبی با توانایی‌های فنی سلتوس ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید که طی هفته‌های آتی و با تحویل تعداد بیشتری از خودروهای وارداتی، قیمت‌های اولیه خواهد شکست یا نه. آنچه واضح است، فعلا سلتوس در رقابت با خودروهای کارکرده کره‌ای و ژاپنی کار سختی در پیش دارد.

کدخبر: ۵۴۶۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر