کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۳۲۶
تاریخ خبر:

غذاهای مختلف چقدر در یخچال سالم می‌مانند؟

روزنامه هفت صبح | ماه رمضان از دو جهت می‌تواند چالش‌هایی برای زنان و مردانی که مسئولیت پخت و آماده سازی غذا برای خانواده را به عهده دارند ایجاد کند؛ یکی پخت غذا در زمان مناسب برای افطار و سحری و دیگری پخت غذایی که مقوی، سالم و در یک کلام مناسب ماه رمضان باشد اما از آنجایی که بسیاری از این افراد شاغل هستند شاید فرصت کافی برای این کار نداشته باشند به همین دلیل هم ممکن است به فکر پختن غذاها در روزهای تعطیل و استفاده از آنها طی هفته بیفتند کاری که عده‌ای حتی در سایر ماه‌های سال هم به دلیل مشغله زیاد انجام می‌دهند. حالا سوال اینجاست که غذاهای مختلف چقدر در یخچال سالم می‌مانند؟

پیش از هر چیز باید گفت که فضای بسته و تاریک یخچال محلی مناسب برای رشد و تکثیر کپک و باکتری است. برای از بین رفتن برخی باکتری‌ها باید درجه سرمای یخچال را روی ۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرد. اما با این وجود برخی از باکتری‌ها می‌توانند در دمای پائین‌تر نیز رشد کنند. دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث رشد باکتری‌ها در درون یخچال می‌‌شود و اگر غذایی کپک بزند به راحتی می‌تواند به مواد غذایی دیگر منتقل شود.

دوم اینکه هوای گرم درون یخچال باعث نفوذ تخم حشرات یا تخم انگل‌ها به غذا می‌شود پس از گذاشتن غذای گرم به درون یخچال خودداری کنید زیرا باعث می‌شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. اگر برای خنک کردن غذا عجله دارید ابتدا ظرف غذا را درون ظرفی پر از یخ یا آب یخ قرار دهید. دیگر اینکه برای تمیز کردن داخل یخچال، حداقل هر دو هفته یکبار از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

و حالا بررسی خوراکی‌های مختلف. گوشت خام را نباید بیشتر از یک یا ۲روز در یخچال نگهداری کرد. مدت زمان نگهداری گوشت پخته نیز نباید بیش از ۴ روز باشد. برای نگهداری گوشت و مرغ باید از کیسه فریزر استفاده کنید. مواد غذایی نگهداری شده در یخچال با سرعت کمتری فاسد می‌شوند. حتی مواد غذایی فریز شده نیز می‌تواند در طولانی مدت دچار فساد شود. این مواد غذایی اگر سمی‌نشوند باز هم طعم آنها تغییر خواهد کرد.

بیکن در یخچال به مدت یک هفته سالم می‌ماند اما سوسیس خام باید تا دو روز پس از خرید مصرف شود .البته نگهداری هر دو به مدت یک ماه در فریزر ممکن است و برخی از سوسیس‌ها را می‌توان به مدت دو ماه در فریزر نگهداری نمود و تا یک هفته در یخچال سالم می‌ماند و می‌توانید آن را میل نمایید اما سوسیس خام باید ظرف دو روز مصرف شود. هر دو را می‌توان برای یک ماه به صورت یخ زده در فریزر نگهداری نمود، عمر این غذاها معمولا طولانی است و باید قبل از فاسد شدن میل شوند .

تخم مرغ خام را می‌توان تا یک ماه در یخچال نگهداری کرد. اما تخم مرغ پخته شده باید تا یک هفته مصرف شود. هرگز تخم مرغ سالم را در فریزرنگهداری نکنید، زیرا سرما حجم آن را زیاد کرده و می‌شکند. زرده و سفیده تخم مرغ را از پوست خارج کرده وکمی‌نمک به آن اضافه کنید، پس از هم زدن در فریزر نگهداری کنید. سفیده تخم مرغ بدون زرده را می‌توان تا یکسال به صورت منجمد نگهداری کرد. تخم مرغ سرخ شده و سفیده و زرده تخم مرغ جدا شده از هم را می‌توان دو تا چهار روز در یخچال نگه داشت.

۳ تا ۵ روز برای نگهداری سالادهای مختلف مخصوص انواع وعده‌های غذایی مانند مرغ، ماهی تن، تخم مرغ و یا سالاد ماکارونی کافی است و نباید در فریزر قرار گیرند.

برای نگهداری غذاهای لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و کره، از تاریخ انقضاء درج شده روی بسته بندی آن استفاده کنید‌. برخی از محصولات لبنی مانند شیر، به مدت دو یا سه هفته و پنیر و شیر سویا تا چند ماه در یخچال سالم می‌مانند اما بهتر است شیر و خامه را یک تا پنج روز بعد از حداکثر زمان فروش نگه دارید. مدت زمان نگهداری ماست نیز ۷ تا ۱۰ روز بعد از تولید است. اگر شیر یا ماست بیش از دو ساعت در هوای آزاد نگهداری شوند باید آن‌ها را دور ریخت.

دمای سردترین قسمت یخچال را بین صفر تا پنج درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مواد غذایی را که برای سالم ماندن نیاز به دمای سرد دارند درون یخچال نگه داری کنید‌.بسته بندی مواد غذایی به سلامت آنها کمک می‌کند.
روی مواد غذایی خام را بپوشانید یا آنها را بسته‌بندی کنید.

مواد غذایی مانند غذاهای پخته سرد مانند غذاهای آماده مصرف، انواع پیراشکی، مرغ آماده مصرف، شیر، ماست و پنیر تازه، انواع گوشت پخته‌، سوسیس و کالباس، سالادهای آماده مانند سالاد سیب زمینی و الویه و غذاهای خانگی مانند انواع خورش و آبگوشت باید در یخچال نگهداری شوند که طول مدت زمان سالم ماندن آنها بین سه تا پنج روز است.

پس از باز کردن در قوطی کنسرو ، در صورت عدم مصرف باید محتویات آن در ظرف در بسته دیگری نگهداری شوند تا سالم بمانند.
غذاهایی که تاریخ انقضاء آنها تمام شده است را دور بریزید. درجه حرارت محل نگهداری و زمان ماندگاری مواد غذایی را از روی برچسب آنها کنترل کنید.

پر کردن بیش از اندازه مواد غذایی در یخچال مانع از جریان هوای خنک می‌شود.
اجاق گاز و یا منبع حرارتی دیگر نباید در کنار یخچال قرار بگیرد.
مواد غذایی که احتمال فاسد شدن سریعتری دارند در سردترین قسمت یخچال قرار دهید.

ماندگاری پنیر در یخچال ۶ تا ۱۲ هفته و کره به مدت ۲هفته است همچنین می‌توانید تخم مرغ آب‌پز سفت را هم در یخچال به مدت یک هفته نگهداری کنید. خامه ۳ روز و ماست ۷ تا ۱۰ روز در ظرف در بسته قابلیت نگهداری در یخچال دارند.
بطری‌های دارای آبمیوه و مخصوص کودکان که در یخچال نگهداری می‌شوند باید به مدت یک تا سه روز پس از باز شدن مصرف شوند .در طول این مدت نیز باید درون یخچال نگهداری شوند.

گوشت و سبزیجات تازه‌ای که برای بچه‌ها تهیه می‌شود هم باید بعد از یک تا دو روز نگهداری در درون یخچال، دور ریخته شوند. هرگز غذای کودکان را بیش از سه روز در یخچال نگهداری نکنید. خطری که گاهی وقت‌ها غذای کودکان را تهدید می‌کند این است که والدین ممکن است بچه‌های خود را با شیشه شیر یا قاشق دهنی غذا بدهند. با این عمل آب دهان که به شیشه یا قاشق انتقال می‌یابد می‌تواند به رشد باکتری، بعد از آنکه که شیشه را مجددا ً به درون یخچال می‌گذارند کمک کند.

بعد از طبخ غذا‌، میزان مصرف مورد نیاز خود را جدا کرده و باقیمانده غذا را سریع خنک کنید و درون یخچال بگذارید تا از ماندن طولانی مدت غذا در دمای محیط جلوگیری کرده باشید.

کدخبر: ۴۴۹۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر