کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۲۸۱
تاریخ خبر:

صدرنشینی فراری در نیمه اول ۲۰۲۱‌؟

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر | تولید سوپراسپرت یک چیز است و توانایی فروش و کسب سود از طریق آن یک چیز دیگر. این هنری است که فراری این روزها در آن حسابی مهارت پیدا کرده و به کمکش توانسته از انگلیسی‌های مغروری همچون آستون مارتین و مک‌لارن سبقت بگیرد.

فراری در حالی این نتیجه را رقم زده که سایه سنگین محدودیت‌های موتوری اتحادیه اروپا بر‌سر آن سنگینی می‌کند و ایتالیایی‌ها همچنان در حال لابی برای استثنا کردن فراری، لامبورگینی و پاگانی از استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه اتحادیه هستند. همزمان هم پورشه در حال تلاش است که این لابی‌ها به سرانجام نرسد و سوپراسپرت‌های ایتالیایی‌ هم ناگزیر به کاهش حجم پیشرانه‌های‌شان شوند که به نوعی مرگ آنهاست.

فراری در در نیمه اول سال جاری توانسته پنج هزار و ۴۵۶ دستگاه خودرو به بازار بفرستد. سود عملیاتی اسب وحشی مارانلو با ۱۲۲ درصد افزایش به ۵۳۷ میلیون یورو رسید که به معنی میانگین سود ۹۸ هزار و ۴۲۴ یورویی به ازای هر خودرو است. به‌طور میانگین فراری بابت فروش هر خودروی خود ۳۷۵ هزار یورو درآمد کسب می‌کند و کل درآمد آن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ برابر با دو میلیارد و ۴۶ میلیون یورو بود.

روی خط تولید فراری گزینه‌های مختلفی برای خرید وجود دارند. اگر چندان به دنبال خاص به نظر رسیدن نیستید می‌توانید محصولات ارزان‌قیمت آن همچون پورتوفینوی ۲۱۵ هزار دلاری یا جی‌تی سی لوسو T که ۲۶۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده را بخرید‌ اما هیولاهایی همچون مونزای یک میلیارد و ۸۰۰ دلاری هم حضور دارند که خریدشان از عهده هر کسی برنمی‌آید.

آستون مارتین اما تا الان ۵۸۲ میلیون یورو درآمد از محل فروش دو هزار و ۹۰۱ دستگاه خودرو به دست آورده که به معنی ضرر ۴۴ میلیون یورویی است. در واقع این برند کهنه‌کار انگلیسی بابت هر دستگاه خودرویی که می‌فروشد، به صورت میانگین ۱۵ هزار و ۲۸۴ یورو ضرر می‌دهد. البته وضعیت آستون‌مارتین قبل از کرونا هم تعریفی نداشت و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ که بیشتر برندهای صنعت خودرو دوران ماه عسل‌شان را می‌گذراندند این شرکت ضرر ۹۵ میلیون دلاری ثبت کرد. در حال حاضر پرفروش‌ترین محصول آستون‌مارتین شاسی‌بلند آن یعنی DBX با ۱۵۰۰ دستگاه فروش در نیمه اول سال است و بقیه مدل‌های آن وضعیت خوبی ندارند.

وضعیت فروش مک‌لارن نشان می‌دهد که نمی‌توان دیگر انتظاری فراتر از یک برند تولید محدود از آن داشت. با ۱۱۱۲ دستگاه فروش و درآمد ۴۱۹ میلیون یوریی در نیمه سال جاری، مک‌لارن ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ضرر داده که به معنی ضرر هشت هزار و ۵۱۴ یورویی برای هر دستگاه خودرو است. پررونق‌ترین بازار مک‌لارن با ۴۳۶ دستگاه فروش آمریکای شمالی است و پس از آن اروپا با ۲۷۳ دستگاه قرار دارد.

مک‌لارن در ماه‌های اخیر تمرکزش را روی مدل ۷۶۵ ال تی اسپایدار گذاشته بود که در جولای معرفی شد و تا الان تمام مدل‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آن فروخته شده‌اند. مک‌لارن معتقد است ‌ این مدل می‌تواند معیاری برای کلاس سوپراسپرت‌های با عملکرد بالا باشد. ۷۶۵ ال‌تی به پیشرانه چهار لیتری تویین‌توربوی V8 مجهز است که ۷۵۵ اسب بخار نیرو و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند تنها در عرض ۲٫۸ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل برساعت برسد.

کدخبر: ۴۱۵۲۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر