کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۷۵
تاریخ خبر:

قصاص یکی دیگر از فراریان زندان سقز

شایان سعیدپور در زندان سقز قصاص شد؛ او از افرادی است که در روزهای ناآرامی‌های زندان سقز از زندان فرار کرد و مجدد دستگیر شد. یکی دیگر از زندانیانی که در ماجرای ناآرامی‌های زندان‌ها در اوایل فروردین ماه قصد فرار از زندان سقز را داشت روز گذشته به دلیل اینکه متهم به قتل بود اعدام شد. شایان سعیدپور، پسری که در سن ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده بود پس از آنکه اولیای دم مقتول حاضر به گذشت نشدند صبح دیروز دوم اردیبهشت ماه در زندان سقز به دار مجازات آویخته شد.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب سنندج مرکز استان کردستان گفت: حکم قصاص جوان محکوم به قتل عمد، به دلیل عدم رضایت شاکیان خصوصی در زندان سقز اجرا شد. وی ادامه داد: این محکوم در زمان ارتکاب قتل بیش از ۱۷ سال سن داشت و برابر قانون و شرع عاقل، بالغ و آگاه بوده است. دادگستری کردستان تلاش زیادی برای جلب رضایت اولیای دم این پرونده انجام داد.

اما آنها تصمیم به اجرای قصاص گرفتند، بنابراین حق اولیای دم است و دستگاه قضایی نمی‌تواند اقدامی غیر از خواست آنها انجام دهد. شایان سعیدپور که صبح دیروز در زندان سقز قصاص شد، به دلیل قتل عمد محکوم به اعدام شده بود، او یکی از زندانیان فراری اوایل فروردین از زندان سقز بود که بعد از دستگیری مجدد به زندان بازگردانده شده بود.

*** ماجرای قتل
این متهم به قتل در تاریخ یکم آبان‌ ماه سال ۹۷ توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک استان کردستان به ریاست قاضی وفاییان به اعدام محکوم شد. این زندانی که از مرداد ‌ سال ۹۴ بازداشت شده بود، به این اتهام که در جریان یک درگیری در سال ۹۴ یک شهروند دیگر اهل سقز را به قتل رسانده‌ بود به قصاص محکوم شد.

اگرچه حاشیه‌های زیادی برای اینکه حکم قصاص او اجرا نشود به وجود آمد؛ از جمله اینکه بارها سن او را کمتر از ۱۸ سال نشان دادند و همچنین اعلام شد شایان سعیدپور پیش از وقوع حادثه قتل تحت نظر روانپزشک بوده است. طبق گزارش‌هایی که از این قتل وجود دارد، او به اتهام قتل سلیمان آزادی که طی یک درگیری در تاریخ ۲۵ مرداد ‌ سال ۹۴ اتفاق افتاده، به اعدام محکوم شده بود.

طبق گزارش‌ها شایان سعیدپور مدعی شده است که در زمان نزاع حالت عادی نداشته و تحت تاثیر مشروبات الکلی دست‌ساز بوده است. پیش از ماجرای نزاع و حبس، شایان عضو تیم ورزش‌های زورخانه‌ای استان کردستان بوده و سابقه مقام قهرمانی استانی و مقام سوم کشوری را در پرونده خود دارد‌ اما به هرحال بارها اعلام شده بود او سابقه بیماری روانی داشته و از دی‌ماه ۹۳ تحت نظر روانپزشک بوده است.

حتی اعلام شده بود او به دلیل مشکلات روحی، بارها اقدام به خودزنی نیز کرده اما پزشکی قانونی رشد کامل عقلی وی را تایید کرده بود‌ اما به هرحال او در زمان وقوع حادثه قتل تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده و دو نفر نیز به این موضوع در دادگاه شهادت داده‌اند. اتهامات عنوان شده برای وی شرب خمر و قتل عمد بوده ‌ که از بابت شرب خمر نیز در دادگاه به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

با توجه به اینکه شواهد نشان می‌دهد شایان مقتول را از قبل نمی‌شناخته و به دلیل شرب خمر اقدام به قتل کرده است. همچنین پرونده پزشکی شایان توسط پزشکی قانونی استان کردستان بررسی شده، نظر بر رشد عقلی کامل متهم وجود دارد و عنوان شده بود که توانایی تشخیص مجرمانه بودن ‌ یا نبودن عمل را داشته است. در هر صورت او با اینکه متهم به قتل بود قصد فرار از زندان را داشت که به دلیل عدم رضایت خانواده مقتول حکم قصاص درباره او روز گذشته اجرا شد.

کدخبر: ۳۲۲۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر