کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۴۹۹
تاریخ خبر:

مسافرانی از هند؛ وعده ساخت یک خودروی ارزان

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| پس از توقف تولید پراید و افزایش شدید قیمت خودرو به دلیل نوسانات ارزی بحث تولید خودرویی ارزان با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان که اکثر مردم توان خرید آن را داشته باشند داغ شد. حال به‌نظر می‌رسد که روند اجرایی‌سازی این ایده سرعت گرفته است. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، ضمن اشاره به برنامه ۶ ماهه‌ای که قرار است با مشارکت و نظرخواهی از خودروسازان و قطعه‌سازان از ابتدای مهرماه به‌صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود، گفت: «ساخت یک خودرو اقتصادی و به‌صرفه در ایران در نظر گرفته شده، اما این موضوعی نیست که تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق شود.»‌

اما اگر قرار باشد خودرویی ارزان در ایران وارد فاز تولید انبوه شود و در عین حال استانداردهای کیفی را هم پاس کند، این خودرو به احتمال زیاد یک میکروکار یا مینی هاچ‌بک خواهد بود. با این حال چنین خودروهایی به دلیل فضای کابین کوچک‌ و پیشرانه‌های ضعیف‌شان چندان در ایران مورد استقبال واقع نمی‌شوند. اما گزینه دیگر خودروهایی هستند که در هند مونتاژ می‌شوند. این گروه شانس بیشتری در ایران خواهد داشت.

سوزوکی دزایر
سوزوکی پرفروش‌ترین برند پاکستان و هند است و می‌توان روی آن به‌عنوان برندی که بعداً مشکلی بابت تامین قطعات نخواهد داشت حساب باز کرد. دزایر در سال گذشته پس از پراید ایران پرفروش‌ترین سدان کلاس A در جهان بود. این خودرو که بازار گرمی هم در امارات متحده عربی دارد می‌تواند استانداردهای ایمنی ایران را پاس کند. فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، کی‌لس، سنسور عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS، EBD و سیستم کنترل فشار باد تایر ازجمله امکانات این خودرو هستند.

جالب است بدانید دزایر حتی سیستم کنترل پایداری هم دارد که خبری از آن در سدان‌های داخلی نیست! قیمت این خودرو در امارات بین ۳۹ هزار و ۹۰۰ درهم تا ۴۲ هزار و ۹۰۰ درهم است. دزایر به یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری بنزینی مجهز است که ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند و نیرو را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته اتومات انتقال می‌دهد.

‌هوندا آمیز
تجربه موفق تولید هاچ‌بک بریو باعث شد تا هوندا به صرافت بیافتد تا نسخه سدان آن را هم به بازار بفرستد. اینگونه بود که آمیز در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. در حال حاضر نسل دوم این خودرو که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد بازار گرمی در هند و تایلند دارد. آمیز که در طراحی آن از آکورد الهام گرفته شده در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه شده، از نسخه دستی با موتور ۱٫۲ لیتری ۷۹ اسبی گرفته تا نسخه اتومات با موتور ۱٫۵ لیتری ۹۷ اسبی. آمیز برخلاف ظاهر کوچکش کابین جاداری دارد و هوندا آن را به سیستم‌های ایمنی مدرن هم مجهز کرده تا خریدارانش دغدغه‌ای بابت ایمنی آمیز نداشته باشند.

‌هیوندای آئورا
هیوندای زمانی که می‌خواست آئورا را معرفی کند دچار تردیدهایی بود. این مدل قرار بود جانشین اکسنت (Xcent) شود که هندی‌ها خیلی دوستش داشتند. اما فروش ۴۵ هزار دستگاهی این خودرو در سال ۲۰۲۰ ثابت کرده که هندی‌ها چندان هم از آئورا بدشان نیامده! جدای از طراحی به‌روز این خودرو، برخلاف فرم طراحی قدیمی سوزوکی، هیوندای یکی از مستحکم‌ترین سازه‌ها را در کابین این خودرو عرضه کند که در برابر تصادف‌ها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. پیشرانه ۹۸ اسبی آئورا نیز استهلاک پایینی دارد و مصرف سوختش ایده‌آل است.

کدخبر: ۴۱۵۴۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر