کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۴۱۶
تاریخ خبر:

مروری بر همه حواشی واکسیناسیون در کشور

روزنامه هفت صبح | در حالی که از گوشه و کنار خبرهایی در مورد ورود کرونا جهش یافته دلتا به گوش می‌رسد و خیلی از شهرها در حال قرمز شدن هستند، همچنان روند واکسیناسیون در کشور با تاخیر و تعلل زیاد در حال انجام است. بی‌نظمی در انجام واکسیناسیون سالمندان حاشیه‌هایی هم در روزهای اخیر به همراه داشت که همین مسئله دیروز مسئولان ارشد وزیر بهداشت را مجبور کرد که یک جلسه فوری با محوریت ساماندهی روند واکسیناسیون در پایتخت برگزار کنند. در ادامه بعضی از آخرین تحولات مرتبط با شروع جدی واکسیناسیون در کشور را مرور می‌کنیم.

برای دُز دوم کمبود نداریم
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:«برای افراد بالای ۷۰سال که تاکنون به آنها واکسن کرونا تزریق کرده‌ایم هیچ کمبودی وجود ندارد و افراد بالای ۷۰سال که هنوز واکسن نزده‌اند فراخوان می‌شوند،البته ۸۵درصد افراد بالای ۷۰سال دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و برای مابقی ۷۰ساله‌ها نیز واکسن کرونا توزیع شده و تزریق خواهد شد.»

علیرضا رئیسی ادامه داد:«از هفته آینده به صورت هفتگی حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار دُز واکسن ایرانی و خارجی به دست ما می‌رسد که میزان قابل توجهی است و از هفته آینده تا ۶هفته، ۹میلیون دُز واکسن کرونا به دست ما خواهد رسید و ما به محض اینکه محموله جدید واکسن را در هفته آینده تحویل بگیریم، افراد بالای ۶۵سال را واکسینه خواهیم کرد که جمعیت افراد ۶۵تا ۷۰ساله در کشور ما یک‌میلیون و ۸۰۰هزار نفر است و یک هفته تا۱۰روز پس از انجام واکسیناسیون افراد بالای ۶۵سال، افراد بالای ۶۰سال که دو میلیون و ۴۶۰ هزار نفر هستند را واکسینه می‌کنیم.»

علیرضا رئیسی در همین جلسه در پاسخ به این ابهام که چرا قبل از طی شدن فاز سه مجوز اضطراری برای تزریق واکسن برکت صادر شده، گفت:«مگر اسپوتنیک و سینوفارم و سینوواک فاز سه را کامل طی کرده بودند و تزریق شدند؟! اینها هم در همین مرحله تزریق شدند و مهم‌تر از همه اینکه مقام معظم رهبری این واکسن را زدند که بالاترین اطمینان بخشی به جامعه است و مطالعات فاز سه واکسن برکت در حال انجام بوده و مجوز مصرف اضطراری را گرفته است.»

این مقام ارشد وزارت بهداشت در واکنش به گلایه‌ها از تاخیر در روند واکسیناسیون توضیح داده: «برخی تشویش ایجاد می‌کنند تعلل و تاخیر از طرف ما نبوده است و باید توجه داشت که طرف‌هایی که می‌خواستند به ما واکسن بدهند،واکسن ندادند و ما نمی‌توانیم کاری بکنیم. از شهریور ماه از تولید داخل حداقل ماهانه١٠میلیون دُز واکسن به دستمان خواهد رسید و با این حساب در ٧ماه پایانی سال ٧٠میلیون دُز واکسن در اختیار خواهیم داشت و ١٠میلیون نفر هم تا پیش از شهریورماه واکسینه می‌شوند و گروه هدف ما برای تزریق دُز اول ۶٠میلیون نفر هستند و بنابراین به میزان کافی واکسن در اختیار داریم.»

جلسه فوری برای ساماندهی واکسیناسیون پایتخت
دیروز جلسه‌ای با محوریت ساماندهی واکسیناسیون با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا و علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در پایتخت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران برگزار شد. علیرضا رئیسی در این جلسه تاکید کرد که از هفته آینده یک و نیم میلیون دُز واکسن خارجی می‌رسد و بین مراکز توزیع می‌شود تا مشکلی در پایتخت وجود نداشته باشد.(در جلسه جداگانه‌ای همین مقام مسئول گفته بود ۱٫۷ میلیون دُز) او البته به واکسن کووبرکت هم اشاره کرده و گفته به مرحله تولید و توزیع می‌رسد اما زمان خاصی برای آن ذکر نکرده.

البته طبق قرار قبلی گفته بودند تا تیرماه بین ۱۰ تا ۱۲میلیون دُز از این واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد اما هنوز به‌رغم صدور مجوز اضطراری این وعده عملیاتی نشده. قبل‌تر هم محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفته بود: «از پایان تیرماه هر ماه ۲۰میلیون دُز واکسن به مردم هدیه می‌کنیم.»رئیسی در مورد کاهش مراجعات برای تزریق واکسن از لزوم راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی بی‌نقص سخن گفته.علیرضا زالی هم به ضرورت افزایش بازدید میدانی از مراکز واکسیناسیون اشاره کرده است.

واکسن پاستور برای دانش‌آموزان
این روزها بحث بازگشایی مدارس از مهرماه هم مطرح است.طبق اعلام قبلی قرار نبود که افراد زیر ۱۸سال واکسینه شوند اما علیرضا رئیسی گفته اگر نتایج بالینی واکسن پاستور با موفقیت طی شود از آن برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۸سال استفاده می‌شود.این بخش از اظهارات او را بخوانید:«برای افراد زیر ۱۸سال واکسن موجود نیست و واکسیناسیون فعلا شامل حال دانش‌آموزان نخواهد شد اما راننده‌های سرویس مدارس و کارکنان آموزش و پرورش واکسینه خواهند شد و نیاز است آموزش و پرورش فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌ها را رعایت کند و تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس کاهش پیدا کند.

خوشبختانه واکسن پاستور در حال نهایی شدن است و در صورتی که نتایج بالینی آن با موفقیت طی شود برای افراد زیر ۱۸سال مفید خواهد بود و می‌توان برای واکسینه کردن این افراد از آن استفاده کرد.» واکسن پاستور همان تولید مشترک ایران با کوبا یا سوبرینا است که هفته پیش گفته شده بود آن هم مجوز اضطراری دریافت کرده. دیروز اما کیانوش جهانپور در توئیتی نوشت که این واکسن در آستانه دریافت مجوز مصرف اضطراری است.بنابراین فعلا تنها واکسن داخلی که مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده کووایران برکت است.واکسن‌های کووپارس رازی و فخر و اسپایکوژن هم در فاز ۲ مطالعات بالینی قرار دارند و واکسن نورا هم فاز ۱ مطالعات بالینی را آغاز کرده است.

شغل نوبت‌گیری تزریق واکسن
سایت تجارت‌نیوز در گزارشی مدعی شده که چون صف تزریق واکسن شلوغ است و معطلی زیاد دارد، بعضی افراد برای سالمندان نوبت می‌گیرند و به آ‌نها می‌فروشند.در بخشی از این گزارش آمده:«صف‌های طولانی تزریق واکسن کرونا کسب‌وکار جدیدی ایجاد کرده است.افرادی هستند که جای سالمندان و خانواده آنها در صف می‌ایستند و برای ایستادن در صف واکسن پول می‌گیرند؛ حدودا ساعتی ۱۰۰هزار تومان…یکی از این افراد می‌گوید قیمت را بعد از دیدن کارت واکسن و مشخص شدن نام مرکزی که دُز اول را زده‌اید،می‌گویم. اگرچه تاکید می‌کند خودش نرخ مشخصی ندارد و مشتری‌ها هرکدام هر چقدر بخواهند می‌دهند. او می‌گوید نوبت گرفتن از یک مرکز کار راحتی است و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرد. اما برخی مراکز سخت می‌گیرند و مجبور می‌شود دو شب در رفت و آمد باشد. آن وقت گران‌تر می‌شود. مثلا حدود ۸۰۰ هزار تومان.»

واکسن ۳۵۰ هزار تومانی برای اعضای نظام مهندسی؟
دیروز متن پیامکی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد سازمان نظام مهندسی قم از اعضایش دعوت کرده برای تزریق خارج از نوبت واکسن کرونا به خودشان و اعضای خانواده با قیمت هر دُز ۳۵۰هزار تومان ثبت‌نام کنند. اتفاق عجیبی است چون تا الان تاکید شده که واکسن رایگان است و خارج از نوبت هم قرار نبود کسی واکسینه شود.سایت تجارت‌نیوز نوشته که سازمان نظام مهندسی قم این پیامک را با هماهنگی شورای مرکزی تهران ارسال کرده.هرچند هنوز در حال برآورد کردن تعداد متقاضیان هستند.یک مقام مسئول در سازمان نظام مهندسی به این سایت گفته:«قرار است واکسن وارداتی تزریق کنیم و یک هزینه حداقلی دارد.» همچنین سازمان نظام مهندسی قزوین هم خبر داده:«درخواست تزریق واکسن به اعضا را داده‌ایم و قول‌هایی هم گرفته‌ایم اما هنوز نهایی نشده. اگر بشود به همه اعضا پیامک می‌زنیم.»

کدخبر: ۳۹۹۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر