کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۵۳۱۵
تاریخ خبر:

محصولات خوشنام ژاپنی مهمان خیابان‌های ایران

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| ‌آنطور از که شواهد و قرائن امر پیداست، بالاخره داستان «واردات خودرو به کشور» به اپیزود پایانی خود نزدیک می‌شود و چشم‌مان به جمال فرنگی‌ها روشن خواهد شد. بعد از نزدیک به دو سال فراز و نشیب و امروز و فردا کردن، بالاخره فروش محصولات وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو و البته برخی از عاملیت‌های مجاز آغاز شده و تعدادی از محصولات وارداتی با موعد تحویل 3 ماهه به فروش رسیده‌اند.

هرچند همانطور که پیش‌‌بینی می‌شد با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، کمبود منابع ارزی و سهولت دادوستد با کشور چین، این محصولات چینی هستند که پرچمدار واردات به ایران خواهند بود. اما در لیست بلندبالای وارداتی‌ها، گزینه‌های غیرچینی نیز به چشم می‌خورد که سهم ژاپنی‌ها از آن کم نیست. در این پرونده نگاهی متفاوت خواهیم داشت به محصولات خوشنام ژاپنی که انتظار داریم به زودی مهمان خیابان‌های ایران باشند.

تویوتا کرولا
این‌ نخستین خودروی ژاپنی بازار ایران بعد از آزاد شدن مجدد واردات خودرو به شمار می‌آید. پرفروش‌ترین خودروی سواری تاریخ که نزدیک به 60 سال همواره موفقیت خیره‌کننده‌ای را در چهارگوشه جهان تجربه کرده است. تویوتا کرولا پیش از این نیز همنشین مشتریان ایرانی بوده و در برهه‌های مختلف شانس خود را در بازار کشورمان امتحان کرده. از همین‌رو شاید بتوان کرولا را جزو محبوب‌ترین محصولات ژاپنی در کشورمان دانست. جالب است بدانید نسل نهم، دهم و یازدهم این خودرو از سال 2005 الی 2016 در ایران عرضه شد.

حالا نسل دوازدهم کرولا با مدل 2023 به بازار می‌آید. شکل و شمایل مدل جدید کرولا برخلاف اسلاف خود، جوان‌پسند بوده و کاراکتر اسپرت‌تری به این خودرو بخشیده. به همین دلیل دیگر نباید کرولا را صرفا یک «خودروی اقتصادی و کم‌استهلاک» دانست که هیچ جذابیت بصری و رانندگی به همراه ندارد. کرولا در بازارهای جهانی با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی عرضه می‌شود که طبق اطلاعات موجود، نسخه وارداتی به کشور از یک پیشرانه 1/2 لیتری توربو بهره می‌برد که می‌تواند 116 اسب بخار قدرت و 188 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه با قیمت پایه 19 هزار دلار ثبت سفارش خواهد شد.

تویوتا آیگو ایکس
اما دیگر محصول برند تویوتا که عزم خود را برای حضور در ایران جزم کرده، یک هاچ‌بک کوچک شهری است. «آیگو ایکس» از جدیدترین و به‌روزترین محصولات تویوتا به شمار می‌آید که در سال 2022 معرفی شد. این خودرو قرار است جایگزین مدل «آیگو» باشد که نزدیک به دو دهه ‌روی خط تولید تویوتا رفت و حالا جای خود را به مدل جدیدتر داده. آیگو ایکس با شکل و شمایل کاملا فانتزی و البته زنانه، قصد دارد مشتریان جوان و خانم را به سمت خود بکشاند.

ضمن آنکه این خودرو به گونه‌ای طراحی شده تا نیازهای یک خانواده کم‌جمعیت در ترافیک‌های سرسام‌آور شهری را تامین کند. این خودرو با 18 نوع ترکیب رنگ بدنه و 5 نوع تودوزی داخل کابین در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. زیر کاپوت آیگو ایکس یک پیشرانه 3 سیلندر به حجم یک لیتر قرار گرفته که توانایی تولید 72 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی، فقط 4/7 لیتر سوخت مصرف می‌کند. تویوتا آیگو ایکس با دو نوع جعبه‌دنده اتوماتیک CVT و 5 سرعته دستی عرضه می‌شود که طبق شنیده‌ها، نسخه وارداتی به کشور از نوع دنده اتوماتیک خواهد بود.

نیسان ورسا
جمع و جور، ایمن، کم‌استهلاک و خوش چهره. این تمام ویژگی‌هایی نیست که سبب شده منتظر حضور «نیسان ورسا» در بازار ایران باشیم؛ بلکه قیمت باورنکردنی 14 هزار دلاری این خودروی به‌روز و مدرن سبب شده تا نتوان از ورسای جدید چشم پوشید! باورتان می‌شود که در بازارهای آزاد با تنها 14 هزار دلار می‌توان یک خودروی ژاپنی با برند «نیسان» و موتور 1/6 لیتری 105 اسب بخاری خریداری کرد؟ آن هم با اقساط بدون بهره 12 الی 36 ماهه! بله!

وقتی که خبری از انحصارگرایی و سیاست‌زدگی صنایع کلان نباشد می‌توان این چنین ایمنی و راحتی را با نازل‌ترین قیمت در اختیار مشتری گذاشت. ورسا هرچند توانایی‌های دینامیکی میخکوب‌کننده‌ای ندارد (و قرار هم نیست که داشته باشد)‌ اما با چهره‌ای مدرن و کیفیت ساخت بالا می‌تواند گزینه مناسبی برای خریداران باشد. محصولی که در ظاهر به اصطلاح «خودروی دانشجویی» به نظر می‌رسد اما در باطن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. نیسان برای مشتریانی که اهمیت بیشتری به توانایی‌های حرکتی خودرو می‌دهند یک پیشرانه 2 لیتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته است. این سدان ژاپنی در بازارهای جهانی با گارانتی 96 هزار کیلومتری عرضه می‌شود.

میتسوبیشی میراژ
«میتسوبیشی میراژ» یکی دیگر از گزینه‌های جدی واردات است که پیش از این نیز در بازار کشورمان حضور داشت‌ اما با این تفاوت که در بازار کشورمان قیمت بیش از 500 میلیون تومانی (برای مدل‌های کارکرده!) دارد که باید آن را مناسب اقشار پردرآمد دانست ولی در این فهرست قیمت 14 هزار دلاری دارد که باید آن را مناسب اقشار متوسط و حتی «خودرو اولی‌ها» دانست! مهندسان میتسوبیشی برای میراژ یک پیشرانه 1/2 لیتری 78 اسب بخاری در نظر گرفته‌اند که برای خودرویی با این ابعاد کافی به نظر می‌رسد‌.

اما درست مانند بقیه خودروهای اکونومیک ژاپنی، نباید انتظار چابکی و جذابیت رانندگی از این هاچ‌بک جمع و جور داشت. میراژ شتابی معادل 13/5 ثانیه دارد و حداکثر سرعت آن به 170 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نکته جالب توجه در مورد میراژ این است که این خودرو دارای کمترین میزان مصرف سوخت در این گروه بوده تا بیش از پیش صفت «اقتصادی» مناسب این محصول باشد. میراژ یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین محصولات کلاس خود به شمار می‌آید اما افسوس به دلیل قوانین دست و پا گیر و شرایط خاص ارزی و پولی، این خودرو در کشورمان به محصولی لوکس مبدل شده که تنها قشر محدودی از جامعه توان خرید آن را دارند.

سوزوکی جیمنی
برند سوزوکی پیش از این نیز با بازار ایران غریبه نبود. در اواسط دهه 80‌ خورشیدی، شرکت ایران‌خودرو به سراغ سوزوکی گرندویتارا رفت تا این کراس‌اوور را در داخل کشور مونتاژ کند. پس از آن نوبت به سدان «کیزاشی» رسید و حالا بعد از وقفه‌ای چند ساله نوبت «جیمنی» است تا با نشان سوزوکی به مصاف رقبا برود. طراحی جیمنی به صورت مکعبی شکل بوده و هیچ نشانی از ظرافت و خطوط سیال در بدنه این ماشین به چشم نمی‌خورد!

موضوع نگران‌کننده برای سوزوکی این است که با وجود محصولات متنوع و پرشمار در کلاس شاسی‌بلندها، چهره ظاهری جیمنی حرف چندانی برای گفتن ندارد و این محصول صرفا به واسطه برند ژاپنی و البته کیفیت بالای مونتاژ، شانس موفقیت خواهد داشت. آنطور که شنیده‌ایم قرار است جیمنی با یک پیشرانه 1/5 لیتری تنفس طبیعی در ایران عرضه شود. این پیشرانه می‌تواند 102 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را تولید و در اختیار راننده قرار دهد. اعداد و ارقام نومیدکننده‌ای که حتی از خودروهای چینی نیز ضعیف‌تر است! البته نباید این موضوع کلیدی را فراموش کنیم که جیمنی با قیمت پایه 15 هزار دلار، یک خودروی کاملا اقتصادی بوده و نباید انتظارات چندانی از این خودرو داشت.

مزدا 2
مگر می‌شود صحبت از ژاپنی‌ها باشد و پای مزدا در میان نباشد؟! همان برند محبوب ایرانی‌ها که با مدل‌های مزدا 323 و مزدا 3 طی دو دهه اخیر، سهم قابل ملاحظه‌ای از بازار را از آن خود ساخت. حالا واردکننده وطنی مزدا قصد دارد دو مدل جدید از این خودروساز خوشنام ژاپنی را در کشورمان عرضه کند. مزدا 2 یکی از جدی‌ترین گزینه‌های واردات بوده که می‌تواند به کلاس هاچ‌بک‌های اسپرت، تنوع بیشتری ببخشد. این محصول با همکاری شرکت تویوتا ساخته شده و طبیعی است که نتیجه همکاری دو غول خودروسازی ژاپنی، از هر لحاظ سرآمد باشد.

مزدا 2 جدید در امر طراحی شباهت فراوانی به نسل نو تویوتا یاریس دارد به طوری که برخی از ادوات آن با یاریس کاملا مشترک است. مزدا 2 در دو نسخه معمولی و هیبریدی عرضه می‌شود که نسخه هیبریدی مجهز به یک پیشرانه 1/5 لیتری 3 سیلندر بوده و توانایی تولید 92 اسب بخار قدرت را داراست. ضمنا یک موتور الکتریکی که می‌تواند 80 اسب بخار قدرت تولید کند به کمک پیشرانه بنزین‌سوز مزدا آمده تا این هاچ‌بک ریزنقش با بیشینه قدرت 116 اسب بخاری و حداکثر گشتاور 170 نیوتن متری برای رقبای خود خط و نشان بکشد.

کدخبر: ۵۴۵۳۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر