کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۷۰۱
تاریخ خبر:

فراریان بزرگ از واکسن کرونا در ایران و جهان

روزنامه هفت صبح | احتمالا ویدئوی زن سالمندی که در برابر زدن واکسن مقاومت می‌کند، دیده‌اید. بامزه اینکه انگار اطرافیانش به او گفته‌اند که اگر واکسن نزند، باید ۸۰۰ هزار تومان جریمه بدهد. او می‌گوید حاضر است این ۸۰۰ هزار تومان را بدهد اما واکسن نزند، چون نمی‌خواهد بمیرد. ما با دیدن ساده‌دلی این خانم می‌خندیم اما به نظر می‌رسد خودداری از زدن واکسن در بین بعضی از مردم جدی است و طی هفته‌های گذشته مسئولان تزریق واکسن در بیمارستان‌ها بارها درباره اینکه تعدادی از پزشکان نمی‌خواهند واکسن بزنند، هشدار داده‌اند.

حتی علی پروین هم وقتی برای واکسن زدن می‌رود می‌گوید که خیلی دودل بوده و می‌ترسیده که عوارض واکسن گریبانش را بگیرد. فکر می‌کنید این وضعیت مختص ایران است؟ اشتباه می‌کنید. همین حالا در هنگ‌کنگ دو میلیون واکسن در حال فاسد شدن است. مخالفت با واکسن عمری به اندازه کشف واکسن دارد اما در قرن ۲۱ و با وجود همه بلاهایی که کرونا سرمان آورده کمتر کسی فکر می‌کرد فراری‌ها از واکسن اینقدر زیاد باشند و در کشورهای ثروتمند و توسعه یافته درصد زیادی از مردم نخواهند با دریافت واکسن به زندگی عادی برگردند.

*** حیف و میل در هنگ‌کنگ
هنگ‌کنگ، کمی ‌بیشتر از ۷میلیون جمعیت دارد و به نسبت جمعیتش یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست به همین دلیل هم آنقدر واکسن خریده که به راحتی می‌تواند تمام مردم را واکسینه کند اما گزارش‌ها می‌گویند که کمتر از ۲۰درصد مردم این ناحیه حاضر شده‌اند واکسن دریافت کنند و در همین لحظه که ما داریم حساب و کتاب می‌کنیم که کی نوبت پدر و مادرمان می‌شود که واکسن بزنند،دو میلیون دُز واکسن در یخچال‌های صنعتی هنگ‌کنگ ساخت شرکت آمریکایی فایزر در حال نزدیک شدن به تاریخ انقضایشان هستند و تا دو ماه دیگر غیرقابل استفاده خواهند بود.

گفته می‌شود که هنگ‌کنگی‌ها به دو دلیل از واکسن زدن دوری می‌کنند؛اول اینکه تعداد مبتلایان در این کشور کم است و دوم آنکه مردم به دولت اطمینان ندارند.عده‌ای هم کلا به واکسن خوشبین نیستند.در مقابل دولت هنگ‌کنگ تصمیم گرفته که یک‌سری سیاست‌های تشویقی ایجاد کند و حتی گروه‌هایی را برای راضی کردن افراد به ویژه مسن‌ترها، به خانه آنها بفرستد. این وسط هم فعالان اجتماعی پیشنهاد می‌کنند که هنگ‌کنگ پیش از انقضا، واکسن‌هایش را به کشورهای دیگر اهدا کند مخصوصا کشورهایی که آمار ابتلا در آنها بالاست.

*** پزشکان فراری در آمریکا
جالب اینکه آمریکا به عنوان کشوری که روی موفقیتش در سرعت واکسیناسیون مانور می‌دهد یکی از کشورهایی است که مردم آن مقاومت زیادی در برابر دریافت واکسن نشان می‌دهند. آسوشیتدپرس در این مورد می‌گوید که اوایل سال ۲۰۲۱ حدود ۸۰درصد از کادر درمان آمریکا از دریافت واکسن خودداری می‌کردند. اگرچه این روند کم‌کم رو به بهبود رفت اما هنوز هم نزدیک به ۲۰درصد فعالان در بخش درمان ایالات‌متحده واکسن نمی‌خواهند.

از طرفی در ایالت اوهایو فقط ۶۰درصد کارمندان خانه‌های سالمندان تصمیم گرفته‌اند واکسن را تزریق کنند.در ایالت‌های دیگر هم این نگرانی وجود دارد که نرخ واکسیناسیون کارمندان کادر درمان پایین بماند.در ایالت کارولینای شمالی مقامات بهداشت عمومی‌ اعلام کرده‌اند بیش از نصف کارمندان خانه‌های سالمندان از دریافت واکسن کووید-۱۹ خودداری کرده‌اند. تعداد زیادی از پرستاران یعنی در حدود ۵۵درصد در ایالت ویرجینیای غربی نیز از دریافت واکسن سرباز زده‌اند. بین ۲۰ تا ۴۰درصد کادر درمان در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در لس‌آنجلس هم از دریافت واکسن کووید-۱۹ خودداری کرده‌اند.در منطقه ریورز دیل ایالت کالیفرنیا هم حدود ۵۰ درصد کادر درمان اعلام کرده‌اند که واکسن نمی‌زنند.

عجیب اینکه در آمریکا عده زیادی که دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند برای دریافت دُز دوم مراجعه نکرده‌اند یعنی نزدیک به ۵میلیون نفر. نیویورک تایمز در این مورد نوشته که از بین ۹۰میلیون نفری که واکسن زده‌اند ۵میلیون نفر گفته‌اند که همان دُز اول برایشان کافی است و دیگر در برابر واکسن ایمن شده‌اند.

*** زنان جوان انگلیسی و ترس از واکسن
گزارش‌های رسانه‌های بریتانیایی نشان می‌دهد که ماجرای خودداری از دریافت واکسن در انگلستان وجوه جالبی دارد؛یکی اینکه بیشترین کسانی که در این کشور نمی‌خواهند واکسن بزنند زنان جوان هستند.روزنامه دیلی میل در این مورد نوشته یک چهارم زنان جوان انگلیسی گفته‌اند از ترس تاثیرگذاری واکسن روی قدرت باروری‌شان نمی‌خواهند واکسن بزنند.

گویا این خودداری‌ها به دلیل شایعه‌هایی است که در رسانه‌های انگلستان منتشر شده و می‌گفته که شباهت‌هایی بین بعضی از جنبه‌های پروتئین‌های درگیر در باروری و واکسن کرونا وجود دارد. حالا مدتی است که مسئولان بهداشت و درمان انگلستان با کمک پزشک‌های زنان و زایمان تلاش می‌کنند به زنان بقبولانند که هیچ نشانه محکمی ‌برای تاثیرگذاری واکسن کرونا روی باروری زنان وجود ندارد.

*** فرانسوی‌ها هم اعتماد ندارند
اوضاع واکسیناسیون در فرانسه چند هفته است که خیلی خوب پیش می‌رود با این وجود مقامات بهداشت و درمان این کشور می‌گویند که هنوز عده زیادی برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند و این جمعیت وقتی خودشان را نشان می‌دهند که افراد مشتاق به واکسن زدن تمام شوند و تاثیر فراری‌ها از واکسن خودش را نشان بدهد.

این نگرانی وقتی بیشتر شد که نتایج تحقیقات موسسه افکارسنجی «ایپوس/Ipos» منتشر شد که نشان می‌داد فقط ۵۴درصد مردم مایل به دریافت واکسن هستند و بقیه آنها به تاثیرات واکسن کرونا اعتماد ندارند.به همین دلیل هم مسئولان بهداشت و درمان در فرانسه شروع به توضیح دادن به مردم و قانع کردن آنها کرده‌اند. تلاش آنها هم بیراه نیست چون فرانسه بین کشورهای مختلف اروپایی بدترین اوج‌های همه‌گیری را پشت سر گذاشت و اولین کشور اروپایی بود که وارد لیگ دو میلیون مبتلا شد.

*** ترس از واکسن بین آلمانی‌های منطقی
آلمانی‌ها آخرین مردمی ‌هستند که ممکن است فکر کنیم از واکسن می‌ترسند زیرا آنقدر که با همه چیز منطقی برخورد می‌کنند. اما گزارشی که دویچه وله منتشر کرده نشان می‌دهد که در این کشور هم ترس از واکسن وجود دارد.بر اساس نظرسنجی که توسط دو انجمن درمانی انجام شده و دویچه وله آن را منتشر کرده فقط کمتر از ۷۳درصد پزشکان و ۵۰درصد پرستاران آلمان به واکسیناسیون علیه کرونا علاقه نشان داده بودند. جالب اینکه در آلمان هم زنان زیادی هستند که فکر می‌کنند واکسن روی قدرت باروری آنها تاثیر می‌گذارد.مقامات آلمانی قبلا اعلام کرده‌اند که این کشور آنقدر واکسن دارد که قبل از تمام شدن سال ۲۰۲۱ می‌تواند تمام مردم را واکسینه کند البته اگر آنها بخواهند.

کدخبر: ۳۹۲۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر