کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۶۰۳
تاریخ خبر:

فهرست جدید کالاهای آسیب‌رسان به سلامت

روزنامه هفت صبح | وزارت بهداشت هر سال همین موقع‌ها فهرستی از محصولاتی که مجوز تولید دارند اما به سبب ضررهایی که به سلامتی می‌رسانند یا مصرف آنها شرایط خاصی دارد نباید تبلیغ شوند، منتشر کرده است. البته این کالاها فقط مشمول قانون تحریم تبلیغاتی نمی‌شوند بلکه تولیدکننده‌های آنها باید عوارضی جدا تحت عنوان «عوارض سلامتی» به ارزش حداکثر ۱۰ درصد ارزش کالا پرداخت کنند.

این فهرست معمولا هر سال بسته به تولید محصولات جدید یا پروتکل‌های سلامتی تازه تغییراتی به خود می‌بیند اما امسال تفاوت چندانی با فهرست سال ۹۷ نمی‌بینیم غیر از اضافه شدن قرص استامینوفن کدئین که زیر مجموعه «داروهای با احتمال سوء مصرف» قرار گرفته است.
امسال چهره آشنای وزارت بهداشت یعنی کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مسئولیت ارائه این فهرست را به رسانه‌ها داشته است؛ فهرستی که او به رسانه‌ها داده شامل موارد زیر می‌شود:

* فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف شامل انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع پیتزاهای دارای سوسیس و کالباس یا ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل(با روش غوطه‌وری در روغن)، نوشیدنی‌ها و فرآورده‌های آنها شامل انواع نوشابه‌های گازدار قندی و غیر قندی، نوشابه‌های انرژی زا، انواع ماءالشعیر، انواع آبمیوه‌های گازدار و بدون گاز ۲۵درصد، انواع نوشیدنی‌های یخی و پودرهای نوشیدنی فوری، مشمول کالاهای آسیب‌رسان به سلامت هستند و تبلیغ آنها ممنوع است.

* همچنین انواع روغن‌های خوراکی، انواع سس پر چرب مانند مایونز( با چربی بیش از ۳۰درصد)، انواع فرآورده‌های سرخ شده مثل چیپس و غلات یا فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، شیرینی‌های تر، فرآورده‌های کاکائویی، آبنبات، تافی، سیگار و محصولات دخانی، انواع کالاهای آرایشی شامل فرآورده‌های تاتو و طراحی پوست، انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک،خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب،رنگ مو و… نیز جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت است و تبلیغات آنها به هر روش ممنوع است.

* انواع فرآورده‌های برنزه‌کننده پوست، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغرکننده، همچنین فرآورده‌های صاف‌کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو، دیفنوکسیلات و داروهای با احتمال سوءمصرف مانند ترامادول،استامینوفن کدئین و انواع داروهای کدئین‌دار نیز مشمول کالاهای آسیب‌رسان به سلامت است و تبلیغ آنها در رسانه‌ها و بیلبوردهای محیط شهری ممنوع است.

*** مورد خاص روغن و ماءالشعیر
یکی از نکات جالب فهرست تازه وزارت بهداشت تاکید بر انواع ماءالشعیرهای طعم‌دار است. این گزینه دو سال است که وارد فهرست شده در حالی که قبلا «نوشیدنی مالت با قند اضافه» به جای آن قید می‌شد اما حالا دیگر فقط قند نیست که اهمیت دارد بلکه اضافه شدن هرگونه طعم‌دهنده به ماءالشعیر می‌تواند آن را در شمول خوراکی‌های آسیب‌رسان قرار دهد.

در مورد روغن هم اتفاق نسبتا تازه‌ای رخ داده است، قبلا بخش مربوط به روغن خیلی پر و پیمان‌تر بود و انواع روغن‌های مصرفی خانوار و سرخ کردنی و حتی کره مارگارین (گیاهی) را هم در بر می‌گرفت اما حالا در حرف‌های جهانپور به «انواع روغن‌های خوراکی» بسنده شده و در جدول منتشر شده هم زیر عنوان روغن مصرفی خانوار آمده: منظور روغن‌های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار.البته با نگاهی به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای شهری می‌بینیم که این فهرست بیشتر برای گرفتن عوارض و اطلاع عمومی مردم تهیه و منتشر می‌شود وگرنه خیلی از محصولات آن با تمام قوا و امکانات تبلیغ می‌شوند.

کدخبر: ۳۳۹۶۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر