کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۶۳۰
تاریخ خبر:

معرفی كراس‌اوور‌ كوچك سايپا يا جانشين تيبا

روزنامه هفت صبح| محصول جديد خودروسازي سايپا با رنگ‌هاي متنوع به‌زودي به توليد انبوه خواهد رسيد و مدتي بعد هم روانه بازار مي‌شود. تصاویر رسمی و مشخصات فنی سایپا اطلس در حالي منتشر شد كه این محصول جدید سایپا در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تولید و به بازار عرضه می‌‌شود.

علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا مي‌گويد: «تولید آزمایشی این خودرو برای انجام تست‌های مختلف از‌جمله تست‌های تصادف و عابر‌پیاده آغاز شده تا مجوزهای رسمی را دریافت کند.» مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا با بیان اینکه در بین مشتریان و جامعه تنوع رنگ خودرو به دلایل مختلف به شدت کاهش یافته و درصد بالایی از محصولات به رنگ‌های سفید، مشکی، نوک‌مدادی و نقره‌ای محدود شده است گفت:

«برای ایجاد تغییر این روند سعی شده در رنگ‌آمیزی این خودروهای VP از رنگ‌های متنوع استفاده شود. با توجه به اینکه اذهان عمومی بیشتر روی رنگ‌های یکسان شکل گرفته در تولید این خودروها از رنگ‌های خانواده سبز، آبی، قهوه‌ای و قرمز با ترکیبات جذاب استفاده شده که تنوع بالایی ایجاد كرده و مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته است. تمامی رنگ‌آمیزی خودروها در سالن‌های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا در صورتی که در آینده نیاز باشد بتوانیم از رنگ‌های متنوع در داخل سایپا که با فرآیندهای استاندارد و بر‌اساس نظر مشتریان است تولید و عرضه کنیم.»

جايگزين تيبا
اطلس خودرو کراس‌اووری است که بر پایه خودروهای ساینا و کوییک طراحی و تولید شده و حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است جایگزین تیبا شود. اما در واقع يك‌جورهايي سایپا اطلس نسخه فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود. سایپا اطلس یک هاچبک کراس جدید بر‌اساس پلتفرم X200 است.

بر اساس اطلاعات اولیه اطلس در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه می‌شود و تیپ‌های فنی مختلفی را خواهد داشت. در حال حاضر سایپا نمونه‌هایی از این خودرو را برای انجام تست‌های تصادف و عابر‌پیاده آمده کرده و در مسیر اخذ مجوزهای رسمی این هاچبک کراس کلاس B است.

به گفته مهندسان سایپا، اطلس با جعبه دنده دستی و اتوماتیک به بازار می‌آید و در تیپ‌های مختلف S، G و… به فروش خواهد رسید. همچنين طراحی پشتی اطلس با تغییرات هوشمندانه توانسته ارتفاع خودرو را نسبت به نسل قبلی خود یعنی کوییک بالاتر نشان بدهد. پلاک خودرو همانند سهند از روی در صندوق عقب به سپر پشتی انتقال پیدا کرده است. در کنار این تغییر، چراغ‌های ۲ تیکه، کشیده و در عین حال کوچک؛ از نظر بصری به بزرگتر دیده‌شدن نمای پشتی خودرو کمک می‌کند.

همچنين به‌عنوان یک فیس‌لیفت روی ساینا و تیبا باید گفت که نمای داخلی اطلس کاملا متفاوت و به‌روز است. اگر رده قیمتی اطلس بتواند نزدیک به کوییک در نظر گرفته شود، شاید جذابیت آن برای مشتریان قابل توجه باشد. خودرو اطلس نسبت به کوییک در بخش فنی تفاوت زیادی ندارد. سایپا Atlas با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 تیبا و ساینا عرضه می‌شود.

مشخصات فني اطلس
سایپا اطلس به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است که با نام M15-GSI در مگاموتور تولید می‌شود. این پیشرانه حدود ۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند و به ویژگی‌هایی مانند VVT-i یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی، هدرز و… مجهز است.

این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و نسبت به M15 فعلی، توان خروجی بیشتر را در دورهای پایین و با مصرف سوخت کمتر در اختیار راننده می‌گذارد.در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده CVT با قابلیت تعویض دنده مصنوعی شش سرعته استفاده می‌شود که ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و در محصولاتی مانند ساینا S اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نصب شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا اطلس
نمونه فول‌آپشن دنده‌دستی سایپا اطلس در بحث امکانات رفاهی و ایمنی ویژگی‌هایی چون فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور فشار باد تایر، سنسور نور، سنسور باران، تهویه الکتریکی دستی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سانروف برقی دو‌حالته، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، رادار نقطه کور و… را دارد. همچنين به گفته مدیر پروژه اطلس سایپا، در خودرو اطلس از استایلی به‌نام پوزه کوسه (shark nose) الگو‌برداری شده است که در چراغ، سپر و جلو پنجره آن کاملا مشخص است.

کدخبر: ۴۹۳۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر