کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۶۴۶
تاریخ خبر:

قیمت‌ها دوباره‌ از آگهی‌های خودرو پاک می‌شوند؟

روزنامه هفت صبح‌، سیدمحمدرضا دادگستر | اردیبهشت‌ماه ۹۹ و در بحبوحه افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو بود که تصمیمی ناگهانی فعالان بازار را شگفت‌زده کرد. اعلام قیمت خودرو در آگهی‌های پلتفرم‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو مثل دیوار، شیپور و باما ممنوع شد. این قانون باعث شد تا آگهی‌ها بدون قیمت منتشر شوند و برای قیمت گرفتن ناگزیر به تماس با فروشنده باشید. این ممنوعیت تا چند وقت پیش ادامه‌دار بود‌.

اما با توجه به افزایش قیمت خودرو در پی بالا رفتن نرخ ارز دوباره گمانه‌زنی‌هایی برای اعمال دوباره آن مطرح شده است.اخیراً نیما اشراف‌زاده، مدیر اجرایی سابق شیپور، در توئیتی از احضار مدیران پلتفرم‌های ثبت آگهی به وزارت صمت خبر داده و گفته ‌ همچنین وزارت صمت به اتحادیه پیام داده و خواستار اتصال کسب‌و‌کارها به سامانه بیمه مرکزی برای احراز موجودیت خودرو شده است.

این اتفاق تنها دو هفته بعد از الزام پلتفرم‌های آگهی آنلاین به استفاده از سامانه‌های احراز هویت کاربران رخ داده است و به نظر می‌رسد ‌ وزارت صمت خواهان مدیریت روانی هر چه بیشتر بازار و جلوگیری از رشد هیجانی قیمت خودرو است‌ اما با این حال تجربه قبلی نشان داده است که ممنوعیت اعلام قیمت خودرو باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

فروشندگان در این حالت متناسب با آخرین قیمت دلار، قیمت را به خریدارانی که تماس می‌گیرند اعلام می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که خریداران واقعی ترجیح دهند از این پلتفرم‌ها استفاده نکنند. گزینه بدیل آنها پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی است. گزینه‌ای که وزارت صمت امکان نظارت کمتری بر آن دارد.

بررسی این پیج‌ها و کانال‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر کاربران بیشتری ترجیح می‌دهند خودروی خود را در آنها آگهی کنند. برخلاف پلتفرم‌های آنلاین آگهی که محدوده قیمتی مشخصی برای قیمت‌گذاری هر خودرو دارند که جلوی اعلام قیمت‌های بالا را می‌گیرد، این صفحات مجازی که در قبال آگهی خودرو وجوه متفاوتی بسته به تعداد دنبال‌کنندگان و شهرت خود دریافت می‌کنند، محدودیتی در اعلام قیمت نمی‌گذارند؛ عاملی که به هیجانی ‌شدن بازار می‌انجامد و فروشندگان بالقوه خودرو را به اعلام قیمت‌های بالا ترغیب می‌کند.

در روزهای اخیر یکی از پرطرفدارترین صفحات آگهی خودرو در اینستاگرام با ۴۱۱ هزار دنبال‌کننده، برای نیسان رونیز مدل ۸۹، با ۱۵۰ هزار کارکرد، قیمت ۷۲۰ میلیون تومانی اعلام کرده است. این در حالیست که قیمت کارشناسی این خودرو بین ۶۰۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان است. این وضعیت برای خودروهای وارداتی که تعداد محدودتری دارند بدتر است و شاهد نوسان قیمتی شدیدتر در آنها هستیم.

در روزهای اخیر، یکی از پیج‌های معروف آگهی خودرو در اینستاگرام با ۵۱۰ هزار دنبال‌کننده، قیمت چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیونی را برای مرسدس بنز CLS350 با ۵۶ هزار کیلومتر کارکرد اعلام کرده است. این در حالیست که چنین قیمتی برای نسخه قوی‌تر این خودرو یعنی CLS500 در تیپ میدآپشن منطقی است.

قیمت‌های غیرمنطقی در پیج‌های اینستاگرامی برای خودروهای داخلی هم صادق است؛ با این تفاوت که این بیشتر مدل‌های توقف تولیدی محبوبی همچون رنو تندر ۹۰ هستند که با قیمت‌های پرنوسان اعلام می‌شوند. مثلاً تندر ۹۰ پلاس اتومات مدل ۹۸ با ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی آگهی شده که اختلاف ۲۵ میلیون تومانی با قیمت کارشناسی دارد.

کدخبر: ۴۲۹۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر