کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۴۱۸۴
تاریخ خبر:

نامه وکلا به ژیسکار دستن و خطر تعطیلی پالایشگاه آبادان

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | 27 مهرماه 1357. تیتر مهم صفحه اول گفت‌و‌گو با مهندس بازرگان است با عنوان رهبر نهضت آزادی. علیه نیک‌پی شهردار سابق تهران و ارتشبد نصیری اعلام جرم شده است. نصیری به‌خاطر رشوه و تبانی و همین‌طور شکنجه شهروندان عادی و نیک‌پی هم به‌خاطر لغو ناگهانی مجوز یک ساختمان 16 طبقه. رادیو لندن از بازگشت نصیری به‌رغم اتهامات وارد شده ابراز تعجب کرده است. نقل‌قولی هم از ابوالحسن بنی‌صدر تیتر شده که طی آن گفته حضرت آیت‌الله العظمی خمینی عقیده دارند که تجربه مشروطیت نباید تکرار شود.

خریدهای سنگین سلاح از آمریکا هم لغو شده است. از‌جمله خرید 521 جنگنده! در صفحه 3 روایت شده که دکتر نهاوندیان وزیر علوم به‌خاطر اختلاف عقیده با منوچهر آزمون وزیر مشاور در امور اجرایی استعفا داده است. قبل از او مژدهی وزیر بهداري هم استعفا داده بود. هر دو نفر عقیده داشتند که سیاست‌های امتیازدهی به اعتصابیون اشتباه است و موجب تورم خواهد شد. محمدرضا به رادیو فرانسه گفته که رضا پسرش بعد از تکمیل تحصیلاتش در دانشگاه هوایی تگزاس به ایران باز‌می‌گردد و مسئولیت‌های بیشتری را بر‌عهده خواهد گرفت.

غلامحسین ساعدی مدت‌ها ممنوع‌الخروج بوده و پس از گرفتن مجوز خروج به آمریکا و شیکاگو رفته و حالا اعلام کرده نمی‌تواند دور از ایران زندگی کند و می‌خواهد به کشورش بازگردد. در کرمان فضا بسیار امنیتی است و آیت‌الله مرعشی‌نجفی شلیک علیه تظاهر‌ات‌کنندگان را حادثه‌ای قرون وسطایی نامیده است. حمله به تظاهرات‌کنندگان در ظهر 24مهرماه شکل گرفته است و تعدادی لباس شخصی هم در ماجرا حضور داشته‌اند. پلیس ورود مامورانش به دبیرستان عبرت و درگیری با دانش‌آموزان دختر را تکذیب کرده است.

در توچال تهران هم برف آمده است. اعتصاب‌های فرهنگیان و دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ادامه دارد. در صفحه سینمایی گزارشی کار شده از بعضی فیلم‌های در دست تولید. به‌خصوص فیلمی که حبیب کاوش با نام زیر چتر باران تدارک دیده و فرمول موفق در امتداد شب را با حضور سعید کنگرانی تکرار کرده و فیلم مملو از صحنه‌های سکسی است.

اما با مقررات و سختگیری‌های جدید، تهیه‌کننده فیلم نگران وضعیت اکران فیلمش شده است! تپه 303 ساخته امان منطقی و با تدوین ساموئل خاچیکیان از دیگر پروژه‌های در دست اجرا هستند. یک کمدی ایتالیایی هم با نام تجربه‌های قبل از ازدواج به اکران سینماهای تهران رسیده است. در صفحه 25 نوشته شده که 5000 کارمند و کارگر صنعت نفت اعتصاب کرده‌اند.

29 مهرماه1357. راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تهران خبر جالب این شماره است. مهندس بازرگان هم رفته پاریس تا با آیت‌الله خمینی دیدار کند. اردشیر زاهدی در پاریس است و براي همین شایعاتی شکل گرفته اما امروز ماموريت زاهدی برای ملاقات با آیت‌الله خمینی تکذیب شد. خبر ساخت دو فیلم ایرانی بادیگارد و پرستار شب اعلام شده. در بادیگارد سعید راد بازی خواهد داشت و در پرستار شب هم بهروز وثوقی با شهره آغداشلو.

فیلم دزد دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکا هم در سینما مولن‌روژ اکران شده است. قرار بوده یک برنامه رادیويی با حضور سعید راد و ایرج قادری و سعید مطلبی و م. صفار و البته شهره آغداشلو شکل بگیرد که به‌جز خانم آغداشلو بقیه گفته‌اند که در شرایط افسرده‌کننده حاکم بر سینما و جامعه دل و دماغ شرکت در چنین برنامه‌های شادی را ندارند. در صفحه 21 نوشته شده که با اعتصاب کارگران صنعت نفت، پالایشگاه آبادان در خطر تعطیلی قرار گرفت.

گروهی به‌نام جانبازان استقلال ایران پیام‌های تهدید‌آمیزی را علیه برخی از روحانیون منتشر کرده‌اند. در ادامه اعتصاب کسبه مشهد در اعتراض به محاصره منزل آیت‌الله شیرازی، ‌امروز یکی از روحانیون به‌نام آیت‌الله‌زاده شیرازی خواستار پایان اعتصاب شده است. جمع کثیری از وکلای دادگستری،‌ نامه‌ای به ژیسکار دستن رئیس‌جمهور فرانسه ارسال کرده و از او خواسته‌اند با آیت‌الله خمینی در کمال احترام رفتار کنند. در تهران هم لغو خرید هواپیماهای اف‌14 به سفارت آمریکا در ایران ابلاغ شده است. حسنی مبارک هم سه‌شنبه وارد تهران خواهد شد. رادیو لندن می‌گوید در تظاهرات پنجشنبه قم گروهی از زاغه‌نشینان که از دولت پول گرفته بودند با چماق و سنگ به تظاهرات‌کنندگان حمله کرده بودند.
خداحافظ.

کدخبر: ۴۸۴۱۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر