کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۱۸۶
تاریخ خبر:

عجیب‌ترین لیموزین‌های جهان؛ از لانگ پژو‌ ۴۰۵ تا استولا

روزنامه هفت صبح | سیدمحمدرضا دادگستر| روایت‌ها در مورد ساخت اولین خودروی جهان متفاوت است‌ اما اگر خودروی ویکتوریای بنز را مبنای آغاز صنعت خودروسازی در نظر بگیریم، تنها شش سال زمان بین ساخت اولین خودروی جهان و اولین لیموزین جهان فاصله وجود دارد! اولین خودروی تشریفاتی یا لیموزین جهان در سال ۱۸۹۹ و در منطقه لیموزین فرانسه تولید شد. از آن زمان، این بخش از صنعت خودرو به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌های تولید خودرو مورد توجه علاقه‌مندان بوده است. در این گزارش به سراغ سه مورد از عجیب‌ترین لیموزین‌های جهان رفتیم که خوب یا بد، نماینده‌ای از ایران هم در بین آنها حضور دارد!

پژو ۴۰۵ لیموزین
سال ۱۳۷۶ ایران توانست میزبانی هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی را به دست بیاورد. یکی از دغدغه‌های برگزارکننده‌های مراسم، خودرویی در شان سران ۵۵ کشور عضو این سازمان بود که قرار بود حمل‌و‌نقل آنها در تهران با آن انجام شود. قرعه در نهایت به نام پژو ۴۰۵ افتاد و ایران خودرو و پژوی فرانسه توانستند نسخه لیموزین این سدان روز را تولید کنند.

البته این خودرو مقبول تمامی مهمانان واقع نشد و برخی از سران کشورهای عربی نیز ترجیح دادند با خودروی خود در تهران تردد کنند. در حالی که پیشرانه‌‌ پژو ۴۰۵ عادی از نوع ۱٫۸ لیتری بود، زیر کاپوت ۴۰۵ لیموزین پیشرانه ۲ لیتری قرار داشت و در کابین هم آپشن‌های بیشتری نظیر شیشه‌های برقی و فرمان هیدرولیکی پیدا می‌شد. راه ۴۰۵ لیموزین را پژو پارس لیموزین ادامه داد که البته زورش به خودروهای وارداتی مثل مرسدس بنز کلاس اس نچربید و نهایتاً آنها ناوگان جدید تشریفات دولت را تشکیل دادند.

لانچیا تسیس استولا
لانچیا در دهه ۱۹۹۰ میلادی یکی از درخشان‌ترین برندهای جهان در تولید خودروهای اسپرت بود و حرف‌های زیادی برای گفتن در مسابقات رالی داشت‌ اما در دهه ۲۰۰۰ هوس تولید لیموزین برای مقامات ایتالیایی و البته مافیای سیسیلی به سرش زد. انصافاً هم لانچیا زمان زیادی را صرف طراحی و تولید خودرویی قابل قبول کرد.

در نهایت تسیس استولا متولد شد که در کابینش به صندلی‌های با روکش چرم بژ و صندلی‌های عقب برقی مجهز شده است. این خودرو همچنین دارای مینی بار با یخچال، سیستم چند رسانه‌ای با سیستم ناوبری GPS، دسترسی به اینترنت، دستگاه فکس و دستگاه پخش دی‌وی‌دی بود که یعنی نهایت تکنولوژی ۲۰ سال پیش در آن پیدا می‌شد! زیر کاپوتش هم پیشرانه ۳٫۲ لیتری ۲۲۷ اسبی با ۲۸۹ نیوتن‌متر گشتاور وظیفه نیرورسانی را بر‌عهده داشت‌.

اما در نهایت ‌بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ که پرونده تسیس استولا بسته شد، از این خودرو بیشتر از ۱۶ هزار دستگاه تولید نشد. علت اصلی شکست آن را حضور در محدوده قیمتی مرسدس کلاس E و ب.ام.و سری ۵ می‌دانند. در حالی که مشتریان بالقوه تسیس استولا بر این باور بودند که فورد موندئو با قیمت پایین‌تر، ارزش خرید بیشتری نسبت به آن دارد.

آزنوم پالادیوم
شرکت آزنوم را مدت‌ها بود که به تیونینگ لندروور دیفندر و فیات ۵۰۰ می‌شناختیم‌ اما تب لیموزین‌سازی این شرکت را هم درگیر کرده و اخیراً شاسی‌بلندی با نام پالادیوم تولید کرده که به گفته آزنوم، یک هایپر لیموزین است! علت اصلی این ادعا، استفاده از پیشرانه هِمی رم ۱۵۰۰ است.

این موتور ۵٫۷ لیتری تویین توربو قادر است ۷۱۰ اسب بخار نیرو تولید کند که پالادیوم ۲٫۶ تنی را تنها ظرف ۴٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر‌ساعت می‌رساند. آزنوم پالادیوم به‌جای استفاده افراطی از چرم و جیر در کابین که در بین لیموزین‌های امروزی معمول است، از آلومینیوم بهره می‌برد که در نوع خود ابتکار جذابی است.

کدخبر: ۴۳۹۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر