کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۲۵
تاریخ خبر:

مخالفت تند پزشکان به غربالگری خانه‌ به‌ خانه

روزنامه هفت صبح | گروهی از پزشکان می‌گویند فرستادن ۳۰۰ هزار نفر در اکیپ‌های غربالگری مثل بمب خوشه‌ای کرونا عمل می‌کند. دو روز پیش سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که قرار است برای مقابله با کرونا طرحی اجرا شود به نام بسیج ملی شکست کرونا. به این ترتیب که ۳۰۰هزار اکیپ شناسایی بیماران کرونایی به صورت خانه‌به‌خانه کار غربالگری و شناسایی بیماران مشکوک به کرونا را انجام دهند. این تصمیم بلافاصله با مخالفت‌ جامعه پزشکی مواجه شد. به اعتقاد بعضی پزشکان این کار نه تنها کمکی به مقابله با کرونا نمی‌کند بلکه ممکن است بدتر باعث شیوع بیماری شود. در این رابط دیدگاه چند پزشک را که در شبکه‌های اجتماعی منعکس شده بخوانید.

***دکتر مسعود جوزی /(مدیر رسانه‌‌ای انجمن پزشکان عمومی ایران)
واقعا معنی این کار را نمی‌فهمم. مگر کسی گفته مشکل امروز ما بیماریابی است؟ مگر با دوره نهفتگی که ویروس دارد و با کیت‌های تشخیصی که نداریم اصلا بیماریابی به آن شکل سنتی و خانه به خانه ممکن است؟ هر کاری، با هر میزان صرف وقت و هزینه، باید هدفی داشته باشد. گیرم که بیمار را یافتید می‌خواهید با بیمار چه کنید؟…

این طرح در کدام نشست این ستاد و براساس کدام مستند علمی مصوب شده است؟ وجود یک میلیون بسیجی جان‌برکف و «پای کار» البته پتانسیل بسیار عظیمی است ولی اگر این پتانسیل را ارزان بپنداریم، نه‌تنها بیهوده و ارزان خرج خواهیم کرد بلکه با انتقال خانه به خانه ویروس (آن هم در شرایطی که حتی یک ماسک ساده به سختی یافت می‌شود) به‌جای قلع و قمع کرونا، اسباب گسترش آن خواهیم شد.

این طرح آشکارا از طرح های موفق دهه ۶۰ الگوبرداری شده که با توجه به شرایط اجتماعی و تاریخی و امکانات آن زمان و به کمک بزرگ‌ترین صاحب‌نظران و مدیران بهداشتی کشور اجرا شده بود. اما «کنون زمانه دگر گشت» و نه این بیماری آن سرخک و فلج اطفال دهه ۶۰ است و نه روش‌ها و امکانات امروز را می‌شود با آن زمان مقایسه کرد. همین دیروز جوانان این مملکت تست آنلاینی برای خودتشخیصی خطر کرونا عرضه کردند که ظرف چند ساعت چند میلیون بار استفاده شد؛ بدون آن‌که خطر سرایت ویروس از راه بیماریابی خانه به خانه داشته باشد.

*** انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران
با توجه به محدودیت شواهد، عدم اطلاع از حساسیت و ویژگی ابزارهای مورد استفاده، نگرانی از عدم تامین امکانات لازم برای پیگیری موارد مثبت و همچنین نگرانی از موارد احتمالی ابتلا در اعضای تیم‌های غربالگری و احتمال انتقال بیماری توسط ایشان، انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران تجدیدنظر در اجرای این برنامه را توصیه می‌کند…

استفاده از ظرفیت‌های ارائه مراقبت از راه دور و برخط (آنلاین) بر‌اساس سامانه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی تلفن‌های هوشمند، به سادگی و با هزینه کم می‌تواند در غربالگری و بیماریابی از جمله در افراد سالم، افراد دارای علامت و افراد دارای تماس مشکوک انجام شود… با توجه به اینکه دوره نهفتگی بدون علامت در مورد این بیماری تا ۱۴روز ذکر شده است و انتقال از افراد بدون علامت نیز وجود دارد در صورت اتخاذ تدابیر غربالگری منزل به منزل، مدت زمان اجرای طرح، تعداد دفعات مورد نیاز برای مراجعه و جداسازی، تغییر الگوی گسترش بیماری در طول زمان و هزینه‌های بار بر مراقبینی که باید در این فرآیندها مشارکت داشته باشند، بسیار زیاد خواهد بود که با اصول ارائه مراقب‌های سلامت منطبق نیست.

*** دکتر بابک زمانی/ (متخصص نورولوژی و رئیس انجمن استروک ایران)
این طرح عملی نیست. در صورت عملی شدن هم اگر خطرناک نباشد، قطعا مفید نخواهد بود. جابه‌جایی این همه آدم و عوامل ستادی خود یک خطر بزرگ در انتشار ویروس است. نتیجه پیدا کردن افراد تب‌دار است که نیازمند بررسی‌های بیشتر هستند و کمکی به کنترل اپیدمی نخواهد کرد. در بهترین حالت ممکن است افراد سالم فردای روز معاینه مبتلا شوند که کار را بی‌نتیجه خواهد کرد.

*** دکتر امید رضایی (فوق‌تخصص خون و انکولوژی)
این عبث‌ترین و مهلک‌ترین اقدام ممکن در کنترل بیماری کرونا است…آن‌ها هم که در منزل‌هایشان بی‌دستکش و ماسک سنگر گرفته‌اند، قرار است به در منزل فرا‌خوانده شوند تا سهمیه ویروس خود را از تیم‌هایتان که زنگ‌های خانه‌های شهر را با یک دستکش و ماسک زده‌اند، دریافت کنند.

*** دکتر مصطفی سیدمیررمضانی / (دستیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)
اکیپ‌های خانه به خانه ممکن است مانند بمب‌های خوشه‌ای ویروس را از ناقلین گرفته و توسط لباس و تجهیزات خود از خانه‌ای به خانه دیگر یا حتی خانه و خانواده و دوستان خودشان منتقل کنند و این فاجعه‌ای بزرگ رقم خواهد زد.

کدخبر: ۳۱۳۱۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560824418

    خبر فروشی در این اوضاع کرونایی کار غیر ا خلاقی هست وقتی اون چینی میاد با زبان فار سی هشدار میده کانال خبر ما میاد اخبار کر ونایی میفروشه اخبار مجانی شما اخبار سوخت ه هست لطفا ازاین کار نکنید بده