کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۴۶۰
تاریخ خبر:

نسل جدید داستر؛ آفرودی‌ مدرن و قوی

نسل جدید داستر؛ آفرودی‌ مدرن و قوی

روزنامه هفت صبح| دو روز قبل کمپانی داچیا به صورت رسمی، از نسل جدید داستر تحت عنوان داچیا داستر ۲۰۲۴ پرده برداشت.البته که داستر در ایران هم دستی بر آتش داشت. در دوران اوج واردات خودرو دقیقا دهم آذرماه سال 92، یعنی 10 سال قبل پدال درباره ورود داستر به ایران نوشته بود:« شاسی‌بلند ارزان قیمت رنو و زیر مجموعه آن یعنی داچیا سرانجام پای به ایران گذاشت اما نه به واسطه شرکت رنو پارس بلکه به عنوان یک خودروی وارداتی.

نگین خودرو پیش فروش داستر دو دیفرانسیل با موتور ۲ لیتری را آغاز کرده است. اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید، قیمت ۸۰ میلیونی داستر است. قیمتی که تا دو سال پیش به شاسی‌بلندهای بسیار معروف‌تر و پر قدرت‌تر و با امکانات بالا پرداخت می‌شد.» فکرش را بکنید 10 سال قبل این خودرو در ایران 80 میلیون تومان قیمت داشت و حالا طبق گزارش‌های منتشرشده، قیمت رنو داستر جدید از حدود ۲۰ هزار یورو شروع می‌شود و احتمالاً نسخه هیبریدی فول‌آپشن قیمت بالاتری هم داشته باشد.

دیگر خودتان محاسبه کنید احتمال دارد به ایران بیاید؟ چرا‌که یک رگه این خودرو رومانیایی است اما رگه قوی‌تر آن فرانسوی است که فعلا ما با فرانسه انگار مراوده خودرویی نداریم. بگذریم اما درباره مشخصات نسل جدید داستر که به تازگی معرفی شده است. داچیا داستر که مهم‌ترین مدل این برند رومانیایی محسوب می‌شود،‌ وارد سومین نسل خود شده و هدف آن، بهبود ویژگی‌هایی است که منجر به محبوبیت این مدل در نسل‌های پیشین شده بود.

این شاسی‌بلند کوچک اکنون از ظاهر خشن‌تر نسبت به مدل‌های قبلی بهره می‌برد، از مواد مستحکم‌تر و تجدیدپذیر استفاده می‌کند، فضای داخلی بیشتری دارد و برای اولین بار، با پیشرانه‌های الکتریکی‌ عرضه می‌شود. باوجود تمام به‌روزرسانی‌ها، داچیا متعهد است که آن را همچنان در بهترین قیمت ممکن عرضه و داستر را به در دسترس‌ترین گزینه در سگمنت خود تبدیل کند.

داچیا داستر ۲۰۲۴
داستر ۲۰۲۴ از پلتفرم رنو موسوم به CMF-B بهره می‌گیرد که حاصل همکاری مشترک رنو، نیسان و میتسوبیشی است و نسل جدید داستر، اشتراک‌های فنی بسیاری با ساندرو و جاگر دارد. طراحی ظاهری داچیا داستر، تا حدود بسیار زیادی وامدار کانسپت بیگستر است. در بخش دماغه، چراغ های باریک طراحی شده است‌ که هم‌ارتفاع با جلوپنجره خودرو هستند و لوگوی DC در میان جلوپنجره نقش بسته است.

سپر نیز حالتی عضلانی و آفرودی دارد. در نمای کناری، گلگیرها دارای محافظ پلاستیکی هستند که حال و هوای آفرودی خودرو را بیشتر نمایان می‌سازند و گلگیر عقب نیز با حجم‌پردازی خاص خود، سعی دارد داستر جدید را بزرگ‌تر و عضلانی‌تر نسبت به آنچه است، به نمایش دربیاورد.

طراحی خارجی داچیا داستر 2024
داچیا داستر 2024 در ظاهر بسیار شبیه ‌ کانسپت بیگستر است که سال گذشته معرفی شد. این نسل دارای بدنه‌ای مکعبی و تیز است و چهره جان‌سخت‌تری را به‌نمایش می‌گذارد. مثل نسل دوم طول بدنه این نسل نیز 4/34 متر است‌ اما عرض آن به 1/81 متر افزایش پیدا کرده؛ در مقابل ارتفاع سقف به 1/66 متر کاهش یافته است.

در نسل جدید داستر، فاصله کف اتاق تا زمین، 7 میلیمتر رشد دارد.در جلوی خودرو، چراغ‌های اصلی و چلوپنجره مستطیلی هستند و در یک پنل یکپارچه قرار گرفته‌اند. چراغ‌های روشنایی در روز، گرافیکی به شکل حرف Y انگلیسی دارند و خطوط آنها با خطوط جلوپنجره موازی است. سپر برآمده داچیا داستر دارای ساختاری عضلانی است و حس صلابت و قدرت را به بیننده منتقل می‌کند. این سپر یک ورودی هوای بزرگ و دو چراغ مه‌شکن در طرفین خود دارد.

مشخصات فنی
نسل جدید داچیا داستر با موتور 4 سیلندر 99 اسب بخاری در مدل پایه عرضه می‌شود. این مدل دوگانه‌سوز است و می‌تواند با سوخت LPG نیز کار کند. باک بنزین این خودرو 50 لیتری است و مخزن LPG نیز ظرفیتی برابر 50 لیتر دارد. داچیا ادعا می‌کند نسل سوم داستر با باک و مخزن پر قادر است تا 1300 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.

داستر با پیشرانه هیبرید نرم نیز قابل انتخاب خواهد بود. این پیشرانه شامل موتور 1/2 لیتری توربو، موتور برقی 48 ولتی و باتری 0/9 کیلووات ساعتی می‌شود و مدل مجهز به آن چهار چرخ محرک است. برای رانندگی با این نسخه 5 حالت تعریف شده که عبارتند از خودکار، برف، گل و شن، آفرود و اقتصادی.

کدخبر: ۵۵۰۴۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر