کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۹۴۷
تاریخ خبر:

مشکل تامین اتوبوس‌ پایتخت برای کنترل کرونا

بعد از بازگشت طرح ترافیک به تهران و بالا رفتن آمار استفاده از حمل و نقل عمومی این نگرانی پیش آمده که اتوبوس و مترو به دلیل ازدحام بالای جمعیت به یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در پایتخت تبدیل شود. از طرفی کمبود اتوبوس رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به خصوص در ساعات شلوغی را برای شهروندان سخت می‌کند.

در این رابطه دو روز پیش ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هشدار داده بود و شهردار تهران هم از ضرورت افزودن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل ‌و نقل عمومی شهر سخن گفته. مشکل اما اینجاست که تامین اتوبوس برای تهران مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که جلوتر به آن می‌رسیم. این اظهارات خداکرمی عضو شورای شهر را بخوانید:‌ «شهرداری باید امکانات استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس را فراهم کند ولی همه اطلاع داریم که تعداد واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهری کمتر از ظرفیت است.

سه سال است که در شورای پنجم با دولت در حال رایزنی هستیم تا اتوبوس و قطار مترو برای پایتخت تهیه کنیم ولی از یک طرف واردات اتوبوس ممنوع است و از طرفی در مورد تامین سفارشات قبلی اتوبوس نیز از خارج از کشور با مشکل مواجه شده‌ایم. این مشکلات در حالی بوده که کارخانه‌های واگن سازی و شرکت‌های اتوبوس‌سازی تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند و از رئیس‌جمهور و رئیس‌ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست داریم نیاز شهروندان را در این زمینه تامین کنند.»

این عضو شورای شهر تهران در ادامه توضیح داده:‌ «چگونه می‌شود در شرایط کنونی که با کمبود اتوبوس و واگن مترو مواجهیم، فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کنیم البته این مسئله از طریق صف‌های طولانی شاید قابلیت اجرا داشته باشد ولی سبب اتلاف وقت شهروندان به میزان زیاد خواهد شد و قابلیت انجام ندارد. امیدوارم شرکت‌های خودروسازی حرکتی به سمت تولید اتوبوس‌های شهری داشته باشند و ما هم در مدیریت شهری آمادگی داریم تا اتوبوس‌های آن‌ها را بخریم. شهرداری تهران آماده است که ۳ هزار اتوبوس را از منابع موجود خود خریداری کند ولی حتی به‌رغم این آمادگی یک اتوبوس برای خرید در دسترس نیست.»

خداکرمی با توجه به مسئولیتی که در شورای شهر دارد هم از اصرار شهرداری تهران برای برقرار کردن طرح ترافیک باخبر است و هم با توجه به تخصص مرتبط با پزشکی و آشنایی با حوزه سلامت دغدغه شیوع کرونا را دارد. بنابراین اشاره او به لزوم افزایش ظرفیت اتوبوس‌های کشور نکته قابل اعتنایی است. مشکل اما اینجاست همانطور که خود او اشاره کرده در حال حاضر چنین امکانی برای شهرداری تهران وجود ندارد.

از یک طرف دولت با توجه به ملاحظات صرفه‌جویی ارزی و کنترل نوسانات ارز در کنار حمایت از تولید‌کنندگان داخلی جلوی واردات اتوبوس را گرفته و از طرفی تولیدکنندگان داخلی هم به علت تحریم‌ها توانایی تولید اتوبوس را ندارند. مسئله اصلی هم ظاهرا تکنولوژی ساخت گیربکس این خودروها است. در این چند سال اخیر که خیلی بحث آلودگی هوا در تهران جدی شده بود عده‌ای پیشنهاد واردات اتوبوس دست دوم با عمر حداکثر پنج سال را ارائه دادند که البته مخالفت‌های سفت و سختی با آن شد و مسکوت ماند.

با این حال شهرداری تهران گفته آمادگی واردات اتوبوس را دارد. پارسال قیمت هر دستگاه اتوبوس حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود و بنابراین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بودجه سنگینی می‌طلبد. روز یکشنبه این هفته البته شهردار تهران جلسه‌ای با مدیران خودروسازان داخلی داشت و حناچی با اشاره به اینکه تهران در نزدیک‌ترین زمان ممکن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: «تلاش شهرداری بر این است که هرچه زودتر اتوبوس‌های جدید وارد شبکه حمل‌ونقل شهر شود.

در صورتی که تولیدکنندگان داخلی ظرفیت تولید و تامین اتوبوس برای تجهیز شبکه حمل‌ونقل شهر تهران را داشته باشند، شهرداری تمایل دارد که این اتوبوس‌ها را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کند اما در صورت نبود آمادگی در میان خودروسازان ایرانی، مجبور به واردات از کشورهای دیگر هستیم.» خودروسازان هم البته اعلام آمادگی کردند که تا پایان امسال ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس به شهرداری تهران تحویل دهند.

کدخبر: ۳۳۲۹۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر