کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۳۲۹
تاریخ خبر:

كولاك معماران ايرانی در سنگاپور

كولاك معماران ايرانی در سنگاپور

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| معماران ايراني باز هم در جشنواره‌هاي بين‌المللي خوش درخشيدند. برندگان جشنواره جهاني معماري به تازگي اعلام شده و مي‌توانيم نام 11 پروژه از شش استوديوي ايراني را در ميان آنها ببينيم؛ جشنواره‌اي كه از معتبرترین رویدادهای حوزه معماری است و امسال در سنگاپور برگزار شد و ۵۰۰معمار به مرحله نهايي رسيدند. يكي از استوديوهاي ايراني به نام «دفتر ديگر» توانست ركورد استوديوهاي ايراني ديگر را بزند و با چند جايزه ركورددار شود.

بازسازي اثري خاطره‌انگيز در قلب تهران
اولين پروژه ايراني كه در بخش پروژه‌هاي ساخته شده اين جشنواره جايزه گرفت، ساختمان «هانري كربن» اثري از استوديوي باغ ايراني است. این ساختمان از بناهای دوره پهلوي در مرکز تهران است كه اواخر دهه 50 شمسي رها شد، اما معماران استوديوي باغ ايراني آن را بازسازي كردند.

مجموعه هانری کربن در مرکز شهر تهران در محله تاریخی شیخ هادی ساخته شده و در اصل از سه طبقه مسکونی و پنج فروشگاه خرده‌فروشی تشکیل شده بود، اما بعد از بازسازي تغييراتي در آن داده شد ولی هويتش را حفظ كرد. معمار ارشد اين ساختمان مهسا مجيدي است و در تيم طراحي اين پروژه هم انوشه احمدی، پانته‌آ پرهامی، هومن نوری‌دوست، مینا نبوی، کتایون تهرانی حضور داشتند.

جايزه پشت جايزه براي دفتر ديگر
استوديوي معماري «دفتر ديگر» بيشتر از استوديوهاي ايراني ديگر در اين جشنواره درخشيد؛ چون سه اثر از اين استوديو به فينال بخش «پروژه‌هاي آينده» رسيدند و يك اثر هم در بخش طراحي داخلي به موفقيت رسيد و جايزه‌اش را دريافت كرد. معمار اصلي اين پروژه‌ها عليرضا تغابني است و در هر پروژه چند معمار ديگر هم در كنار او حضور داشتند.

تغابني در سال 2019 هم در هيات داوري اين جشنواره حاضر بود. اولين پروژه اين استوديو پروژه مجموعه فرهنگي تفريحي شيراز بود. بعد از آن هم اقامتگاه بومگردي هرمز برنده جايزه شد و لوكيشن اين اقامتگاه هم همان‌طور كه از نامش مشخص است، در جزيره هرمز استان هرمزگان قرار دارد. پروژه بعدي اين استوديوي معماري هم «مركز اجتماعات روستاي مرزي» است كه براي اسحاق‌آباد سيستان و بلوچستان طراحي شد و جايزه‌اي از اين بخش به او رسيد.

در كنار هر سه پروژه، اين دفتر معماري يكي ديگر از آثارش را در بخش طراحي داخلي جشنواره جهاني معماري هم شركت داد. نام اين پروژه گالري طلا و جواهر بهشتي است كه براي يكي از مالكان بازار بزرگ تهران طراحي شده و علیرضا تغابنی، هوداد ظروفچیان، مهرداد مکارمی، علی قدس، گلاره گران سرشت، فرزاد فراست، ستار گنجعلی‌پور، امیر نجفی، امیرحسین طاهری‌پور و سپیده موسوی در تيم طراحي و نظارت آن حضور داشتند.

حفاري براي نور
پروژه ايراني بعدي كه در بخش «پروژه‌هاي آينده» موفق عمل كرد، ساختمان «حفاري براي نور» بود كه نام ديگرش «ويلا قنات» است؛ ويلايي صحرايي كه هدفش استفاده از معماري براي پررنگ كردن مسائل منطقه بود و طراحی مدرسه و مخازن ذخیره آب نیز در کنار این ویلای مسکونی مورد توجه قرار گرفت. طراحي اين پروژه توسط دفتر معماري «كالبد» انجام شده و معمار اصلي آن محمد رحيمي‌زاده است. در كنار او حسين روسايي، زيبا باغبان و پگاه سميعي هم در طراحي اين پروژه حضور داشتند و محل ساخت پروژه هم يزد انتخاب شده است.

دره كوزه
استوديوي طراحي معماري فرشاد مهدي‌زاده هم با پروژه دره كوزه در اين جشنواره شركت كرد و توانست جايزه بخش «پروژه‌هاي آينده» را به دست بياورد؛ هندسه اين ويلا كه در شهر رودهن استان تهران ساخته شده، توسط کوزه‌های به هم پیوسته و قابل سکونت شکل گرفته و نغمه كسيري هم به عنوان معمار اصلي اين ساختمان عجيب و زيبا انتخاب شده است.

تقدير براي كتالم و نمك‌آبرود و خوانسار
در اين جشنواره سه پروژه هم مورد تقدير قرار گرفتند؛ پروژه‌هايي در شمال و مركز ايران كه هر سه تلاش كردند به اصالت محل ساختشان از نظر فرهنگ و طبيعت وفادار باشند. نام پروژه اول «نفار» است كه باز هم متعلق به استوديوي «دفتر ديگر» است و در شهر كتالم مازندران قرار دارد.

نفار به معني خانه ییلاقی، نوعي استراحتگاه چوبي در مزارع شمال ایران است كه كاربردهاي مختلفي دارد و در فصل تابستان و ساعات کاری به محلي برای رفع خستگی کشاورزان تبديل مي‌شود. اين خانه هم با همين ايده ساخته شده و معماران آن سعي كرده‌اند بافت محلي منطقه را هم در طراحي آن در نظر بگيرند.

مركز تجاري نمك‌آبرود هم كه توسط استوديوي معماري فرشاد مهدي‌زاده طراحي شده، مورد تقدير داوران جشنواره جهاني معماري قرار گرفت. يكي از ويژگي‌هاي اصلي آن نزديك بودن به تله‌كابين اين شهر است و توانسته مجموعه گردشگري كاملي را در اين فضا طراحي كند. استوديوي معماري «شيد» هم با اثر «سي‌وپنج» در اين جشنواره شركت كرد و مورد تقدير قرار گرفت.

برخلاف دو اثر ديگر، كاربري اين پروژه كاري است و معمار مسئول آن فرشيد روزي‌طلب بود. اين اثر براي شهر شيراز طراحي شده و مهدي حجتي و احمدرضا دهقاني هم او را همراهي كردند. آخرين پروژه‌اي كه در اين جشنواره مورد تقدير قرار گرفت، اثري متعلق به استوديوي «ديدار» است كه در شهر خوانسار ساخته شده و نامش «ايوان‌خانه» است.

محمد جواد بینا، حمیدرضا شعبانی، مهتا سعادت، میلاد اسدی، حبیبه شعبانی، منصور حیدری و امیرحسین عرب در تيم طراحي اين پروژه حضور داشتند. اين ساختمان كاربري مسكوني دارد و نزديك به طبيعت شهر خوانسار ساخته شده و دليل اصلي نامگذاري آن، وجود ايوان‌هاي متعدد در تمام مجموعه است.

کدخبر: ۵۵۰۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر